אנחנו מוכנים לאומיקרון – בלי פאניקה ובשיקול דעת נעבור גם אותו

(מסיבת עיתונאים על כניסת וריאנט האומיקרון).

יש בישראל כרגע מאומתת אחת עם וריאנט אומיקרון, ו14 אחרים שחשודים כמאומתים. המאומתת עם חיסון בתוקף, ומתוך ה14 שחשודים כמאומתית – 7 מחוסנים בתוקף בחיסונים שונים. מתבצעות עכשיו חקירות אפידמיולוגית לגבי החשודים האלו, והמגעים שלהם.

מה המשמעות? מה זה אומר לגבי המסוכנות והעמידות של הווריאנט הזה מול החיסון? אנחנו עוד לא יודעים. זה נכון כאן בישראל וזה נכון בכל העולם.

לא בפעם הראשונה במאבק בקורונה – אנחנו באי-ודאות, אבל זו אי-ודאות בשליטה. זו אי וודאות לצד נסיון ארוך ומוצלח שצברנו בתקופה האחרונה. וזו אי-וודאות שמטופלת על ידי טובי המומחים, במקצועיות ומצויינות בקנה מידה בינלאומי – בראשם פרופ׳ אש, ד״ר אלרעי פרייס ופרופ׳ זרקא.

זו אי וודאות שצפינו מראש – יצאנו מנקודת הנחה שיגיע וריאנט נוסף, אמרנו זאת לציבור לפני כמה שבועות – ונערכנו היטב לתרחיש הזה. בזכות הערכות והשמירה על אמצעי ההגנה והפיקוח – עלינו במהירות גם על הוריאנט הזה.

לכן אני מבקש כאן קודם כל להרגיע. אי ודאות בשליטה אינה סיבה לחרדה ואין צורך להכניס את הציבור לבהלה. להפך, משרד הבריאות הוכיח שוב ושוב שההחלטות תמיד מקצועיות ושקולות. גם הממשלה הזו התנהלה עד עכשיו בענייניות – וכך זה ימשך.

זה אומר שצריך עכשיו להקפיד הקפדה יתרה על הנחיות משרד הבריאות, זה אומר שצריך לוודא שבודקים תו ירוק איפה שצריך, שעוטים מסכות איפה שצריך והכי חשוב – שכולם הולכים להתחסן.

זה אומר שצריך לנהוג בזהירות, גם הממשלה וגם הציבור –
זה לא אומר שצריך לחפש תרחישי אימה.

אין שום טעם בזה – להפך – זה מזיק לבריאות.

אני רוצה להזכיר שוב בהקשר הזה את ההשלכות החמורות של הגלים הראשונים של הקורונה על בריאות הנפש. אסור לנו לזלזל בדבר הזה. אנחנו רואים את זה עכשיו בצורה חדה וברורה. יש זינוק עצום בפגיעות הנפשיות, בעיקר בקרב ילדים ונוער. הפרעות אכילה, דיכאון, חרדות, זינוק בפניות למוקדי רפואה דחופה עקב מצוקה נפשית בכל הארץ. גם כאן יש עומס אדיר על מערכת הבריאות ואני לא שוכח את זה בכל החלטה על הנחיה או הגבלה כלשהי.

קיבלנו אתמול שורה של החלטות בקבינט כדי להתמודד טוב יותר עם אי- הוודאות. החלטות לא פשוטות אבל מידתיות ושקולות.

אנחנו עוצרים כרגע כניסה של זרים לישראל ומחייבים ישראלים מחוסנים ומחלימים שחוזרים ארצה להשאר בבידוד ביתי של 3 ימים, כאשר ביום השלישי עושים בדיקת Pcr נוספת. ישראלים שאינם מחוסנים או מחלימים יוכלו לצאת מבידוד לאחר 7 ימים, בכפוף לבדיקה שלילית ביום השביעי.

החל מהיום, ישראלים שיחזרו ממדינות אדומות, יכנסו לבידוד במלונית עד לקבלת תשובה שלילית.

בנוסף אנחנו מחילים את חובת התו הירוק גם באירועים של 50 משתתפים ויותר.

כל אלו יהיו בתוקף מהלילה, ולמשך 14 יום. זה פרק זמן קצר שנועד לאפשר להשיג יותר ודאות. בתקופה הזו נקבל אינדיקציה טובה יותר על המשמעויות של התפשטות האומיקרון.

המטרה היתה ונשארה – להשאיר את ישראל פתוחה. לשמור על הבריאות, למנוע הדבקות ותחלואה – וגם לשמור על שגרת החיים בישראל. בדיוק כמו שנהגנו עד עכשיו.

לעניין הכלי של איכוני השב״כ שאושר היום בממשלה – ההפעלה של הכלי הזה תהיה מצומצמת מאוד. זמנית מאוד ומבוקרת. זה רלוונטי למספר אנשים בודדים שנמצאו מאומתים לוריאנט החדש כדי להגיע אליהם במהרה ולקטוע את שרשראות ההדבקה הראשוניות ביותר. הכלי הזה יעשה בצורה מבוקרת ומדודה, ולא יעשה בו שימוש לאורך זמן, אלא לתקופה הקצרה של אי הוודאות הראשונית ולא לאחר מכן.

זה לא סוד שיש לי קושי גדול עם השימוש באיכונים, אבל באיזונים שנדרשנו לעשות בין הצורך לשמור על הבריאות הציבור לבין פגיעה בפרטיות של מספר אזרחים מצומצם, לפרק זמן קצר מאוד, החלטתי מתוך האחריות המוטלת עלי להיעתר לבקשת המומחים.

אנחנו נבחן את הצורך בשימוש באיכון מדי יום ובכל מקרה זה יהיה לפרק זמן קצר.

אני רוצה לשבח שוב את הפעולות המהירות והיעילות שנקט משרד הבריאות, התאמת הבדיקות לוריאנט החדש, העבודה המהירה והיעילה של לשכות הבריאות בכל הארץ לאיתור מאומתים וקטיעת שרשראות ההדבקה. היעילות והמקצועיות של משרד הבריאות מצילות חיים של רבים.

המדיניות שלנו היתה ותישאר – חיים לצד הקורונה. בדיוק ככה זה נראה. נעשה גם עכשיו כל מה שצריך כדי לשמור על בריאות הציבור, בלי פשרות ובלי להקל ראש – במתינות ובשיקול דעת. ניאבק בתחלואה בנחישות, וגם – נשמור גם ככל שניתן על שגרת החיים בישראל.

אי אפשר למנוע לחלוטין כניסה של וריאנטים לישראל, ולא לשום מקום אחר בעולם. מה שכן אפשר למנוע זה התפשטות נרחבת של התחלואה ואפשר למנוע שיתוק של המשק והכלכלה, הספורט והתרבות, ושגרת החיים בישראל.

זה בדיוק מה שעשינו עם הדלתא וזה מה שנעשה גם כאן.
אני קורא לציבור כולו – שמרו על ההנחיות והקפידו על אמצעי הזהירות. תו ירוק, בידודים ומסכות. לא לזלזל בזה. והכי חשוב – מי שעוד לא עשה זאת – לכו להתחסן!

יחד נשמור על הבריאות ועל שגרת החיים בישראל.