השקרן והפתי: איך הצליח נתניהו לעבוד על טראמפ

״זעם״ הוא ספרו החדש של המגה-עיתונאי בוב וודוורד, מחושפי פרשת ווטרגייט, ומהעיתונאים הטובים והרציניים כיום במערב. הספר מתאר ללא כחל וסרק את נשיאותו של דונלד טראמפ וצולל לכמה מההחלטות הגורליות ביותר של האיש הזה, שמשפיעות על כל אחד מאתנו – כן, גם אם אנחנו לא אמריקאים.

כך למשל, בעניין הקורונה. כולנו שמענו שטראמפ מאמין שניתן להשמיד את הנגיף באמצעות הזרקת חומרי חיטוי לריאות, כגון אקונומיקה, כי שמע שזה פועל נגד הווירוס. כולם גם ראו את הסרטון ששיתף ברשתות החברתיות, שבו אנשים בחלוקים לבנים המציגים עצמם כרופאים שמטפלים בחולי קורונה (זיוף מוחלט) ממליצים לא לעטות מסכות ולשתות הידרוכלורוקווין.

אלא שהספר חושף עניין הרבה יותר דרמטי: שטראמפ ידע היטב, כבר בתחילת השנה, עד כמה מסוכנת הקורונה, אבל ביודעין ובמכוון בחר לבטל ולהתכחש לסכנה, ובכך גרם למותם של המונים.

שבועות (!) לפני מקרה המוות הראשון בארה״ב מקורונה, טראמפ אמר לוודוורד, בהקלטה שנחשפה השבוע, כי הקורונה ”זה דבר קטלני”. לציבור הוא אמר אז כי מדובר בלא יותר משפעת, אבל לוודוורד הוא אמר שהנגיף "קטלני פי חמישה משפעת״. בהצהרות רבות אז הוא הבטיח לציבור כי הנגיף "הולך להיעלם" וכי "הכול יסתדר”.

כשנחשפו ההקלטות האלה, הנשיא הודה כי "כל הזמן רציתי להמעיט בחומרה של הקורונה״. אפשר רק לדמיין מה היה קורה לולא הסתיר זאת. אילו פעל בנחישות ובזמן, חייהם של אלפים היו ניצלים. עד עכשיו מתו מקורונה בארה״ב כ-200 אלף איש – מספר בלתי נתפס. מדי יום מתים בארה״ב אלף בני אדם מהמחלה, והיד עוד נטויה.

הבעיה העיקרית של טראמפ, לפי וודוורד, היא שאינו יודע להבחין בין פנטזיה תעמולתית לבין המציאות. מי שמכיר את העניין, מצליח לנצל זאת באופן מסמר שיער – למשל אחד בנימין נתניהו. הנה למשל הסיפור המסעיר הבא, שמביא העיתון ״אינדפנדנט״ על-פי הספר: איך השתנתה מדיניות החוץ האמריקאית ביחס לפלסטינים לאחר שנתניהו הראה לטראמפ סרטון מזוייף על אבו מאזן.

במהלך ביקוריו בוושינגטון בשנה הראשונה של טראמפ בבית הלבן, נתניהו שמע מהנשיא שלדעתו ממשלת ישראל, לא הפלסטינים, היא זו שעוצרת את תהליך השלום. אלא שטראמפ שינה באופן חד את העמדה הזו, לאחר ביקורו בישראל במאי 2017. ומה קרה בביקור הזה? על פי הספר, במהלך פגישה עם נתניהו, הזעיק יועצו (וחתנו) של טראמפ, ג׳ארד קושנר, את מזכיר המדינה דאז רקס טילרסון אל החדר, משום שטראמפ היה נסער מאוד מסרטון שנתניהו הראה לו.

״תראה את זה! זה לא ייאמן!״, אמר טראמפ לטילרסון, והורה להראות לו סרטון, ערוך ביד גסה, בו נראה אבו מאזן משמיע הצהרות מתלהמות, כולל הוראה על רצח ילדים, באמצעות חיבור של מילים ומשפטים שהוצאו מהקשרם. ״וזה הבחור שאתה רוצה לעזור לו?״, שאל נתניהו את טראמפ.

טילרסון, על-פי הספר, ראה מייד שמדובר בעריכה שקרית אם לא בזיוף מוחלט. כאשר נתניהו עזב את החדר, אמר טילרסון לטראמפ: ״אדוני הנשיא, אתה מבין שהכל היה מזוייף?״. אבל טראמפ בשלו: ״זה לא היה מזוייף, הם הרי צילמו את הבנאדם אומר את זה״.

מאותו רגע והלאה, השתנתה גישתו של טראמפ לפלסטינים ב-180 מעלות. טראמפ סגר את הנציגות הפלסטינית בוושינגטון, חתך את כל הסיוע האמריקאי לשטחים, וכמובן הפסיק את כל המגעים איתם, כאשר השיא היה פירסום תכנית שלום בין ישראל לפלסטינים, כולל מפה, בלי שיתוף הפלסטינים…

כמו בעניין הקורונה, גם ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני אפשר רק לדמיין מה היה קורה אם טראמפ היה מבחין בין פנטזיה למציאות. עניין אחד מרכזי שעמד בלב הפנטזיה הזו, ונחגג בהתלהבות בוושינגטון ובירושלים – הסיפוח – נעלם ונגנז. ההסכמים עם מדינות המפרץ שהותנו בביטול מוחלט של הסיפוח, מוכיחים עד כמה הזוי היה הרעיון הזה. עוד הוכח שהפנטזיה של ״שלום תמורת שלום״ היא פיקציה תעמולתית. עיסקת המטוסים האמריקאים המתקדמים עם האמירויות, חשפה לעין כל את שקריו של נתניהו. כעת יש לנפץ את השקר הגדול מכולם: ההתכחשות לפתרון שתי המדינות.

אין לזלזל ביחסים עם מדינות המפרץ. זו התפתחות חיובית וזה טוב לישראל. ועדיין, זה לא מה שיקדם שלום עם שכנינו הקרובים, השכנים הפלסטינים, שאין צורך במטוס כדי להגיע אליהם. זה השלום האמיתי שנחוץ לנו, בני העמים שחולקים את הארץ הזו, ושום כסף בעולם ושום מגדל גבוה לא יוכלו להתחרות בו.