בחירת רשימת מרצ לכנסת

חברות וחברים יקרים

שוב אנחנו נפגשים בזום, שוב אנו נאלצים לקיים את הדיון החשוב הזה באופן וירטואלי.
עוד דוגמא חיה לקושי הגדול לקיים פעילות פוליטית בעיצומה של מגיפה. אנחנו נמצאים במציאות לא רגילה, פוליטית ובריאותית ולכן נדרשים לקבל החלטות לא רגילות, בהתאם למצב החריג והקיצוני הזה.

אנחנו נמצאים ערב סגר קשה ומהודק בשיאה של התפרצות המגיפה. ימים קשים מאוד לישראל, והכל תוצאה ישירה של מדיניות כושלת, שבבסיסה טיפול פוליטי במגיפה, כניעה לחרדים, ומחדל מתמשך ובלתי נתפס בשדה התעופה.

ישראל משלמת את מחיר ניהול המשבר משיקולים אישיים ולא לאומיים.
ישראל משלמת את מחיר ההישרדות של נתניהו והתלות שלו בראשי הציבור החרדי, לצורך קבלת חסינות והיחלצות מהמשפט. לא נתניהו מנהל את העניינים אלא הרב קנייבסקי…
מיליון מובטלים משלמים את המחיר הזה.

מחר ישראל תיכנס לא לסגר אלא לעוצר, עוצר שניתן היה למנוע אותו, עוצר שרשום על שמו של אדם אחד – נתניהו.

ההישגים היחידים של הממשלה הזו הם תולדה של אימוץ ערכי השמאל: ויתור על הסיפוח תמורת שלום עם מדינות המפרץ, והיכולת לחסן באופן המוני בזכות מערכת הבריאות הציבורית וקופות החולים שהיא נדבך מרכזי בסוציאל-דמוקרטיה. נתניהו מנסה לקבל מחיאות כפיים, בזכותנו, בזכות הערכים והעקרונות שאנחנו מקדמים במשך שנים.

הבחירות הקרובות הן דרמטיות, אנחנו רואים את המפלגות החדשות שצצות כמו פטריות אחרי הגשם, מפלגות שלא מעזות לומר את המילה שמאל, מפלגות שמחר בבוקר ישתפו פעולה עם נתניהו. אלה מפלגות בועה –
בועות שמפריחים לפני הבחירות ושמתנפצות אחריהן…
הרי הדוגמה החיה לכל זה היא כחול-לבן – הבועה הכי גדולה, הכי נוצצת, שמתרסקת עכשיו לרסיסי רסיסים.

אנחנו רואים כיצד שרות ושרים שרק לפני דקה ישבו עם נתניהו, הכשירו את הכתם המוסרי של כהונת נאשם בפלילים, מקפצים לאופוזיציה כאילו לא ישבו עם ביבי, ומתקבלים בשטיח אדום על ידי לפיד וחולדאי. מסתבר שלהיות שר בממשלת נתניהו זה לא אות קלון אלא פרס.

אצלנו זה לא יקרה. ורק עלינו אפשר לסמוך. תזכרו את המסר הזה. רק על מרצ אפשר לסמוך.

בבחירות האלה יש רק מפלגה אחת שאפשר לסמוך עליה.
מול כל הימין – יש רק מפלגת שמאל אחת,
מפלגה שיש בה שוויון מגדרי, מחוייבות לצדק חברתי, ושותפות יהודית-ערבית.
לכן בבחירות הקרובות רק על מרצ אפשר לסמוך.

הצעת ההחלטה שאני מביא היום לאישור הוועידה גובשה בהסכמת חברי הסיעה בכנסת – תמר זנדברג ויאיר גולן, וח״כ לשעבר ולעתיד עיסאווי פרייג׳ שיש לו חלק נכבד בעניין. ההצעה הזאת מונחת לפניכם בשם כולנו, ואנו מבקשים את אמון הוועידה. בליבת ההצעה חיזוק משמעותי של השותפות היהודית-ערבית במרצ. היום ועידת מרצ יכולה לא רק לדבר על שותפות יהודית-ערבית – אלא גם לעשות ולשנות.

אני רוצה להביע כאן הערכה מעומק הלב שלי, לחבר, לשותף, למנהיג – אילן גילאון. אילן החליט הפעם שלא להתמודד במערכת הבחירות הזו.

