פיזיותרפיה לא יכולה להיות פריבילגיה לעשירים בלבד

(הכנס השנתי של העמותה לקידום הפיזיותרפיה, מרכז הירידים, ת״א).

(תמונה: שיקום פיזיותרפיה, בי״ח ברזילי אשקלון).

מר אלי גבאי, יו"ר איגוד מקצועות הבריאות,
הגברת יעל רותם גלילי, פיזיותרפיסטית ארצית – משרד הבריאות.
יו"ר העמותה, הגב' נעמה קשת.
מנכל"ית העמותה, הגב' רחלי ארד.
פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות מקופות החולים, מבתי החולים ומהמגזר הפרטי, מכובדיי כולם.

אני שמח להיות איתכם פה היום בכנס השנתי ה- 20 של העמותה לקידום הפיזיותרפיה.

מקצוע הפיזיותרפיה הינו מקצוע חשוב מאין כמוהו, המשפיע על איכות חייהם של המטופלים מקצה לקצה.

הכנס מתקיים כעת לאחר דחייה של שנתיים בשל מגפת הקורונה – תקופה בה אתם, עובדי מקצועות הפיזיותרפיה, עבדתם ללא לאות מסביב לשעון בעבודה שהיא גם רגשית וגם פיזית, עבודה טיפולית קשה.

אני יודע שהתקופה הזאת דרשה הרבה התגייסות וגמישות. אני רוצה להגיד לכם שהמאמץ וההשקעה שלכם אינם שקופים, כולנו במשרד הבריאות רואים ומוקירים אתכם ואתכן. ראינו את הגמישות שלכם ליצירת מתווים המתאימים לשעת מגפה, ראינו את ההתגייסות שלכם למען המטופלים כולם ובפרט למען מטופלי הקורונה שהפיזיותרפיה הנשימתית הייתה קריטית ביותר עבורם.

אני רוצה להגיד לכם, שהמקצוע שלכם חשוב מאוד. הוא חשוב מאוד לטיפול במטופלים לאורך כל חייהם, בקהילה, בבתי החולים, בשיקום ובמניעה. ואני אגיד לכם שלי באופן אישי, ולנו כמערכת, חשוב שתטפלו ותעבדו במערכת הציבורית.

פיזיותרפיה לא יכולה להיות פריבילגיה לעשירים בלבד. אנחנו צריכים אותכם בקופות החולים, בבתי החולים הכלליים, הגריאטריים והשיקומיים, במעונות היום השיקומיים, בכל מקום בו ישראלים מקבלים שירותי בריאות.
מערכת הבריאות מתמודדת עם מחסור קשה בכוח אדם במקצועות הבריאות, לאורך כל הרצף. רופאים ואחיות, עובדי מעבדות, דימותנים, וגם במקצועות הפארא-רפואיים ובפיזיותרפיה בפרט. לאורך השנים, כמדינה, לא הכשרנו מספיק פיזיותרפיסטים, ולא השכלנו לפתוח מספיק תקנים – לא מספרית, ולא מבחינת תנאי ההעסקה שלכם במגזר הציבורי.

עוד לא מאוחר לתקן. יש צוות בין משרדי שיושב בימים אלו על מודל תמרוץ להגדיל ולהרחיב את ההיקפים בהם מועסקים פיזיותרפיסטים, לצד מקצועות נדרשים נוספים כמו קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק, בשירות הציבורי. לכם כעמותה מובילה, יש תפקיד בנושא. בוועדי העובדים שלכם ובאיגודים המקצועיים, אתם צריכים לאתגר אותנו לשפר את תנאי ההעסקה שלכם, כדי שתישארו איתנו לאורך זמן, וכדי שנוכל להמשיך להכשיר, לגייס ולשמר מטפלים נוספים למערכת.

מערכת הבריאות שלנו זקוקה לכם, ואני מקווה שתתגייסו אליה. אני יודע שהתחרות על כל אחד מכם קשה, אבל במאמץ משותף נוכל לשפר משמעותית את השירות ואת הטיפול פה, וזה כל כך חשוב.
יישר כח