גל הדלתא דועך – מדיניות הקורונה שלנו הוכיחה את עצמה

(דברים במסיבת עיתונאים – הפחתת מגבלות הקורונה לאור דעיכת גל הדלתא, משל״ט).

גל הדלתא בדעיכה. הנתונים מראים זאת בצורה ברורה. הירידה התלולה שראינו בנתוני התחלואה, מאז ובזכות ההחלטה החשובה על מתן הבוסטר מעידה על סוף הגל הרביעי.

אבל אפתח ואומר על מה המספרים האלו לא מעידים. הם לא מעידים על סופה של מגיפת הקורונה, וזו אינה מסיבת סיום.

בממשלה החדשה ניהלנו את הגל הזה אחרת, בשיקול דעת ובאחריות, ולכן הצלחנו. גם את היציאה מהגל הזה אנחנו ננהל אחרת – בשום שכל.

בניגוד לממשלה הקודמת, ואמרתי מתחילת הדרך שכך ננהג, בגל הזה לא סגרנו את המדינה, לא שלחנו המונים לאבטלה, לא שיתקנו את המשק, שמרנו על התרבות והספורט – ופתחנו, גם כשלא היה פשוט, את מערכת החינוך. שמרנו על זכויות האזרח וחרויות הפרט במקביל למאבק נחוש בדלתא ושמירה בלתי משתפשרת על בריאות הציבור.

ניהלנו את זה בצורה מקצועית, בשיקול דעת, בלי פאניקה מיותרת ובלי לנסות ליצור בהלה בציבור. מסתבר שכשעוברים יחד להאבק בקורונה, אז כן, יש אי הסכמות ויש ויכוחים אבל זה נשאר ענייני. הרבה יותר פשוט לשמור על בריאות הציבור כשאין שיקולים סקטוריאליים, אף אחד לא מנסה למנוע הפגנות נגד הממשלה, אין החלטות פרסונאליות והכי חשוב – אין עננת שחיתות שמרחפת מעל שיקולי הממשלה בזמן משבר עולמי.

זה השינוי החשוב ביותר שהביאה ממשלת השינוי, והתוצאות מדברות בעד עצמן.

כמו בשיא גל הדלתא, גם היציאה מהגל הזה תהיה אחראית ושקולה. אנחנו לא מכריזים על מסיבת סיום ולא שולחים את הציבור לחגוג. לא זורקים את כל אמצעי ההגנה ויודעים מה? אפילו לא נעשה מזה סלוגנים פוליטיים כדי לקושש קולות.

חשוב שהציבור יבין. אנחנו מתייחסים לסיום הגל הזה כהפוגה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאחרי הגל הרביעי, יגיע גם גל חמישי ואנחנו נערכים להיות מוכנים בכל ההיבטים. אבל זו ממש לא סיבה לתבהלה. אם אכן יהיה עוד וריאנט, נעבור גם אותו במינימום פגיעה בשגרת החיים ובמקסימום שמירה על הבריאות.

אסטרטגיית ״חיים לצד הקורונה״ אומרת שכאשר התחלואה גבוהה, שומרים ככל הניתן על שגרת החיים, וכשהתחלואה בירידה, שומרים על אמצעי הגנה בסיסיים.

התו הירוק והמסכות עוד ילוו אותנו, תשתית הבדיקות שפרסנו בכל הארץ תמשיך לפעול, הפיקוח בנתב״ג, המשל״ט הזה, מערכות המחשוב, היחידות השונות שהקמנו לטובת המאבק בקורונה – ימשיכו לעבוד. לא נפרק אותם. להפך, נייצר עוד כלים להתמודדות עם מגפות.

כשהממשלה הזו קמה, ווריאנט הדלתא כבר החל להתפשט בכל הארץ, והיינו צריכים להקים הכל מחדש. זה הקשה מאוד על ההתמודדות עם ההתפרצות המחודשת. אנחנו ננהג באחריות ונשמור על אמצעי ההגנה.

ישראל עכשיו בנתוני תחלואה נמוכים והם הולכים ויורדים, אגב באירופה הגל בשיאו. זה כן מאפשר לנו להקל ולהסיר חלק מההגבלות.

