חיבור העבודה-מרצ

ראשית אני רוצה לברך את שותפי, יו״ר מפלגת העבודה ח״כ עמיר פרץ, על ההחלטה המשותפת שקיבלנו ללכת יחד בבחירות ולרוץ ביחד – עבודה-גשר עם מרצ בפתק אחד.

אני רוצה גם להודות מכאן לחבריי במרצ ובראשם לחברי הסיעה על הגיבוי והתמיכה ברצון שלי להביא לחיבורים, בבחירות הקודמות וכך גם הפעם.

האיחוד הזה הוא בשורה מצוינת לכל מי שדוגל בשלום, צדק חברתי, זכויות אדם ואזרח, לכל מי שדוגל בשלטון החוק, בדמוקרטיה.

האיחוד הזה הוא חדשות טובות עבור מי שרוצה לראות כאן ממשלה אחרת, ממשלה שמקדמת תהליך מדיני, כלכלה הוגנת ושיוויון זכויות.

האיחוד שלנו הוא חדשות טובות לגוש המרכז שמאל וחדשות פחות טובות עבור ביבי וגוש החסינות שלו, זהו מהלך חשוב וקריטי בדרך לסיום שלטונו של הנאשם מבלפור.

זהו רגע היסטורי, רגע היסטורי בפוליטיקה הישראלית, רגע היסטורי לשמאל הישראלי.

המהלך שלנו הוא התשובה הפוליטית, הציבורית והאידיאולוגית לדברי הבלע של רפי פרץ, ליוזמות הסיפוח של נפתלי בנט, לניסיונות של נתניהו לחמוק מאימת הדין ולהרוס על הדרך את המערכת המשפטית כולה.

בבחירות האלו יש סיכוי ממשי לסיים את המלאכה ולייצר מהפך פוליטי ואידיאולוגי, אם נצליח במשימה נבטיח את סילוקו של ביבי והקמת ממשלת שינוי חדשה לישראל.

לפני שנה וחצי, אי שם בתום כהונת הכנסת ה- 19, התכנסנו קבוצת אזרחים שאכפת להם, אז הייתי ח״כ לשעבר, והחלטנו לפעול יחד כדי ליצור איחוד פוליטי גדול בשמאל. עמלתי על חיבור הכוחות כשהייתי מחוץ לפוליטיקה וזאת גם הייתה אחת הסיבות שהביאו אותי לחזור לפוליטיקה.

אני גאה ושמח לקחת חלק ברגע הזה, רגע שבו שיקולים אישיים נדחקו לטובת המטרה הגדולה: החלפת נתניהו ולא פחות חשוב מכך – שינוי דרכה של מדינת ישראל.

מרצ מביאה למסגרת המשותפת גוון ייחודי, אנחנו מפלגה ותיקה ומבוססת עם ציבור בוחרים נאמן ואידיאולוגי שלא מתפתה לאופנות וטרנדים, ציבור שלא מייפה את המציאות או מעגל פינות. לציבור היקר הזה יהיה במסגרת החיבור ייצוג גדול יותר, לא רק בכנסת, אלא גם בתקווה סביב שולחן הממשלה. יש כאן פוטנציאל ממשי עבור מרצ לחזור להגה השלטון ולהשפיע מתוך הקואליציה, מתוך הממשלה.

כמו בכל מהלך של איחוד וריצה משותפת כל הצדדים נדרשים לשלם מחירים אישיים, גם אני.
אבל ברגע האמת, בחרתי לנהוג באחריות לאומית על פני אגו ומיקומים, בחרתי בטובתה של המדינה, של הגוש, של מרצ, גם על פני המיקום שלי כמספר אחד במפלגה נפרדת.

כשאני מסתכל על הרשימה, אני רואה רשימה של נשות ואישי ציבור מסורים, לוחמות ולוחמים אמיצות ואמיצים עם ידע ומומחיות בקשת שלמה של נושאים, בחלק גדול מהמאבקים עמדנו יחד גם בכנסות הקודמות, והחיבור כעת הוא דבר כמעט טבעי.

נכון, לא כולם מיוצגים במקומות הראשונים ויש גם אכזבות אישיות, אבל כל תזוזה של אדם אחד משמעותה תזוזה של אדם אחר. הדרך היחידה לפתור זאת היא להשיג עוד מנדטים ולדאוג שכל האנשים המצוינים שלנו יהיו במקומות ראליים, עכשיו זה תלוי במצביעות ובמצביעים, לא רק בנו.

החיבור הזה הוא חיבור של שתי מפלגות שורשיות וממשיות, מפלגות שיש להן עשרות אלפי חברים ומתפקדים, מפלגות עם אלפי פעילים, מוסדות, תאי סטודנטים, תנועות נוער, ייצוג מוניציפלי, חברות וחברי מועצות ערים, ראשי ערים, ייצוג במוסדות הלאומיים והכי חשוב, שטח בוער ואנרגטי. הפעילים שלנו מכיר זה את זה וכבר שנים מחכים לרגע שבו יפעלו יחד, והנה זה קורה.

החיבור בנינו הוא מכפיל כוח גם במשא ומתן הקואליציוני, ככל שנהיה חזקים יותר, כך נוכל להשפיע יותר בממשלה הבאה. אם נהיה גדולים מספיק, נוכל להבטיח שכחול לבן תבחר בממשלת שינוי ולא תחבור לאחר הבחירות דווקא לימין.

אנחנו מציגים לציבור פתק אחד, פתק אחד שהוא עולם ומלואו.
בפתק שלנו יש יד מושטת לשלום עם שכנינו הפלסטינים, שלום על בסיס פתרון שתי המדינות. בפתק שלנו יש פתרון לתושבי עוטף עזה,
בפתק שלנו תמצאו מחויבות לעצירת יוזמות הסיפוח והבנייה בהתנחלויות, הפסקת טרור תג המחיר והגברת הביטחון.
בפתק שלנו יש מאבק למען חברה צודקת, למען כלכלה שפועלת עבור האזרח ולא עבור בעלי ההון, בפתק שלנו תמצאו מחויבות להגן על העבודה המאורגנת, על הקשישים והנכים, בפתק שלנו נמצא הפתרון למערכת הבריאות.
הפתק שלנו הוא פתק בעד זכויות אדם ואזרח, עמידה ברורה יחד עם קהילת הלהט״ב, בפתק שלנו יש חופש ושוויון, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית יעילה וטובה, גם בשבת.

מה לא תמצאו בפתק שלנו, לא תמצאו בו גזענות, אפליה, כפייה דתית, לא תמצאו בו רבנים חשוכים שיוצאים נגד הישראלים דוברי הרוסית, לא תמצאו בו רבנים אחרים שמחליטים מי נורמלי ומי לא. בפתק שלנו לא מפרידים נשים ולא מפלים בנישואים.
בפתק שלנו אין הבנה ולגיטימציה לעמדות חשוכות וגזעניות.

החל מהיום, המפה הפוליטית ברורה לחלוטין והבחירה קלה מאי פעם.
מי שרוצה להצביע ימין – יכול להצביע לליכוד או לכחול לבן.
מי שרוצה להצביע מרכז שמאל – יש לו פתק אחד:
אמת – העבודה-מרצ-גשר.

 

(נאום במסיבת עיתונאים – 13.1.2019)