סוציאל-דמוקרטיה בבריאות – נאום הכניסה לתפקיד שר הבריאות

השר היוצא יולי אדלשטיין, סגן השר היוצא יואב קיש, מנכ"ל המשרד חזי לוי, מנהלי היחידות, עובדות ועובדי המשרד, עובדי מערכת הבריאות כולה.

אני נכנס לתפקיד הזה בהתרגשות ובכבוד גדול. האחריות שמוטלת על המשרד הזה היא אדירה.

אתם, עובדי ועובדות המשרד, בתי החולים וקופות החולים, הרופאות והרופאים, האחיות, הצוותים הרפואיים בכל רחבי הארץ מחזיקים באחריות עצומה. אתם אמונים על השמירה על זכות יסוד מרכזית ביותר בזכויות האדם – הזכות לבריאות. ומהיום גם אני לצדכם.

ללא הזכות לבריאות, אף אחת מזכויות האדם והאזרח האחרות לא מתקיימת. מערכת הבריאות שלנו, וההון האנושי המצויין שלה, הם עמודי התווך בשמירה על הערך היסודי הזה. השנה האחרונה הייתה שנת מבחן קשה ומאתגרת. אתם הוכחתם שוב ושוב בשליחות ובמסירות גדולה, שיש לנו על מי לסמוך.

הזכות לבריאות היא החובה המוסרית שלנו, להבטיח שירותי בריאות איכותיים ושוויוניים. במובן הזה אין הבדל אם אתה חרדי מבני ברק, אשה טרנסית מתל אביב, ערבי מסכנין או  יהודייה מהרצליה. הזכות עיוורת להבדלים של דת, לאום, מצב כלכלי, מקום מגורים, גיל, מין, נטייה מינית או כל גורם אחד. כאן כולם נכללים תחת הגדרה אחת – בני אדם.

השאיפה לצמצום הפערים בבריאות, והנגשת השירות לכל אזרח ובכל חלקי הארץ היא המטרה המתמדת של מערכת בריאות ציבורית בריאה. לשם עלינו לכוון, וזה בדיוק מה שנמשיך לעשות יחד, בכל בוקר כשנקום לעבודה.

​מערכת בריאות ציבורית חזקה היא לא רק עניין של זכויות האדם. בריאות ציבורית היא עמוד השדרה של המשק, בטחון המדינה, הרווחה, החינוך והכלכלה של מדינת ישראל. ההתמודדות המאתגרת עם נגיף הקורונה הזכירה לנו דבר חשוב. מערכת בריאות ציבורית חזקה היא מרכיב יסודי בחוסן הלאומי של כל מדינה. המשבר הקשה הזה היה גם שעתה היפה של הבריאות הציבורית הישראלית. מערך בתי החולים וקופות החולים כיכבו והצטיינו מבין כל מדינות העולם. מערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל-דמוקרטיים של מדינת הרווחה – היא זו שניצחה את הקורנה. ולא אף אדם כזה או אחר. אסור לפגוע בה. עלינו לשמור עליה ולחזק אותה.

 

אנשי הבריאות והצוותים הרפואיים בכל פינה בארץ עבדו לילות כימים כדי לחלץ אותנו מהמשבר הקשה הזה, שגבה קורבנות רבים וששיתק מדינה שלמה. זה לצד זה, ערבים ויהודים – הזכרתם לנו שמערכת הבריאות הישראלית היא גם מהטובות בעולם, וגם דוגמה ומופת לשותפות וקיום משותף. גאווה לאומית אמיתית.

 

חברים, אני כאן גם כדי לחזק אתכם ולאפשר לכם לעבוד למען הציבור. אני כאן כדי להבטיח שאף שיקול זר לא יחדור למרחב הזה. כדי שנוכל לעבוד בצורה מקצועית ונקיה. אני לא אאפשר לבעלי אינטרס וגורמים משחיתים לפגוע במקצועיות, במוסריות וביושרה של מערכת הבריאות שלנו.

 

בשיא משבר הקורונה עמדנו כולנו יחד, במרפסות הבתים, והרענו במחיאות כפיים למערכת הבריאות ולצוותים הרפואיים המוכשרים. עכשיו הזמן לחזק את המערכת בתקצוב ראוי כדי שתמשיך להצטיין ולהשתפר. עובדות ועובדים יקרים, אני מצפה לעבוד אתכם בשיתוף פעולה למען החברה הישראלית כולה.