אילן אחי – מרצ, החברה הישראלית, מדינת ישראל – כולנו חייבים לך כל כך הרבה, גם ההחלטה שלך עכשיו היא מבטאת דרך אידיאולוגית שמקדמת ערכים של שוויון ושותפות.

רק שתדע אילן, אנחנו לא מוותרים עליך. אתה תהיה חלק מהקמפיין ואני משוכנע שתהיה לך תרומה גדולה לחיזוק מרצ בזכות הנסיון הרב שלך והאהדה הציבורית העצומה שאתה זוכה לה. אין לי גם ספק שתשוב לכנסת בקרוב.

אני רוצה להודות גם לחברתי, יו״ר הסיעה שלנו בכנסת, תמר זנדברג, על שתמכה במהלך ובמיוחד על כך שקידמה את הרעיון של שותפות יהודית-ערבית, ועל הנכונות ללכת ביחד למהלך החשוב הזה.

אני גאה ושמח על כך שנמצאת איתנו במרצ ריידה רינאווי-זועבי. ריידה היא קול נשי חזק וברור שיוצא מהחברה הערבית ודורש שוויון, לא מתוך מקום של קורבן וקיפוח, אלא מתוך מקום של שותפות וכבוד.
לריידה רקורד עשיר של עשייה ציבורית, היא דמות מוכרת ומרשימה בחברה הערבית, והיא נציגה מצוינת של הערכים והעמדות של מרצ, לא רק בנושאים הקשורים לערבים בישראל, אלא לכל הנושאים בהם מרצ מאמינה, מצדק חברתי ועד המאבק נגד הכיבוש ובעד השלום. ֿ

ריידה מגיעה מפעילות אינטנסיבית בחברה הערבית. עד לאחרונה שימשה כמנכ"לית מייסדת של מרכז אינג'אז לקידום השלטון המקומי בחברה הערבית. אינג'אז הוא המרכז המוביל כיום בנושאי פיתוח כלכלי והקצאת תקציבים לחברה הערבית בישראל. היא מומחית בתחום הרשויות המקומיות בחברה הערבית. הביוגרפיה שלה מאוד מרשימה, וייקח הרבה זמן לפרט את כל מה שעשתה ועושה. אני רק לציין את המעורבות החברתית המרשימה שלה, בשורה של מוסדות חינוכיים וחברתיים, ואת הנסיון העשיר שלה בעבודה מול רשויות השלטון.

ב- 2015 היא הייתה האישה הערבייה הראשונה שזכתה בפרס "מימשל תקין בישראל" מטעם התנועה לאיכות השלטון,
וב- 2018 מגזין "פורבס ישראל" בחר בה כאחת מ-50 הנשים המובילות במשק הישראלי.

ריידה תהיה נציגה של מרצ לא רק בחברה הערבית. ריידה היא נציגה של מרצ בכל הארץ, לכולם, ותאמינו לי שהיא תוכל לגרום גם ליהודים וגם לערבים, גם לגברים וגם לנשים, להצביע ולתמוך במרצ.

בוועידה הזו כולנו היינו רוצים תהליך רגיל יותר של בחירות, אבל במציאות הבלתי-רגילה שבה אנו נמצאים, מציאות של בחירות רביעיות בתוך שנה וחצי, מגיפה וחוסר יכולת אפילו להיפגש, ולוחות זמנים קצרים וצפופים ביותר, מרצ חייבת לצאת למערכה ולהציג בפני הציבור רשימה חזקה ואידיאולוגית שמייצגת גם את ההסכמות בתוך המפלגה.

וזו העשירייה הראשונה של מרצ כפי שמובאת היום לאישור הוועידה. בימים רגילים היינו מריעים כולנו לרשימה המצויינת הזאת ומרימים את התקרה של האולם.

אני מודע גם לאכזבות האישיות שיש לרבים שרואים עצמם מועמדים ברשימה, אבל בשעה כזאת, עלינו להתעלות מעל הרצונות האישיים ולהסתכל על התמונה הכוללת. גיבוש רשימה מוסכמת ומייצגת, טובה ואיכותית היא המהלך הנבון ביותר שמבטיח גם ייצוגיות, גם שותפות יהודית ערבית, גם שוויון מגדרי, גם אחדות השורות וגם יכולת לצאת במהירות למאבק על ליבו של הבוחר. במציאות הבלתי רגילה שבה אנו נמצאים, זה המהלך הנכון לעשות.

