האסטרטגיה שלנו ברורה: חיים לצד הקורונה

(ביקור במחלקת קורונה, בי״ח בילינסון).

אני רוצה להודות לצוות המסור של בית החולים בילינסון ולהנהלת בית החולים שאירחו אותנו כאן היום לסיור החשוב הזה.

חשוב לי במיוחד לרדת לשטח ולהגיע לבתי החולים. כמו בהרבה סיורים דומים שערכתי הדבר הבולט ביותר הוא האיכות יוצאת הדופן של הצוותים הרפואיים והפרא-רפואיים. יש לנו במערכת הבריאות הישראלית את כוח האדם האיכותי ביותר שיש ואני גאה בכל אחד ואחת מכם.

האסטרטגיה שלנו להתמודדות עם הקורונה ברורה – חיים לצד הקורונה. זאת אסטרטגיה שלוקחת את כל השיקולים בחשבון – קודם כל הבריאות כמובן, אבל גם שמירה על הפרנסה, זכויות האזרח ושגרת החיים.

כדי שנוכל לשמור על השגרה, יש כמה נקודות קריטיות שחייבים להקפיד בהן – הכניסות והיציאות מהארץ ובאופן מיוחד נתב"ג, הקפדה על ההנחיה ללבישת מסכות בחללים סגורים, שמירה ואכיפה על הנחיות הבידוד על מנת לקטוע את ההדבקה והגנה על האוכלוסיות בסיכון גבוהה.

"צוואר הבקבוק" של ההתמודדות עם הקורונה הוא העומס על בתי החולים. אחת הסיבות המרכזיות לסגרים שהיו בעבר היא הגעה לגבול היכולת של בתי החולים לקלוט חולים ובפרט חולים במצב קשה. לשמחתי אנחנו לא קרובים לנקודת העומס כרגע ואחת הסיבות לכך היא מחלקות הקורונה המצוינות שמוקמות בבתי החולים, כמו המחלקה בה אנחנו מבקרים היום.

המשוואה היא פשוטה – ככל שתשתיות הבריאות ובתי החולים יהיו רחבות וחזקות יותר, נצטרך להטיל פחות הגבלות על כלל הציבור. ככל שנשקיע יותר במערכת הבריאות – הציבור והמשק ירוויחו.

בדיוק בהקשר הזה, אנחנו נמצאים בעיצומם של דיוני התקציב וחשוב לי להגיד גם כאן – אין ולא יכולה להיות מערכת בריאות אחת לקורונה ואחרת לכל השאר. בתי החולים הם אותם בתי החולים, הצוותים הרפואיים הם אותם הצוותים הרפואיים. כדי להתמודד עם המגפה – אנחנו חייבים מערכת בריאות חזקה.

מערכת הבריאות חנוקה, היא מתוקצבת בחסר קשה, במצב הזה היא לא יכולה לתת מענה ראוי. לא בשגרה ובטח לא בזמן מגיפה. המערכת מתפקדת במצב חירום תמידי עוד מלפני המשבר, אי אפשר להמשיך ככה.

לצערי הרב, נראה שבמשרד האוצר ובאגף התקציבים לא מבינים את חומרת המצב. הם עושים הכל כדי לסגת מהסיכומים שעל בסיסם הוקמה הממשלה – אני לא אתן לכך יד.

במסגרת דיוני התקציב אנחנו נתעקש על תוספת תקנים ומקצועות רפואיים, על הגדלת סל התרופות, על רפורמה בבריאות הנפש ועל חיזוק תשתית מערכת הבריאות לשנים קדימה. בלי זה – לא יעבור תקציב.

אני גאה להיות שר הבריאות וגאה להוביל את המאבק למען תקצוב ראוי של המערכת. זה הדבר הכי חשוב שהממשלה שלנו יכולה לעשות. מערכת הבריאות היא לא עסק פרטי שלי, היא שייכת לכל אזרחי ישראל. התקצוב שלה לא נועד להיטיב עם אוכלוסייה ספציפית כזאת או אחרת – זה צורך חיוני לטובת כל אזרחי המדינה.