תכנית אילנות – לצמצום פערי הבריאות בפריפריה

הפקולטה לרפואה בצפת של אוניברסיטת בר אילן.

(דברים בכנס של תכנית אילנות בגליל).

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, שר החקלאות ופיתוח הפריפריה, הנגב והגליל- עודד פורר, כבוד נשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן, ראשי עיריות, מנהלי בתי חולים, מנהלי קופות החולים, בכירי משרדי, משרד האוצר , עתודות לישראל, הרשות לפיתוח הגליל, ראשי עמותות בגליל, ותושבי הגליל היקרים.
הזכות לבריאות היא אחת מזכויות היסוד במדינת ישראל, וחוק ביטוח בריאות ממלכתי מנחה את כולנו לבסס את שירותי הבריאות שאנחנו מייצרים על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית. כחלק מתפיסה זו חובתי כשר, וחובתנו כמשרד בריאות היא לייצר שירותי בריאות שוויוניים וצודקים לתושבי הגליל כמו לתושבי הנגב, כמו לתושבי מרכז הארץ.
אתגרים רבים נכונו לנו בבואנו לממש את העקרונות הללו הלכה למעשה, ומשימתי כשר בריאות היא להפוך את מערכת הבריאות בישראל לספינת הדגל של השוויון.
אחד מהקשיים האקוטיים במערכת הבריאות היא מחסור חמור בכוח אדם לכל עורך המערכת: רופאות ורופאים, אחים ואחיות, עובדי דימות, מעבדה, מקצועות פארא-רפואיים ועוד. המערכת תוקצבה והורכבה בחסר בכוונת מכוון, ואנחנו כמדינה פשוט לא מכשירים ומעסיקים מספיק כוח אדם רפואי במגזר הציבורי.
המחסור ברופאים מורגש ביתר שאת בפריפריה, בעוד שמספר הרופאים לאלף נפש עומד על 5.8 במחוז תל אביב, נתון זה עומד על 2.5 במחוז הצפון שבו נכלל גם הגליל. הפערים האלה בלתי נסבלים ומשפיעים בסופו של דבר על חיי אדם.
בבואנו לפתור את המצב הזה אנחנו צריכים לראות גם לתיקון בטווח הקצר וגם לתיקון בטווח הארוך. ממשלת ישראל לא ידועה ביכולתה לתכנון ארוך טווח. תכנית אילנות עושה תיקון לכך.
תכנית אילנות באה לתקן את הפער ברופאים באמצעות חשיבה לטווח ארוך. ובמקביל לתכנית זו נפעיל גם את תכנית כוכבים צפון, בשיתוף עם משרד הנגב והגליל, מפעל הפיס והרשויות המקומיות, שתיתן מענה גם לטווח קצר.
חזון תכנית אילנות הוא להצמיח עתודת מנהיגות רפואית מצטיינת אשר תביא לשיפור ניכר בתחומי הבריאות עבור תושבי הגליל דרך פעילותה הרפואית, הקהילתית והחברתית.
תכנית אילנות תחנך למעשה את דור הרופאים אשר גדל בגליל, ילמד בגליל ויישאר לעבוד בגליל.
התכנית תפתח במשתתפיה לא רק את הכישורים והידע הנדרשים כדי להיות רופא מצוין, אלא גם תטפח בו את הערכים ותחושת השליחות כדי להיות רופא מנהיג מוביל שמחובר לגליל ורוצה לפעול למענו. בכך, התכנית לא רק תעשה שיפור מהותי בשירותי הבריאות בגליל, היא גם תקדם תעסוקה מצוינת לבני הגליל, ותייצר אקוסיסטם רחב של שיפור בריאותי למען תושבי הגליל.
אילנות מצטרפת לרשת תכניות עתודה למנהיגות בקרב משרתי הציבור הישראל, ביניהם גם תכנית "ענבר" עבור מנהלים ומנהלות במערכת הבריאות, במטרה לבנות דור עתיד של מנהיגות רפואית מובילה בישראל.
אני רוצה להודות לכל השותפים שהגיעו לכאן היום. מטרת הכנס היא לקיים התייעצויות אתכם, ההנהגה המקומית בגליל יחד עם תושבי הגליל, נציגי אקדמיה, בתי חולים וקופות חולים. אנחנו מעריכים את הזמן שאתם מקדישים בנוכחותכם בכנס זה. אני רוצה להודות לאיילת גרינבאום, שמובילה את החשיבה האסטרטגית במשרד הבריאות, לדיקן לפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר אילן בצפת, פרופ' קרל סקורצקי, ואני מאחל לכולנו כנס מעניין ופרודוקטיבי.