ההצעה שאנחנו מביאים היום בפניכם היא המהלך האופטימלי ביותר עבור מרצ, ועבור השמאל הישראלי. מהלך שלוקח בחשבון את רצון הבוחר ומקפיא את הרשימה שנבחרה על ידכם, על ידינו, רק לפני שנה, ובמקביל מבטיח שוויון מגדרי ושותפות יהודית ערבית. מהלך שמייצר אחדות פנימית, הסכמה רחבה, וייצוג מקסימלי. כל אחת ואחד ממצביעי מרצ יכול ויכולה למצוא ברשימה את מה שחשוב לו, והחלקים מרכיבים את השלם שיכול וצריך לעבוד בהרמוניה ובשיתוף פעולה. רק ככה אפשר לנצח.

מילה על מה שצפוי בהמשך הדרך – קודם כל עניין אחד אפשר להוריד מייד מהשולחן. אצלנו זה מובן מאליו, והוכחנו את זה: אנחנו לא נשב עם נתניהו בשום צורה ובשום אופן, ולגבינו זו בכלל לא שאלה. אגב, לגבי כל השאר זו בהחלט שאלה גדולה. כי כולם ישבו או יושבים אתו.

אני מאמין שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה אחרי הבחירות האלה. מי ירכיב את הממשלה החדשה, מי יהיו שותפים בה, מה יהיה ההרכב והכיוון? – אנחנו לא יודעים. למרצ תהיה חלק בתהליך. אפשר לסמוך עלינו שלא נמכור את הערכים שלנו בחצי לירה ואני לא צריך לגלח כאן שום דבר כדי להוכיח את זה… אבל אנחנו גם לא מקדשים את האופוזיציה ואני שואף לזה שמרצ, המפלגה הכי ראויה, תיטול חלק בשלטון. השרים שלנו היו הכי טובים. חברי הכנסת שלנו מנוסים ונמרצים. ובעיקר יש לנו מה להציע – עמדות, חזון. יש לנו את הדרך הכלכלית-חברתית הנכונה והמתאימה ביותר למשבר שישראל נמצאת בו.

לכן אחרי הבחירות, ואני אומר את זה כאן כי זה ילווה אותנו לאורך הקמפיין – אחרי הבחירות אנחנו נדון עם המפלגות האחרות, נראה את יחסי הכוחות, נשקול את האפשרויות ונחליט על פי המטרות והערכים שלנו.
ומרצ בהחלט עשויה להיות הפעם גורם מכריע.
ככל שנהיה חזקים יותר וגדולים יותר תהיה לנו יותר השפעה בתהליך הזה. נוכל לעמוד מול המפלגות האחרות ולקיים אתן את הדיון הקריטי הזה מתוך עמדה של כוח.

עכשיו הזמן דוחק, המפלגות האחרות כבר בקמפיין, ומרצ צריכה לעלות לזירה כמה שיותר מהר, מאוחדת, נחושה ומגובשת. קבלת ההצעה היום תבטיח שנוכל לעלות למגרש כבר הערב ולהיאבק כדי להביא כל מצביע שמאל, בחזרה אלינו.

בעזרתכם, מרצ יכולה להציג היום לציבור את הרשימה הטובה ביותר בבחירות הקרובות,
רשימה של אנשים עם ניסיון ורקורד של פעילות שאין באף מפלגה,
רשימה שמייצגת את ערכי המחאה ומציעה אלטרנטיבה אידיאולוגית ופוליטית לימין,
רשימה שעליה אפשר לסמוך.

עולם ערכי שהוא כל כולו שמאל:
שיוויון
חופש
שלום

יש לנו אחריות לא רק מפלגתית, אלא לאומית. גורל השמאל הישראלי על כתפינו, ויש לנו הזדמנות להפוך לכוח פוליטי משפיע בכנסת הבאה.
כדי שזה יקרה אנחנו צריכים לצאת למערכת הבחירות במהירות האפשרית ועם הרשימה הטובה ביותר.

כי רק על מרצ אפשר לסמוך.

אני קורא לכולן ולכולם לתמוך בהצעה, ולאפשר לכולנו לנוע קדימה.

גורל השמאל הישראלי בידינו.

 

נאום בוועידת מרצ – 6.1.2021