ביטוח רפואי למבקשי מקלט ופליטים

(ביקור במרפאת ״רופאים לזכויות אדם״ ביפו). שלום לכולם,
אני רוצה להתחיל בלהגיד את מה שאמור להיות מובן מאליו – הזכות לבריאות היא זכות יסוד שמגיעה לכל אדם. וזה ממש לא משנה מה צבע עורו, ארץ מוצאו, מקום מגוריו או מעמדו. בריאות היא זכות אדם בסיסית.
העיקרון שמוביל אותי בפעילותי הוא השוויון. לכל אדם באשר הוא אדם מגיעה נגישות לשירותי בריאות איכותיים ולטיפולים מצילי חיים. כל מי שנמצא כאן בישראל צריך להיות חלק ממערכת הבריאות ולקבל את הטיפול הטוב ביותר.
לצערי הרב, המצב היום בישראל רחוק מזה מאוד. עשרות אלפי מבקשי מקלט שחיים בישראל לא מבוטחים ולא זכאים לטיפולים בריאותיים שגרתיים. רבים מהם מונעים מעצמם טיפול חיוני או תרופות משיקולים כלכליים. זה דבר שפשוט אסור שיקרה במדינה שלנו.
המדינה מכירה במבקשי המקלט כ"זרים שלא ניתן להרחיקם מישראל", כלומר בכך שהם נמצאים וחיים כאן. אבל לא מעניקה להם זכויות בריאותיות בסיסיות. האנשים האלה לא הולכים לשום מקום, וזאת החובה המוסרית והאנושית שלנו לדאוג להם.
וזה לא רק עניין מוסרי, זה גם עניין כלכלי. מבקשי המקלט מונעים מעצמם טיפול מניעתי משיקולים כלכליים ומגיעים למצבי קיצון רפואיים שמצריכים אשפוז בבתי החולים. האשפוזים האלה יקרים מאוד ועלותם מגיעה לעשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים למטופל, סכומים שמבקשי המקלט פשוט לא מסוגלים לשלם.
הנזק הכלכלי שנגרם לבתי החולים הוא עצום. מדובר במאות מיליוני שקלים שנופלים על מערכת הבריאות הציבורית שגם ככה צמאה לתקציבים.
אין שום הגיון במצב הקיים, שבו גם זכויות האדם והמצב הבריאותי של מבקשי המקלט נפגעים וגם מערכת הבריאות משלמת הרבה יותר. ההיגיון הכלכלי הוא לתת טיפול מניעתי ולא לחכות לקטסטרופה. הסדר ביטוחי למבקשי המקלט הוא הדבר הכלכלי והדבר האנושי לעשות. זהו צו השעה.
לכן, כבר בחודש הראשון לכניסתי לתפקיד, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד למצוא פתרון ולשים למצב הנורא הזה סוף. הקמנו ועדה בין משרדית עם האוצר שכבר התחילה בעבודה ואני שמח לספר שגם במסגרת הדיונים על תקציב המדינה הגענו לסיכום על תקציב ראשוני לטיפול בבעיה הזאת. העבודה כבר החלה ואנחנו מתכוונים להביא בשורות משמעותיות שישנו את חייהם של עשרות אלפי מבקשי מקלט כבר בזמן הקרוב.
אני רוצה להודות לחברים מ"רופאים לזכויות אדם" על הפגישה החשובה והסיור שערכנו היום. חשוב לי מאוד להגיע ולראות את המצב בשטח בעיניים. ולא פחות חשוב הוא שיתוף הפעולה עם ארגוני החברה האזרחית שמכירים את המציאות בשטח טוב יותר מכל אחד אחר. העבודה שנעשית כאן בקליניקה היא לא פחות ממצילת חיים.
שיתוף הפעולה הזה ימשיך כי המטרה שלנו היא אחת – שוויון בבריאות. לכולם. יש עבודה רבה על צמצום הפערים בבריאות. צמצמום הפערים בין פריפריה למרכז, בין ערבים ליהודים, בין בעלי האמצעים לאלה שידם אינה משגת. זאת עבודה שדורשת שיתוף פעולה של כל הגורמים – משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מנהיגי קהילות וכמובן הארגונים שעושים עבודת קודש בנושא.
כדי לצמצם את הפערים נדרשת מערכת בריאות ציבורית חזקה, ובזה מתרכזת העשייה שלי במשרד הבריאות. מערכת הבריאות הישראלית, המבוססת על עקרונות מדינת הרווחה, הוכיחה פעם אחר פעם בשנים האחרונות את איכויותיה ואת נחיצותה. בורכנו באנשי בריאות מהטובים בעולם והחובה שלנו היא לתת להם את המשאבים והתנאים לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר.
יחד, נוכל להפוך את מערכת הבריאות לספינת הדגל של זכויות האדם והשוויון ובישראל. אני מאמין בזה בכל ליבי וכולנו פועלים יום יום כדי שזה יקרה.
העיקר הבריאות. תודה.