בית החולים – גשר לשלום

(ארוע במלאת 30 שנה להקמת מרכז שניידר לרפואת ילדים, ת״א. בתמונה: אילונה, בת 13, מאוקראינה. היא הוטסה לביה"ח שניידר יחד עם 10 ילדים בסכנת חיים מיידית. אילונה עברה השתלת אונת כבד שאבא שלה, שעומד לידה, תרם לה).

שלום רב לכולם וערב טוב,
כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג, , מר יוחנן לוקר, יו"ר כללית שירותי בריאות, גב' רות רלב"ג מנכ"לית הכללית, מנהלת בית החולים ד"ר אפרת ברון-הרלב, משפחת שניידר, חברי הנהלת בית החולים, ומכובדיי כולם.
אני שמח ונרגש להיות איתכם באירוע החגיגי הזה, ולציין איתכם 30 שנים להקמת מרכז שניידר לרפואת ילדים.
בשניידר הוקם בית החולים הראשון לילדים בישראל. פיתחתם פה מודל, המבוסס על מצוינות, חדשנות ומסירות, ששיכפלו אותו מרכזים רפואיים רבים בכל הארץ.
אני שמח על כך שבית החולים ממשיך לגדול, לצמוח, ולהתפתח, כדי להציע שירותי רפואה מצוינים עבור ילדי ישראל, ולהגביר את הנגישות אליהם לכל מי שנזקק לכך.
רפואת ילדים היא חשובה במיוחד.
קודם כל, יש קלישאות שהן נכונות: הילדים שלנו הם באמת העתיד שלנו.
כל השקעה בבריאות בילדות היא ההשקעה המשתלמת ביותר שניתן לעשות. היא נושאת פירות לאורך כל החיים ובבגרות.
מערכת הבריאות, ובוודאי בית החולים, עוסק הרבה פעמים בטיפול, אבל המפתח האמיתי לבריאות ארוכה הוא מניעה, בטח בקרב ילדים.
לכן יש לשים דגש כל כך מהותי על רפואה מונעת ומניעת תחלואה לאורך כל שלבי החיים. זה מתחיל מהבית, מחיק המשפחה, מתזונה נכונה, פעילות גופנית, שגרת חיים בריאה, דרך המסגרות החינוכיות שאחראיות על לימוד אך גם על שמירה על בריאות הגוף והנפש ופיתוח הכישורים החברתיים שלנו, דרך גילוי מוקדם, בירור רפואי ברגע שיש משהו חדש, וכמובן, מה שאתם מצטיינים בו – מתן שירותי רפואה המתקדמים ביותר שישנם.
אי אפשר לדבר היום על רפואה ובריאות בישראל בלי להתייחס לקורונה, וכאן יש לנו אחריות כפולה.
האחת היא, באופן חד משמעי, להתחסן ולחסן את ילידנו. החיסון בטוח לילדים, והחיסון מועיל לילדים. יותר מ5 מיליון ילדים כבר חוסנו בארה"ב ולא דווחו תופעות לוואי חריגות. ילדים המחוסנים ב-2 מנות מוגנים יותר מפני זן האומיקרון. אומרים שקורונה זו מחלה שלא מסכנת ילדים, אבל זה לא נכון. בהחלט יש תחלואה אצל ילדים, והיא עלולה להיות חמורה – גם בשלב האקוטי, גם ב-PIMS שעלול להופיע אחרי חודש, והלונג קוביד – תופעה שמופיעה בשיעור גבוה יחסית בקרב ילדים ונוער.
חשוב לזכור, הסיכון בלא להתחסן הוא גבוה, ובעיקר הוא מיותר. לשם מה לחשוף את הילדים לסיכון? ההשלכות של המחלה, אם זה לונג קוביד או המחלה עצמה, גבוה באופן משמעותי, בסדרי גודל, מהסיכון הנגרם, אם בכלל, על ידי תופעות לוואי זניחות.
החלק השני הוא משבר בריאות הנפש שפרץ בעקבות הקורונה. יש גל ענק של מצוקות נפשיות של ילדים ששגרת חייהם שובשה. הנתק החברתי, חוסר הוודאות, הלחץ והחרדה, פשוט יצרו פה מגיפה שלמה בתחום בריאות הנפש. ולכן אני מבקש מכולם: תתחסנו כדי שקודם כל הילדים יהיו מוגנים מפני מחלה. זה הדבר העיקרי. וחוץ מזה נוכל לשמור על שגרת החיים שלנו. זה חשוב לכולנו, זה חשוב לבריאות.
חזונם של בני הזוג שניידר, ונמצאים פה בני המשפחה, היה שבית החולים יהווה גשר לשלום, ויטפל בילדים מכל רחבי ישראל וממדינות סמוכות. זה קורה, וזה יכול וצריך לקרות יותר. במיוחד ביחס לשכנינו הקרובים – הפלסטינים. אני רוצה להגיד כאן שנפגשתי עם שרת הבריאות הפלסטינית וגם עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ואנחנו מעוניינים לפתור את הבעיה עם הרשות הפלסטינית בתחום אישפוזים בישראל, כך שחולים פלסטיניים ישובו לטיפול בבית החולים שלנו, ולשניידר יש בעניין הזה מקום מיוחד. אז חשוב לי שתדעו שהנושא הזה חשוב לי ואנחנו מקדמים אותו.
לסיום, אני רוצה באמת לברך אתכם על הערב היפה הזה, ועל העבודה המסורה והמקצועית שאתם עושים יום יום. אני שמח שבית החולים צפוי לגדול באופן משמעותי, כדי שילדים נוספים יוכלו ליהנות משירותי הבריאות שאתם נותנים.
תודה רבה לכם וערב טוב.