ההישגים הגדולים של מרצ בממשלה

נאום בפתיחת ועידת מרצ.

חברות וחברי ועידה יקרים, ערב טוב לכם, תודה שהצטרפתם.

אני מאוד מקווה שבפעם הבאה שנפגש זאת תהיה פגישה פרונטלית, ולא דרך המסך, כרגע נראה כי הגל החמישי דועך ואנחנו בדרך לשם, אבל אי אפשר לדעת האם ואילו וריאנטים עלולים להגיע.

 

ראשית ולפני הכל,  אני רוצה לאחל בריאות שלמה לחברינו, השר לפיתוח אזורי, עיסוואי פריג ולחזק את ידייך, בשם כל החברים אנחנו מחכים לך בממשלה ובעשייה הציבורית והמפלגתית.

 

בטרם נצלול לעניינים הפנימיים, אני רוצה לנצל את הדקות הקרובות על מנת לתת סקירה על הפעילות של מרצ בממשלה ועל ההישגים הרבים שמרצ מצליחה להביא בממשלה לא קלה.

 

לצערי, לא תמיד אנו מצליחים להביא את ההישגים שלנו לידיעת הציבור ולהדהד אותם בתקשורת, לשם כך אנחנו זקוקים לכם, אתם השגרירות והשגרירים שלנו, לכל אחת ואחד מכם מעגלי השפעה, חברים, עוקבים, אם כל אחד ואחת מכם יסייע לנו להעביר את המסר, לשתף פוסטים של מרצ, של השרים, של חברי הכנסת ולהבליט את ההישגים, תהיה לכך השפעה מידית על התמיכה במרצ, וכוחנו גם בממשלה יגדל. ככל שהכוח הציבורי שלנו גדל, כך גם עולה השפעתנו בממשלה.

 

בממשלה הזאת אנחנו פועלים בשני ערוצים מקבילים, ערוץ אחד של עשייה וערוץ שני של מניעה. גם משנים את המציאות באופן אקטיבי וגם מונעים ומרסנים את הפלג הימני של הממשלה מלקבוע עובדות בשטח. ההשפעה שלנו היא גדולה יותר ממה שמשתקף בתקשורת, אבל כמובן שבממשלה כל כך מורכבת, אין לנו שליטה אבסולוטית על כל החלטה בכל נושא.

 

מבחינת העשייה: ראשית, הנושא בעל ההשפעה הגדולה ביותר על כל אזרחי המדינה הוא כמובן הקורונה. בנושא הזה הובלנו קו אידיאולוגי ברור. הובלנו החלטה שאיננה מובנת מעליה, להשאיר את המשק פתוח, להשאיר את מערכת החינוך פתוחה ולהגיע למצב שבו בוטלה מדיניות הבידודים. אלו הן החלטות חברתיות ממדרגה ראשונה. הממשלה הקודמת הייתה אלפות העולם בסגירת בתי הספר, פתחה את איקאה לפני שפתחה את כיתות הלימוד, ביבי עצמו כמה שעות לפני ביטול מתווה הבידוד פרסם סרטון הפחדה נגד המדיניות שלנו. מתוך הבנה של הנזקים הנפשיים והכלכליים העצומים שיש בסגירת מערכת החינוך, ומתוך ידיעה כי מדובר בוריאנט מדבק מאוד שלא ניתן לבלום אותו בהגבלות, קיבלנו החלטות אמיצות שנועדו לשמור ככל הניתן על שגרת החיים. ברגעי השיא של הגל, נתנו עדיפות לאוכלוסיות הסיכון ולקהל המבוגר בבדיקות, שילמנו על כך מחיר ציבורי, אבל אני גאה ושלם עם המהלך.

מיותר לציין שאצלנו, בניגוד לממשלה הקודמת, לא הייתה איפה ואיפה בין מגזרים, הניהול שלנו בקורונה הוא ניהול מקצועי, בריאותי וחברתי.

 

לצד הטיפול בקורונה, הצוות שלי ואני עובדים בתוך המשרד על מנת לקדם רפורמה מרחיקת לכת בתחום בריאות הנפש, אנחנו הראשונים להתחיל תהליך של קיצור התורניות למתמחים, השגתי תוספות תקציב גדולות ותקנים נוספים למערכת הבריאות, אנחנו מקדמים רפורמה בנושא ההפלות וכפי שבוודאי שמעתם, אנחנו פועלים גם על מנת להבטיח שוויון לקהילת הלהט״ב. ביטלנו את ההגבלות על תרומות דם של הומואים, תקצבנו ניתוחים לטרסנאג׳נדרים, ועצרנו את טיפולי ההמרה.

