דרום העיר – עיקרי המצע של ניצן הורוביץ

החזון

שכונות דרום העיר ויפו הן חלק בלתי נפרד מהעיר, וצריכות לזכות בהשקעה הנדרשת כדי לצמצם את הפער בינן לבין מרכז וצפון העיר, בכל התחומים: חינוך, דיור, רווחה, וביטחון אישי.

המדיניות העירונית חייבת לאפשר חיים טובים לתושבים וחייבת להיאבק באפליה ובאי השוויון. לעירייה יש את המשאבים הכספיים והיכולת האירגונית כדי לבצע זאת.

דרום העיר יפסיק להיות החצר האחורית של תל אביב ושל כל מדינת ישראל. זה אזור עם פוטנציאל ענק, שבעזרת פיתוח נכון, יחד עם התושבים ולמענם, יכול לשנות את פניו. שכונות הדרום צריכות להיות הקרקע הפורחת לחדשנות עירונית.

עיריית תל אביב בראשות ניצן הורוביץ תפעל להשיב את הביטחון האישי לתושבי הדרום, למהפך בחינוך בדרום, לטיפול בסוגיית המהגרים, ולפתרון בעיית התחנה המרכזית.

הבעיות

עיר אחרת
במובנים רבים, שכונות הדרום הן עיר אחרת, הניצבת בסתירה מוחלטת לעיר התוססת והמפותחת, הנמצאת במרחק כמה רחובות.

הזנחה
רבים מהרחובות והמבנים בשכונות הדרום מוזנחים קשות. תשתיות מיושנות, כבישים ורחובות משובשים, ובעיות ביוב. בעיר חזקה כמו תל-אביב, הזנחה כזו אינה מתקבלת על הדעת. מבחינה סביבתית יש זיהום אוויר קשה ובחלקים מסויימים של האיזור – השטחים הירוקים רק מצטמצמים.

חוסר ביטחון
הביטחון האישי בירידה. לתושבים תחושה חזקה שהעירייה הרימה ידיים לנוכח הפשיעה, הסמים והזנות המאפיינים אזורים מסוימים.

אפלייה בחינוך
האיזור מופלה לרעה מבחינת מוסדות החינוך והתרבות שבו, בוודאי בהשוואה לאזורים אחרים בעיר. תלמידים רבים נאלצים לנסוע לצד השני של העיר.

הדרת התושבים
תושבים רבים בדרום חשים כי הם מודרים מהליכי קבלת ההחלטות הנוגעים אליהם, ואף נדחקים מביתם. התחושה היא כי העירייה נלחמת בתושבים, גם על ידי מאבקים משפטיים ממושכים, ו"דורסת" אותם.

מחדל המהגרים
בשנים האחרונות קלטו השכונות בדרום, שהוזנחו מלכתחילה, עשרות אלפי מהגרים ופליטים, ללא כל תשתית ופיקוח. הרשויות מתעלמות, והתוצאה גרועה לכולם. זוהי חבית חומר נפץ.

התחנה המרכזית
התחנה המרכזית היא מפגע חברתי, סביבתי וכלכלי: היא מוקד לפשיעה ומטרדים, זיהום האוויר ממנה גבוה בעשרות אחוזים מהמלצות המשרד להגנת הסביבה, פועלים בה בתי עסק ללא רישיון והיא אפילו אינה מתאימה לאוטובוסים.

הפתרונות

שיקום תשתיות
ביטחון אישי מתחיל בתשתיות טובות ותקינות. תאורה, נגישות, שילוט, ותנועת בני אדם מגבירות את תחושת הביטחון ומורידות את הפשיעה.

יותר אור פחות פשע
העירייה תקים פנסים ומתקני תאורה בכלל שכונות הדרום, תשאירם פועלים לאורך כל שעות הלילה, ותקפיד על תחזוקתם.

ביטחון אישי
העירייה תפעל, בשיתוף ועדי השכונות, להקמת סיירות קהילתיות להגברת תחושת הניראות והביטחון באיזור.
העירייה תיפעל לאכיפת הסדר והחוק באופן שוויוני בכל חלקי העיר.

מרחב ציבורי
העירייה תפעל לתיקון המדרכות והנגשתם, ולסימון ושילוט לרחובות ולמבני הציבור שבכל אזור.

ניקיון
העירייה תקבע תקן פינוי אשפה ותקציב מיכליות אשפה, כך שלא יווצרו מצבורי פסולת והזנחה, שהופכים לבסוף את האיזור לנטוש.

מהגרים
העירייה תפעל להשמת המהגרים בעבודה על חשבון מכסות עובדים הזרים הנקלטים מדי שנה ברחבי ארץ. כך יצאו רובם מדרום בת"א תוך פרק זמן קצר, וכל עוד הם שוהים בישראל יועסקו בצורה מסודרת, ויוכלו לפרנס את עצמם.
העירייה תתחשבן עם הממשלה ותתקצב את השירותים העירוניים באופן אמיתי: לפי מספר המתגוררים בשכונה כולל המהגרים, ולא רק לפי מספר הישראלים הרשומים בה.

התחנה המרכזית
יופסק השימוש בתחנה המרכזית כתחנת אוטובוסים, ובמקביל יקודמו תכניות לחידוש הנכס. פעילות זו תעשה בשיתוף עם ועדי התושבים בשכונות.

חינוך, תרבות וקהילה
העירייה תפעל לפתיחת בית ספר תיכון עיוני חדשני בדרום העיר.
העירייה תעודד הקמת מתחמי אמנות בדרום העיר – בין היתר בתחנה המרכזית.
העירייה תקיים דיון פתוח עם וועדי השכונות על מנת למפות את הצרכים במועדונים קהילתיים: כגון מועדוני בוגרים בשכונה, גנים וכד'.

שיתוף התושבים
התושבים הם העיר, והעירייה נועדה לשרת אותם.
העירייה תפעל לשקיפות בהליכים התכנוניים ושילוב וחיזוק ועדי השכונות בהליכי קבלת ההחלטות.
ייפתח באתר העירייה דף לכל שכונה – בו ירוכזו התוכניות הקיימות והמתוכננות לגבי האיזור.
העירייה תתמוך בתושבים הוותיקים של השכונות, על ידי הכנסת קריטריונים רלוונטיים לתוכניות דיור ומילגות.