הגדלת סל התרופות היא אחד ההישגים הגדולים שלי במשרד הבריאות

אני שמח לפתוח את דיוני וועדת סל התרופות לשנת 2023.
אני רוצה קודם כל להודות לכם על הנכונות שלכם לקחת על עצמכם את המינוי ולקחת חלק בוועדת הסל – קשה להפריז בחשיבות של הוועדה, ובאחריות האדירה על כל אחת ואחד מכם.

בבסיס עבודת הוועדה, ובעצם מהות עבודתה, היא מימוש הזכות לבריאות. זכות יסוד ראשונה במעלה, בלעדיה שאר זכויות האדם לא מתקיימות. לכם, מכובדי חברי הוועדה יש תפקיד מכריע בעיצוב מערכת בריאות שיוונית ונגישה לכולם. לכל אדם בישראל, לא משנה מה מוצאו, מקום מגוריו, נטייתו המינית והמגדרית, וכמובן לא משנה מה מעמדו הכלכלי.

אתם תמליצו לממשלה מהם הטיפולים והטכנולוגיות החיוניות ביותר עבור הציבור בישראל, וכיוצ"ב אלו ייכללו בסל הבריאות הממלכתי.

בתקציב האחרון, לראשונה מזה שנים, הגדלנו את תקציב סל התרופות וקיבענו אותו בבסיס תקציב המדינה. ההישג החשוב הזה איפשר להרחיב את היריעה לשנים קדימה, ולאפשר מימון של יותר תרופות וציוד רפואי בטכנולוגיות מתקדמות להרבה יותר אזרחים שזקוקים להם.

קיבענו לראשונה בשנה שעברה בהחלטת ממשלה עדכון דמוגרפי גבוה וקבוע לסל שירותי הבריאות – שיתעדכן באופן אוטומטית בהתאם לגידול האוכלוסייה והזדקנותה.

קיבענו סכום משמעותי של 550 מיליון שח בהסכם תלת שנתי לעדכון הסל לשנים עד 2024.

הנומרטור עודכן מתקציב של 300 מיליון לתקציב של 500 מיליון שח.
מנגנון עדכון וועדת הסל הוא מנגנון יחיד מסוגו בעולם. סל שירותי הבריאות קובע מהם השירותים, הבדיקות, הטיפולים והמכשירים להם זכאים כל תושבי ישראל במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. וועדת הסל אמונה על עדכון הסל מדי שנה, כך שיעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר של שירותי בריאות לאוכלוסייה בישראל.

הוועדה הציבורית בהם אתם חברים מקבלת החלטות בקונצנזוס, תוך שמיעת כל גורמי המקצוע ובעלי העניין, ומאזנת בין הצרכים הציבוריים המורכבים. וועדות הסל לדורותיהן החליטו מה יהיו הטיפולים הזמינים לחולים, והחלטותיכם מאפשרות להציל חיים, להאריך חיים, ולשפר חיים.

אחד האתגרים של ועדת הסל היא איך לתעדף טיפולים שלא רק מטפלים בחולי, אלא גם מונעים חולי. זה אתגר של המערכת כולה כאשר היום אנחנו משקיעים את מרבית המשאבים בטיפול ובהתמודדות עם תחלואה, ולא מספיק בקידום בריאות ומניעתה. אני מקווה שהשנה הוועדה תתייחס גם להיבט הזה במסגרת שיקוליה.

הגדלת תקציב הבריאות וסל התרופות, וכן קיבוע המקדם הדמוגרפי הוא חלק ממהלך הגדול שעשינו בשנה החולפת להזרמת חמצן למערכת הבריאות, חיזוק המערכת הציבורית – ולא הפרטית. אם יש משהו שהקורונה הוכיחה יותר מכל, הוא החשיבות האדירה של מערכת ציבורית חזקה. רק מערכת ציבורית יודעת להתמודד עם מצבי חירום לאומיים. בלעדיה, היינו במקום אחר לגמרי עכשיו.

הבאנו לגידול המשמעותי בתקציב הבריאות, אנחנו מוספים אלפי מקומות לימוד לסטודנטים לרפואה וסיעוד, עשרות מכשירים חדישים למערכת, התחלנו בשיקום מערך בריאות הנפש, כל אלו דברים שלא נגעו בהם שנים רבות.