 

מספיק לשמוע את ההומופובים החשוכים יוצאים נגד המהלכים, כדי להבין עד כמה המהלכים האלו חשובים ונחוצים.

 

גם שותפי לממשלה, תמר, עיסוואי ויאיר מקדמים הישגים רבים בתחומם, כמו גם חברנו בסיעה שמצליחים להעביר הצעות חוק ולקדם חקיקה בכנסת. אנחנו היינו החלוצים בחידוש ההידברות עם הרשות הפלסטינית, ואני שמח שמרבית הממשלה הולכת בעקבותינו בנושא זה.

 

לצד העשייה הרבה, אנחנו גם נמצאים במאמץ של מניעה. מניעה מהימין בממשלה לקבוע עובדות בשטח ולטרפד את חזון שתי המדינות. הצלחנו לעצור את הבנייה בעטרות, עצרנו וריסנו בנייה בהתנחלויות, אנחנו נאבקים בניסיון של המתנחלים להקים התנחלות חדשה במאחז אביתר ואנחנו דורשים בקבינט ובישיבות הממשלה טיפול תקיף באלימות המתנחלים. אנחנו פועלים בנושא שייח ג׳ראח גם בתוך הקבינט ומנהלים דיאלוג רציף עם שר הביטחון והשר לביטחון פנים.

 

זה לא קל, כי יש בכנסת רוב ימני. ראינו למשל כיצד בעניין חוק האזרחות, כיצד הימין יכול להשתמש ברוב ולעקוף את הקואליציה. אנחנו פועלים בשום שכל על מנת לרסן את הימין ולדאוג למדיניות מאוזנת ונכונה ומצד שני לשמור על הממשלה. לא ניתן להם לעשות שימוש באופוזיציה כדי להעביר הצעות חוק, ומצד שני אנחנו נמנעים מלקרוע את החבל ולפרק את הממשלה.

 

שלא נתבלבל, הציבור שלנו רוצה בקיומה של הממשלה, מרוצה ממנה ולא רוצה בהפלתה. אסור לנו ליפול לפחים שמטמינים לנו ביבי וסמוטריץ ולרסק את הממשלה מבפנים, בתגובה לפרובוקציות של הימין. אנחנו צריכים לנהל את המשברים באחריות, אני חוזר באחריות. מצד אחד לעמוד על עקרונותינו ומהצד השני לא לשחק לידי ביבי, בן גביר והימין ולא לערער את יציבותה של הממשלה, זה אתגר קשה, אנחנו לא יכולים לצאת עם מאה אחוז הישגים, אבל אנחנו בהחלט יכולים להיות מאוד מרוצים.

 

אני רוצה להודות לחברי הסיעה, ליו״ר הסיעה מיכל רוזין, לראידה, למוסי, לגבי, ולעלי. על העבודה שהם עושים בכנסת, ובתקשורת. אנחנו סיעה קטנה עם הישגים והשפעה עצומה, שומעים עלינו, רואים את העשייה והמאבקים, גם בתוך הקואליציה.

 

באשר להליכים הפנימים, ראשית אנו בעיצומו של מפקד למפלגה, אני קורא לכל אחת ואחד מכם לפקוד ולצרף חברים חדשים למרצ. זה חשוב לדמוקרטיה הפנימית, ולחיזוקה של מרצ.

אני מברך על ההצעה לקיים פריימיריז בעתיד ליו״ר המפלגה ולרשימה לכנסת, ואני שמח על קידום הליכים דמוקרטים בתוך מרצ.

 

אני גם תומך בהצעה להקטין את הועידה, אני חושב שבעידן של היום, עדיפה ועידה קטנה יותר שמקבלת החלטות מהירות ובזמן אמת מועידה גדולה שלאו דווקא מייצגת את ציבור הבוחרים של מרצ.

 

אני מקווה שנדע לקבל החלטות חכמות קדימה ושיהיה לנו מושב מעניין ואפילו מהנה.

 

תודה רבה למזכ״ל המפלגה, תומר רזניק, ולצוות המפלגה, לועדת התקנון, ליו״ר הועידה רן כהן. על עבודת ההכנה לקראת הדיון היום.