האחיות – בראש החזית החברתית

כנס האחיות הבכירות – ת"א.

בתמונה: ד"ר שושי גולדברג, ראש מערך הסיעוד במשרד הבריאות.

אני נרגש ושמח לפתוח את הכנס השנתי של אחיות בכירות בישראל. הכנס השנה עומד בסימן הנראות הציבורית והתקשורית, ויש לכך חשיבות גדולה. מקצוע הסיעוד הוא מקצוע חשוב מאין כמוהו, בכל צומת בחיים, מלידה ועת פטירה – יש אח או אחות. אנחנו רואים ההתפתחות החשובה בשנים האחרונות במקצוע הסיעוד, אבל יש עדיין פער תדמיתי, שמשליך גם על היחס הציבורי, וגם על הקצאת המשאבים.

בשנתיים האחרונות, בתקופת הקורונה, כולנו בישראל נשענו על כתפיכן. התגייסתן, הובלתן, והצלתן את הכלכלה, החינוך, התרבות, ואת שגרת החיים בישראל. ממש כך. הנטל המרכזי בסוף הוא עליכן. אתכן הציבור פגש כשבא להתחסן, אתן הפעלתן את מכונות האקמו לחולים הקשים, ועבדתן מסביב לשעון במחלקות הקורונה ובקהילה – וזה במקביל למתן שירותי הבריאות שבשגרה, שגם ככה עמוס ולחוץ כל הזמן.

ובכל זאת, גם בקורונה, באמצעי התקשורת הופיעו בעיקר רופאים ורופאות. למה? צריך לשנות את זה, התחלנו לשנות את זה. אנחנו רוצים לדאוג שאזרחי ישראל יבינו ויכירו טוב יותר את השפעתן האדירה והייחודית של האחיות והאחים, להתמודדות עם המגפה, ולמתן מענה רפואי בשגרה- כל יום וכל לילה.

הדגש התדמיתי שאנחנו שמים היום, הוא חשוב – כי זו לא רק תדמית או "באז" תקשורתי. חשוב שהציבור יבין שבמקצוע הסיעוד ישנה המון סמכות ועצמאות בעת הענקת טיפול, ושהאחיות הינן חלק אינהרנטי בניהול הטיפול והפרוצדורות הרפואיות; שהמקצוע מגוון ומאפשר עיסוק בסוגי רפואה שונים, מליווי בעולם הכרוני, בטיפול הנמרץ ובמצבי חירום, ועד ליווי והכוונה בקהילה; שהמקצוע דורש ידע רב ומיומנויות להתאמת המענה המדויק לכל מטופל ומטופלת, בהתאם לגיל ולצרכים האישיים; שהאחיות הינן גורם סמכותי במתן ידע ותפקידן לקדם בריאות ולמנוע תחלואה באוכלוסייה; וכמובן עוד תפקידים רבים במעקב, אשפוז ושיקום תוך ראיה מקיפה של צרכים סוציאליים ופרסונאליים.

הדגש על התדמית, על הרחבת השיח על אודות עשיית הצוות הסיעודי הוא לא עניין יח"צני – הוא מביא גם שינוי ביחס של הציבור ומתרגם גם לשינוי בחקיקה ובמשאבים. בהחלט כן.

הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד לקדם את חוק האחיות,  אסדרת המקצוע שלכן בחקיקה הוא חשוב ונכון בעיני ואנחנו נקדם את זה במרץ.

אני רוצה לחזק את ידכן, ולהדגיש שתרומתכן המשמעותית מוערכת מאוד. אני מחוייב לחלוטין לסייע לכן להתמודד עם אתגרי המקצוע, עם הצורך לתת אופק התפתחות מקצועי, להקל על העומסים ולהגביר את הבטחון האישי שלכן בבתי החולים.