בריאות הנפש – בראש סדר העדיפויות שלי

(פתיחת כנס משפחות של מתמודדי נפש מטעם עמותת ״אנוש״ – מעלה החמישה).

משפחות יקרות,
אני מתכבד לפתוח הבוקר את הכנס השנתי למשפחות עמותת אנוש, ושמח לראותכם פיזית לאחר שנתיים בהן רוב הפעילויות שלכן נאלצו להתקיים באופן מקוון.
אלו היו שנתיים מאתגרות לכולם, והן הציפו והעצימו אתגרים רבים עמם כולנו מתמודדים. השינוי בשגרת החיים, הבדידות והריחוק החמירו והציפו קשיים נפשיים לרבים מאיתנו, ואני שמח שאנחנו נפגשים כאן היום להתמודד עם זה יחד.
נושא בריאות הנפש הוא אחד הנושאים הכי חשובים והכי פחות מדוברים שיש בתחום הבריאות. נושא שקרוב לליבי במיוחד ושאני נחוש לעשות בו תיקון.
שנים שבריאות הנפש היא החצר האחורית של מערכת הבריאות. תחום שנזנח, נשכח וסובל מסטיגמה קשה. כבר כשנכנסתי לתפקיד אמרתי – לא עוד. הנושא החשוב הזה עובר לחזית העשייה של המשרד.
הנושא סבל מהזנחה תקציבית וניהולית, ולא פותחו מענים מספקים למתמודדים במסגרת מערכת הבריאות הציבורית
אבל הבעיות בתחום בריאות הנפש לא מסתכמות רק בהזנחה תקציבית. יותר מהכל, מתמודדי נפש, ותחום בריאות הנפש כולו, סובל מסטיגמה חברתית קשה. ובסטיגמה הזאת חייבים להילחם.
אף אחד מאיתנו לא רוצה לדמיין את עצמו או את בני משפחתו מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי. אף אחד לא רוצה לחשוב על עצמו כ"משוגע", "פסיכי", "חולה נפש". זה נראה לנו כמו הדבר הכי גרוע שיכול להיות. כל כך גרוע, שרבים מהמתמודדים מעדיפים לא להכיר בבעיות שלהם, חוששים לפנות לעזרה מחשש של "מה יגידו השכנים".
אז לא. מטופלים פסיכיאטריים הם בדיוק כמו כל מטופל אחר. כמו שיש מחלות עור, או מחלות של הלב, יש גם מחלות המוח. וזה בדיוק מה שזה. חייבים לפרוץ את מחסום הבושה.
אז אני רוצה לנצל את הבמה ואת הכינוס החשוב הזה כדי להגיד – אין שום בושה בלהיות מתמודד נפש, כמעט כולנו מתמודדים עם מצבים נפשיים מורכבים כמו דיכאון או חרדה, גם אני. ויש גם כאלה שמתמודדים עם מצבים קשים יותר, וגם זה בסדר גמור.
כחברה, זאת החובה המוסרית שלנו לתמוך במתמודדים, ולדעת להכיל את השונות והמורכבות. כמשפחות, אתם מתמודדים עם יקירכם והאתגרים הייחודיים להם, אבל אתם צריכים גם לשמור על עצמכם. לתת מקום ותשומת לב לנפש שלכם, לצרכים שלכם. חישבו על חבריכם, על מכריכם ועל בני משפחותיהם שמתמודדים עם מצבים נפשיים מורכבים, על איך אתם יכולים לתמוך ולהיות שם בשבילם, לסייע ולחבק, ואיך גם אתם יכולים לבקש עזרה חזרה בעת הצורך.
אתם פה כדי לבנות ולהרחיב קהילה, להיות נוכח אחד בשביל השנייה כדי שתוכלו להמשיך ולהיות עמוד התווך עבור בני משפחותיכם.
עלי כשר בריאות עומדת החובה להבטיח שירות רפואי ובריאותי הולם עבורכם ועבור בני המשפחה שלכם. שנים רבות לא היו מענים נאותים לצרכים הנפשיים של הציבור בישראל.
התורים לטיפול פסיכותרפי בקהילה ארוכים מדי, ואין מענים מגוונים מספיק כדי להתערב בעת משבר, למנוע החמרה, ולעזור לשקם ולהתייצב לאחר משבר.
אנו מנסים להתחיל ולתת מענה לצרכים האלו במסגרת תקציב המדינה הקרוב, בו תיעדפנו באופן משמעותי את תחום בריאות הנפש.

הקצנו כ-400 מיליון ₪ לשיפור התנאים במוסדות בריאות הנפש, וסכום משמעותי להקמת קהילות משקמות והוצאת כ-400 חולים כרוניים המאושפזים בבתי החולים לקהילה. נפעל להקים בתים מאזנים, לתת תמריצים לקופות החולים לפתח מענים בקהילה באמצעות קיצור התורים, ונתן דגש מיוחד לשתי אוכלוסיות קצה: המתמודדים/ות עם הפרעות אכילה, ונפגעי/ות תקיפה מינית.
מטופלי נפש זכאים לרמה גבוהה של טיפול רפואי, בדיוק כמו כל מטופל אחר, והטיפול הוא מציל חיים, משפר איכות חיים, ומשקם. לא פחות מכך.
אני מאחל לכולכם כינוס מוצלח, מעשיר ומועיל, ואני רואה אותי כשותף שלכם לדרך. זאת המשימה שלי לעשות תיקון ושיפור מהותי בתחום הזה. זאת השליחות שלי.
בוקר טוב