נתניהו והכהניזם מעמיקים את השבר עם יהודי ארה״ב

כדי להבין את עומק הקרע שנפער בין יהודי ארה״ב לבין בנימין נתניהו, צריך לחזור לקיץ 2017, בעיצומה של השנה הראשונה לכהונתו של דונלד טראמפ בבית הלבן. אלפי נאצים חמושים נהרו לעיר שרלוטסוויל במדינת וירג׳יניה. הם צעדו עם לפידים ושאגו ״היהודים לא יחליפו אותנו״. בעימותים עם מפגיני-נגד, נרצחה אישה צעירה שבאה למחות על הגזענות המשתוללת. ארה״ב זועזעה ובקהילה היהודית נרשמו גילויי חרדה קשים. מה שהחריף את המשבר, היו דבריו של טראמפ שגינה את ״האלימות מכל הצדדים״. נתניהו החרה-החזיק אחריו, ורק לאחר שלושה ימים פירסם גינוי לארוע המחריד. יהודי ארה״ב לא ידעו את נפשם. ״ישראל מגיבה על אנטישמיות בכל מקום, אבל לקח ימים לממשלת ישראל להגיד שזה פסול״, אמר לי אז הרב ריק ג׳ייקובס, מנהיג היהדות הרפורמית בארה״ב. ״הייתי עם הקהילה שלנו בשרלוטסוויל – הם שמעו את הקריאות ׳היהודים לא יחליפו אותנו׳, הם ראו את הדגלים הנאצים. ישראל היתה צריכה להגיד ׳אנחנו אתכם׳ – וזה לקח ימים לפני שאמרו משהו, אני הייתי מאוד מאוכזב״.

 

האכזבה הזו מנתניהו הלכה והעמיקה ככל שהתחזקה האנטישמיות בארה״ב. יהודי אמריקה נוכחו לדעת כי נתניהו ונציגי ישראל מעדיפים לעסוק בארגוני שמאל רדיקלי בקמפוסים יותר מאשר באיום הממשי מצד קבוצות נאציות חמושות ואלימות. קצת יותר משנה לאחר שרלוטסוויל, ביצע איש ימין קיצוני טבח בבית הכנסת בפיטסבורג במחאה על כניסת מהגרים לארה״ב: אחד האירועים הקשים  בתולדות הקהילה היהודית באמריקה. לזעזוע נוספה בחילה של ממש מתגובות של גורמים שונים בישראל, כגון הרבנים הראשיים, שנמנעו מלציין כי הפיגוע התרחש בבית כנסת, משום שזהו בית כנסת קונסרבטיבי.

 

שנים שיהודי אמריקה סופגים את ההשפלה והאפליה מצד ממשלת ישראל כלפי הזרמים הלא-אורתודוקסיים המהווים רוב ענק בקהילה היהודית בארה״ב. סוגיות של גיור, נישואין, תקציבים, וכמובן הביזיון המתמשך בכותל. שנים שהמוני יהודים באמריקה הולכים ומתרחקים מישראל בגלל שהם מתקשים להזדהות עמה לאחר שזנחה את התהליך המדיני והפנתה עורף לרוח הליברלית. הם חרקו שן כאשר נתניהו נכנס לעימות חזיתי עם הנשיא אובמה, שרוב גורף של יהודי ארה״ב תמכו בו, וגם כאשר ממשלת ישראל פועלת לדה-לגיטימציה של ארגוני שמאל יהודים. אלא שבמשך כל השנים הללו, המימסד היהודי באמריקה עשה הכל כדי להימנע מביקורת פומבית על ישראל – ״לא להוציא החוצה את הכביסה המלוכלכלת״. נשכו שפתיים, והתאפקו.

 

עכשיו זה משתנה. הכעס העצום שנצבר בארגונים היהודיים באמריקה כלפי ממשלת נתניהו, התפרץ כאשר ראש ממשלת ישראל השקיע מאמץ גדול להכשיר ולהכניס לזירה גזענים וכהניסטים: אלה שמשפילים את יהודי ארה״ב ומזכירים להם את הגזענים והאנטישמים שמאיימים עליהם בבית. על ביזיון כזה, אפילו אייפא״ק, הלובי היהודי למען ישראל – הארגון המימסדי ביותר והקרוב כל כך לנתניהו, לא היה יכול לעבור בשתיקה. סערה פרצה גם בארגון חשוב אחר, ״הוועד היהודי-אמריקאי״, הנחשב למשרד החוץ של הקהילה היהודית. חברים בכירים בארגון טענו כי הם שעוסקים בעיקר באנטישמיות ברחבי העולם, לא יכולים לעצום עיניים לנוכח הכשרת הגזענות והכהניזם בישראל. אגב, הכהניזם מוכר היטב ליהודי אמריקה. מאיר כהנא צמח בארה״ב והיה דמות משפיעה ובולטת בשנות ה-60׳ וה-70׳. אך מה שנהיה ממנו ומתנועתו מעורר בהם חלחלה. ב-1994 הוכרזה תנועת ״כך״ על ידי ממשלת ישראל כארגון טרור, והיא כלולה גם ברשימת ארגוני הטרור של ארה״ב, האיחוד האירופי וקנדה.

 

לאן כל זה עלול להוביל? לבעייה פוליטית. ככל שישראל תמשיך בקו מתנכר כלפי יהודי ארה״ב שרובם הגדול תומכים במפלגה הדמוקרטית, ההסתייגות מישראל תגבר במפלגה הזו – מה שעלול להכביד על יחסי ישראל-ארה״ב בשנים הבאות. עם זאת חשוב לומר: המשבר הזה הוא עדיין בר-תיקון. יהודי אמריקה כמהים לקשר טוב עם ישראל ומשתוקקים לחזור ולהתגאות בה. העניין תלוי בעיקר בממשלת ישראל, והכדור נמצא בירושלים.

פורסם ב״ליברל״.