ובהזדמנות הזו צריך להזכיר מהלך הסטורי נוסף שהנענו בשנה האחרונה וטרם יצא לפועל – קיצור תורנויות המתמחים. הקיצור היה צריך להתחיל כבר באפריל, אבל ההפרה – בוטה אני חייב לציין, של הסיכומים על ידי משרד האוצר מנעה זאת. כשל שלטוני של ממש מקשה ומונע את המהלך שקריטי כל כך למערכת – לעצור את ההעסקה הבלתי סבירה של הרופאות והרופאים המתמחים. אני מודה לראש הממשלה שנענה לפניה שלי והתערב גם כן. הוא הורה לאוצר להעביר את התקציב והתקנים, בדיוק על פי הסיכום בתקציב מדינה ובהסכמות עם שר האוצר, שרת הכלכלה ואנוכי לאחר מכן. אנחנו ממתינים לראות את זה קורה. משרד הבריאות ערוך ומוכן לצאת לדרך – אין לאוצר שום זכות ושום סיבה סבירה להמשיך להחזיק את הכסף הזה, להחזיק את המתמחים על הרגלים 26 שעות ברצף.
אני אומר בהקשר הזה גם לכל המתנגדים וכל מי שמנסה בשנה האחרונה לסכל את המהלך – גם פוליטיקאים, גם פקידים בכירים באוצר, וגם גורמים חזקים וותיקים בתוך מערכת הבריאות – ״תזהרו לא לנצח יותר מדי״. קיצור התורנויות יקרה, לא תוכלו למנוע זאת. העולם השתנה, שוק העבודה לא מקבל יותר העסקה של 26 שעות – וטוב שכך. גם אם בעבר זה היה יותר מזה.

אמרתי כשיצאנו לדרך – זה מאבק קשה ומסובך מאוד, ויש סיבה טובה שאף שר בריאות לפני לא הרים את הכפפה – יש פה המון אינטרסים, אבל הרכבת יצאה מהתחנה. קיבלנו החלטה, יש סיכומים, יש תקציב שייעדרו לזה – ויש מתווה אחראי, מאוזן, מקצועי וישים. ברגע שהתחלנו, גם אם זה מתעכב ועם כל המקלות בגלגלים – אנחנו נצליח, לטובת המתמחים, לטובת המטופלים, לטובת מערכת הבריאות כולה.

חזרה אליכם חברי וועדה יקרים, יש עליכם אחריות גדולה. נבחרתם על בסיס רקורד עשיה מרשים, מקצועיות מן המעלה הראשונה, גיוון ורגישות חברתית.

פרופ׳ בן יהודה, ידידתי, המינוי שלך, לראשונה כיושבת ראש הוועדה היה לי לכבוד. גם באופן אישי, כי אני מכיר ומוקיר את המקצועיות שלך והעשייה המבורכת שלך. אבל גם, וזה אבסורד ב2022 להגיד את זה אבל זו המציאות – את למעשה האישה הראשונה שמובילה את הוועדה החשובה הזאת. אין לי ספק שתבצעי את תפקידך ביד רמה, בנחישות וברגישות.

ד״ר אסנת לוקסמבורג, לך ולצוות המסור בהובלתך אני מאחל הצלחה רבה. אתם נכנסים לחודשים אינטנסיביים מאוד שדורשים מכם עבודה מאומצת, גם מעבר לעבודה הקשה אותם אתם מבצעים בשגרה. אני בטוח שגם השנה, תעשי זאת במקצועיות והצלחה.

לחברי הוועדה המסורים, החדשים בינכם ואלו שכבר כיהנו בוועדות קודמות, אין לי ספק שתעשו את משימתכם בצורה עניינית ומקצועית ומצוינות. בהצלחה גדולה. הצלחתכם הצלחתנו. שנה טובה ומוצלחת.

חברי ועדת הסל לשנת 2023:

• יו״ר הוועדה: פרופ׳ דינה בן יהודה, מנהלת האגף ההמטולוגי, בי"ח הדסה ודיקן הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית בירושלים

• מרכזת הוועדה: ד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת טכנולוגיות רפואיות, חדשנות, מידע ומחקר במשרד הבריאות

• ד״ר דב אלבוקרק, סמנכ״ל חטיבת הרפואה, קופ״ח מאוחדת

• ד״ר סוהיר אסדי, מנהלת מחלקת נפרולוגיה, מרכז רפואי רמב"ם

• פרופ׳ חיים ביטרמן, מנהל מדעי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות

• ליאור ברק, סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים, משרד הבריאות

• הילה גרסטל, שופטת (בדימוס), מגשרת ובוררת

• פרופ' נדב דוידוביץ, מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן-גוריון וראש תחום מדיניות בריאות, מרכז טאוב

• חיים הופרט, סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור, משרד הבריאות

• נעה היימן, סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר

• פרופ׳ שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה, לאומית שירותי בריאות

• ד״ר ניקי ליברמן, הנהלת שירותי בריאות כללית

• ד״ר דניאל לנדסברג, מנהל רפואי, מכבי שירותי בריאות

• ד״ר שגית מור, ראש המרכז לבריאות, משפט ואתיקה הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה

• ד״ר גל מרזן צימן, מנהלת המחלקה להכשרת כח אדם רפואי, אגף הרפואה, חטיבת בתי החולים, שירותי בריאות כללית

• הרב ד״ר שאול פרבר, מייסד עמותת עתים

• רועי רייכר, רכז תחום בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר

• פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל ומנהל בי״ח שיקומי, מרכז רפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב)