בריאות הנפש עוברת לקידמת הבמה לאחר הזנחה קשה

(דברים בכנס "מביטים פנימה לרפואת נפש אחרת" של חטיבת בתי החולים של כללית).

חברתי ח"כ עידית סילמן, יו"ר הקואליציה וועדת הבריאות של הכנסת, גב' רות רלבג, מנכ"ל קופת חולים כללית, ד"ר אורלי ווינשטיין, סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים בכללית, מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש גהה ושלוותה, יו"ר המועצה הלואמית לבריאות הנפש, ומכובדיי כולם,
אני מרגיש שאני פה בפורום של חברים וקולגות, את רובכם פגשתי כבר מספר פעמים לאורך החודשים האחרונים וברבים מהמוסדות שלכם כבר זכיתי לבקר. אני מקווה שנמשיך את שיתוף הפעולה ההדוק לאורך השנה ושנראה שינויים של ממש בתחום.
תחום בריאות הנפש הוא תחום הקרוב מאוד לליבי, ועם כניסתי לתפקיד הצבתי אותו בראש סדר העדיפויות של משרד הבריאות. זהו תחום שהוזנח בצורה פושעת שנים ארוכות, ואתם, הרופאות והרופאים, מנהלי בתי החולים, האחיות והאחים, נמצאים בחזית מול צרכיו של ציבור רחב ללא מענים ראויים בכל הפרמטרים – מבחינת זמינות כוח האדם, היקף התקנים במוסדות בריאות הנפש, התנאים הפיזיים של המחלקות, הצפיפות, ורצף המענים החסר בשירותי השיקום והמניעה.
אחד מהדברים המאפיינים את הנושא הזה הוא הסטיגמה שמלווה אליו, אולי לכן עד היום "הכלנו" את מצב השירותים בתחום הזה. לא עוד.
אני מקווה שהדגש שאני שם על תחום בריאות הנפש ניכר גם מחוץ למשרד, ואולי ישנה קצת את הסטיגמה, ישים את הנושא במרכז השיח הציבורי, ויאלץ את כל המערכות להשקיע באיכות הטיפול, בנראות המוסדות, יעלה את קרנה של ההתמחות החשובה במקצועות הפסיכיאטריה, ישלב יותר פסיכולוגים בשירות הציבורי ויעשה שיפור משמעותי באיכות הטיפול שאנו נותנים לאוכלוסייה הולכת וגודלת הנזקקת לשירותי בריאות הנפש.
משבר הקורונה גרם למשבר לא פחות חמור בתחום בריאות הנפש. הסגרים, חוסר הוודאות, קטיעת שגרת החיים הרגילה, היוו טריגר להתפרצות רחבה מאוד של חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, ומקרים נוספים. חלק מההתמודדות מהלשכות הקורונה חייב לטמון בחובו גם התמודדות עם הצרכים הנפשיים של האוכלוסייה, ולמצוא מענים ראשית כל בקהילה – כדי למנוע עומסים על מערך האשפוז, וכי שם באמת רוב שירותי בריאות הנפש צריכים להינתן. מערך האשפוז צריך להישמר למקרים אקוטיים ביותר, השהות שם צריכה להיות קצרה ככל הניתן, וצריך ממש להפוך פה את פירמידה – להרחיב את המענה הראשוני, להקים צוותי משבר ובתים מאזנים שימנעו התדרדרות לאשפוז, והקמת קהילות משקמות כדי לשכן ולתת טיפול ביתי ארוך למטופלים הכרוניים. אנחנו מתחילים בדרך הזו בימים אלו ממש.
אחד האתגרים המשמעותיים ביותר כרגע עבורי כשר הוא הצורך להגביר את הביטחון האישי של המטפלים והמטפלות במערך האשפוז בבריאות הנפש. אני מבין שאתם נאלצים להתמודד עם מקרי אלימות קשים ביותר כלפיכם וכלפי צוותיכם, זה לא חומק מעיניי ולא עובר ליידי, ואני מחויב למצוא מענה למצוקה הזו. האינטרס של כולנו כמערכת היא לצמצם את מקרי האלימות, הם פוגעים ומסכנים את המטופלים שאנו אחראים עליהם, מקשים עוד יותר בשימור הצוות המקצועי העובד בתחום, ומרתיעים עובדים חדשים מלהיכנס אליו.
אני מודה לכולכם על המחוייבות למקצוע ועל העבודה החשובה שאתם עושים כל יום, ומאחל לכם כנס מוצלח ופורה.