אנחנו מורידים את מגבלות ההתקהלות במקומות פתוחים, ונסיר את התו הירוק במתחמים בסיכון נמוך –

זה אומר באירועי ספורט, תרבות, פנאי ותפילות מתחת ל1000 איש בחוץ ובישיבה, ומתחת ל100 איש בפנים בישיבה – לא ידרש תו ירוק.

אולמות אירועים בחלל סגור יוכלו לקיים אירועים בהיקף של 600 משתתפים, במקום 400, תחת כללי התו הירוק.

בשטח פתוח, תחת כללי התו הירוק לא תהיה מגבלת תפוסה.

בחלל פתוח, מעל 100 איש, תבוטל חובת עטיית מסכה. וכאן חשוב להדגיש: בחללים סגורים חובת המסכות ללא שינוי.

כל אלו יכנסו לתוקף, בכפוף לאישור קבינט הקורונה וועדת החוקה של הכנסת, ביום חמישי הקרוב.

ככל שנראה שהנתונים ממשיכים לרדת, ובהתאם לחוות דעת אפידמיולוגיות, נסיר בקרוב גם הגבלות ההתקהלות והתפוסה במקומות סגורים.
אנחנו בוחנים גם את סוגיית התו הירוק בחדרי הכושר.

אנחנו נקל איפה שאפשר ונכנס לשגרת קורונה בתחלואה נמוכה, אבל אני פונה לציבור ומבקש להקפיד על המסכות במקומות סגורים, על התו הירוק איפה שהוא נדרש, ובעיקר והכי חשוב – מי שלא התחסן ללכת להתחסן.

זה חשוב ביותר. אנחנו ראינו את זה בצורה ברורה ומוחשית – ההחלטה לתת את הבוסטר בישראל, וההענות של הציבור היא שהביאה לירידה הדרמטית בתחלואה. מי שמחוסן מוגן ומגן כך הסביבה שלו, ועל שגרת החיים בישראל.

(מחר יתכנס צוות הטיפול במגיפות לדון בחיסונים הילדים. הFDA וה cdc האמריקאים ממליצים על החיסון, ככל שגם המומחים שלנו יחליטו לאשר, יהיה חיסון לכל מי שירצה להתחסן. בדיוק כמו בחיסונים המובגרים. אנחנו נגיש את כל המידע להורים. שיקבלו החלטה על פי נתונים אמפיריים מבוססי מדע. אנחנו לא נכפה ולא נלחץ על אף אחד שלא רוצה להתחסן לעשות את זה, רק הסברה, כמו שראוי בדמוקרטיות, ואני מציע להסתמך על העובדות, ולא שמועות ברשתות ופייק ניוז).

אני רוצה להודות בהזדמנות הזו שוב לאנשי המקצוע המבריקים שלנו. פרופ׳ אש, דר אלרעי – פרייס, פרופ׳ זרקא. אתם עושים עבודה מדהימה, והעולם כולו מתחקה אחר המקצוענות שלכם. תודה גדולה לעובדות ועובדי מערכת הבריאות הציבורית, בלעדיכם לא היינו עוברים את הגל הזה בהצלחה. עובדי המנהל והמשק, כח העזר, האחים והרופאות, אנשי מד״א, וכל צוותי הבריאות – תודה.

חשוב לי להגיד עוד מילה בנושא אחר – ראינו אתמול מקרה מזעזע של תקיפה אלימה של צוות רפואי בלניאדו, זה מצטרף למקרים נוספים בבתי חולים בארץ, לקללות האלימות ואיומים המופנים כלפי בכירי משרד הבריאות. ואנחנו בודקים גם את הנסיבות של האירוע הקשה אתמול בנצרת. אני אומר בצורה ברורה, לא נעבור על זה לסדר היום – אין מצב. האחיות שהותקפו אתמול, שרון שנאלצת להסתובב עם אבטחה צמודה, סלמן, נחמן, וכל עובדי המערכת עובדים מסביב לשעון להציל חיים. מי שמרים יד ומאיים עליכם – תוקף את מערכת הבריאות כולה.

גם אם החלטה כזו או אחרת לא נראית למישהו, אין ולא יהיה תירוץ לנהוג באלימות. לא יהיו פשרות בעניין הזה, ואנחנו נדאג, יחד עם משטרת ישראל למצות את הדין עם כל מי שיפגע באנשי הבריאות.