יש לנו משימה קריטית

חברותיי וחבריי במרצ,

בעוד ארבעה ימים תעמוד החברה הישראלית לאחד המבחנים הגורליים שלה מאז קום המדינה. ביום הזה נכריע אם נהיה חברה חופשית, או שנמסור את חיינו ועתידנו כאן בידי חבורה חשוכה שלהוטה לצרף את ישראל לרשימה המתארכת של מדינות שאיבדו את הדמוקרטיה. מדינה חופשית או דיקטטורה – זו ההכרעה בבחירות האלה.

לנו במרצ תמיד היה תפקיד מיוחד במאבק על דמותה של החברה הישראלית. גם כמפלגה קטנה הטבענו חותם עמוק וחוללנו שינויים שמפלגות גדולות בהרבה לא הצליחו לעשות מעולם. אנחנו עשינו זאת כי דבקנו בערכינו. לא התחנפנו ולא התקרנפנו.

עכשיו יש למרצ תפקיד מיוחד. בישורת האחרונה והמכרעת של הבחירות אני פונה ישירות אליכם, אל עצמנו. במערכה הזו אנחנו חלק מהמחנה הדמוקרטי. אנחנו מנהלים קמפיין חד ונוקב, מגיעים לכל קצוות הארץ, ואומרים בקול גדול את מה ששום מפלגה לא מעזה להגיד. וכן, זה לא קל, זה מושך אש, אבל זו הרוח של המחנה הדמוקרטי, זו הרוח המפעמת של מרצ, וכמו שאומרים בקמפיין שלנו – זה אומץ.

מרצ תמיד היתה מפלגה אמיצה, וגם שילמה על כך מחירים. כמה אמרו לנו כל השנים, וגם בבחירות האלה – ״למה אתם כאלה אנטי״, ״אכפת לכם יותר מהערבים מאשר היהודים״, ״אתם שונאי ישראל, שונאים את היהדות״, ״אתם פמיניסטים/להט״בים/שמאלנים מדי״… כולכם מכירים את זה. מכירים גם את ״העצות״ הקבועות: תהיו יותר ״מתונים״, תפסיקו לדבר על הכיבוש, תפסיקו לתקוף את ביבי, אל תזכירו סוציאליזם…

אם היינו מקבלים את העצות האלה, כבר מזמן לא היינו כאן. היינו צוללים אל תהום הנשיה, כמו כל בועות ״המרכז״ שצצו למערכת בחירות אחת או שתיים, ונעלמו כלא היו, מותירות אחריהן שובל ארוך של שמאלנים מתוסכלים. פעם אחר פעם אחר פעם, מתפתים השמאלנים למקסמי השווא הללו, ומתאכזבים מרה ביום שאחרי. פעם אחר פעם אנשים רציניים מצביעים בניגוד למצפונם, על-פי כל מיני תרחישי קואליציות דמיוניים. וכשהתרחישים קורסים כמגדל קלפים, יחד עם כל ערימת הסקרים, הם נוכחים לדעת שנתנו את קולם היקר לאנשים חסרי דרך ועמוד שדרה, שירוצו לכל קומבינה עלובה.

הפעם העניין חמור במיוחד. הפעם, המפלגה שמשקיעה מאמץ מכוון, בתקציבי עתק, למשוך את אנשי המחנה שלנו, היא מפלגה שמצהירה מראש, בלי בכלל למצמץ, שהיא שואפת אך ורק לממשלה עם הימין. כחול-לבן. אפילו רוטציה בראשות הממשלה הם מציעים ל… ליכוד, ומי עומד בראש הליכוד אנחנו יודעים. ואותנו הם פוסלים, את הערבים הם מחרימים. מעולם לא היה כדבר הזה, שמפלגת האווירה התורנית ״במרכז״ פוסלת מראש את השמאל, מצהירה בריש גלי שהימין הקיצוני הם ״השותפים הטבעיים״ שלה, ועוד מעזה לפנות לאנשי המחנה שלנו ולבקש את אמונם ואת קולם. צביעות וגניבת דעת.

והנה, גם הפעם, למרות שהכל ידוע והכל ברור, אנחנו הולכים שולל ומתפתים, כמעט בידיעה מראש שנתאכזב ביום שאחרי. אז אולי נהיה הפעם קצת יותר חכמים?

יש לנו משימה קריטית: להביא את כל מי שסביבנו לקלפי. אחוזי ההצבעה בפעם האחרונה היו נמוכים מאוד. בחברה ערבית רק 49 אחוזים הצביעו – האחוז הנמוך ביותר מאז קום המדינה. גם בקרב חילונים ההצבעה היתה חלשה מאוד. לעומת זאת, שתי קבוצות מצביעות בשיעורים עצומים: חרדים ומתנחלים. אצלם לא הולכים לים, ולא לשופינג, או סתם נשארים אדישים בבית. כולם יוצאים להצביע. כי זה חשוב. כי זה משפיע. המטרה שלנו, וזה לב העניין בבחירות האלה, היא להגיע לתומכים שלנו ולהוציא אותם להצבעה. מטה הבחירות משקיע בכך מאמץ גדול. זו גם המשימה של כל אחת ואחד מאתנו. במשפחה שלכם, במקום העבודה, שכנים, חברים – אם מישהו לא מתכוון להצביע, ויש הרבה כאלה לצערנו, דברו אתם. הפניה האישית חשובה מאוד.

זהו זה, חברים. זו ההזדמנות האחרונה שלנו להציל את הדמוקרטיה הישראלית. עוד ממשלת ימין, עלולה לשנות את בסיס המשטר – לדרוס את מערכת החוק והמשפט, כך שאיש לא יוכל לעמוד בדרכה לשלטון חסר מעצורים. לכן אנחנו חייבים לצאת בהרכב מלא ולהצביע, בלי לוותר על אף קול. מי שלא מצביע, כאילו נתן את קולו לביבי. רק רשימה אחת, המחנה הדמוקרטי, בפתק מרצ, תבטיח שנילחם על השינוי שאנחנו רוצים כאן, בלי להתפשר על הערכים שלכם – ובלי ליכוד.

אז צאו להצביע, שימו מרצ בקלפי, כי לא תהיה לנו הזדמנות נוספת.

חזק ואמץ!

ניצן