הצעת חוק איסור הפליה של תלמידים

בישראל של 2010 מקרים של הפליה במערכת החינוך הינם עדיין מחזה נפוץ. הריטואל שהפך קבוע, בו מתקשים תלמידים יוצאי אתיופיה למצוא מסגרת לימודית עקב התנגדות בלתי עניינית של מוסדות חינוך לקבלם, מתנוסס כדגל שחור מעל מערכת החינוך הישראלית, והוא אות קין על מצחה של החברה.

במקביל, קיימים מקרים רבים נוספים של הפליה במגוון זרמים חינוכיים ומקומות גיאוגרפיים ברחבי המדינה. תופעה זו טומנת בחובה גזענות, העמקת השסעים בחברה הישראלית, ועוול שאין כדוגמתו לתלמידים המופלים.

מוצע בזאת כי היה ומתגלה הפליית תלמידים במוסד חינוך על ידי שר החינוך, ישלח השר התראה למוסד בדרישה להפסיק ההפליה במועד נקוב. אם מוסד החינוך לא יפסיק ההפליה, ישלול שר החינוך מן המוסד את השתתפות המדינה בתקציבו. בכך יספק החוק סנקציה כלכלית מאיימת על המוסד החינוכי ויימנעו מקרי הפליה רבים.

בנוסף קובעת הצעת החוק כי יתוקן חוק זכויות התלמיד האוסר הפלייה כך שיובהר שאיסור הפליה חל גם על חלוקה לקבוצות, הסעות וכל פעילות חינוכית או חברתית שמוסד חינוכי מעורב בה.

לבסוף, קובעת הצעת החוק חובת דיווח של שר החינוך לוועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת על מקרי ההפליה שהתגלו במערכת החינוך בשנה החולפת ועל אופן הטיפול בהם.