שתהיו לי בריאים

כשאומרים דבר כזה לקבוצת אנשים, הכוונה בדרך כלל צינית ומזלזלת, ובאה מתוך התנגדות ומורת רוח. אלא שכאן אני מתכוון לזה באופן מילולי. כשר הבריאות שלכם, בטח בימים האלה, אני רוצה שתהיו בריאים. לא הרבה שרים יכולים לראות בעיניים את המשמעות של ההחלטות שלהם על האזרחים ממש – שר הבריאות רואה את זה כל יום, והאחריות כבדה מאוד.

אני רוצה שלא תחלו בקורונה, מחלה מדבקת מאוד ועלולה להיות גם קשה מאוד (אל תסתכנו – תתחסנו!), אני רוצה שתקבלו תור מהיר למומחה בקופה, ואם חלילה תגיעו לבית חולים תזכו לטיפול מצויין ויחס מכבד, ושגם מי שיטפל בכם יזכה לאותו הדבר, עם תנאים ושכר הולמים. בעצם אני עוד יותר רוצה שבכלל לא תזדקקו למערכת הבריאות כי תנהלו אורח חיים בריא, בסביבה בריאה, נקיה ובטוחה, ואם בכל זאת תצטרכו טיפול, נשתדל שהוא יהיה בקהילה, ולא באישפוז.

"מאשימים" אותי שאני עוסק לא רק בקורונה אלא גם בענייני בריאות אחרים. מודה באשמה. כן, גם בזמן קורונה אני לא שוכח שיש עוד חולים ועוד מחלות, קשות לא פחות ולפעמים יותר. יש גם מוסדות לבריאות הנפש, בתי חולים גריאטריים, מרפאות להתפתחות הילד, וכל העניינים "הרגילים" – סרטן, מחלות לב, תאונות דרכים, ניתוחי עיניים, סוכרת… אלה לא נוטלים פסק זמן בקורונה ויוצאים לחופשת קיץ. הם כאן, וחייבים לטפל בהם גם כשכל תשומת הלב הישראלית והעולמית ממוקדת בקורונה.

זה מה שהיה לי בראש במהלך המאבק הגדול על תקציב הבריאות. במשך שנים חנקו את הבריאות, הרעיבו את המערכת. זו היתה מדיניות מכוונת – לכרסם ברפואה הציבורית, שיחד עם החינוך הציבורי, היא הבסיס החיוני למדינת רווחה, רשת הביטחון הכי חשובה של האדם. כסוציאל-דמוקרט זו גם השליחות הפוליטית שלי: לחזק את השיוויון, את זכויות האדם, ואת הסולידריות החברתית. לכן נאבקתי על הגדלת תקציב הבריאות.

עידן ההתעללות במערכת הבריאות נגמר. אצלי לא צריך להיות עשיר כדי לקבל את הטיפול הכי טוב. אצלי בריאות הנפש והגריאטריה לא יהיו החצר האחורית והנסתרת של המערכת. משפחה לא תמתין חודשים ארוכים לאבחון של ילד עם צרכים מיוחדים. ומי שחולם להיות רופא אבל לא הצליח להתקבל כי המקומות פה כל כך מעטים, לא יצטרך ללמוד לחו"ל ולשלם הון עתק – אנחנו מגדילים מאוד את מספר הסטודנטים לרפואה ולסיעוד כאן אצלנו, בישראל

עוד הרבה דברים טובים יש בתקציב הבריאות החדש, שמבטיח למערכת תוספות וחיזוק שלא קיבלה שנים רבות. ברור שלא קיבלנו כל מה שרצינו. אבל זו בפירוש תקופה חדשה, ואני שמח שהצלחתי כבר בתקציב הראשון שלי לעשות שינוי גדול. מערכת הבריאות תזכה למקום הראוי לה בצמרת סדר העדיפויות הלאומי, ולא רק בגלל הקורונה.

והנה עוד סימן שזו אכן תקופה חדשה וממשלה חדשה: לאחר נתק של עשר שנים (!) בין המשרדים, נפגשתי עם עמיתתי, שרת הבריאות הפלסטינית, וחבריי השרים ממרצ, תמר זנדברג ועיסאווי פריג', נפגשו גם הם עם עמיתיהם ברשות. כי גם את זה אסור לשכוח, אפילו בקורונה: השכנים שלנו לא נעלמים. להיפך – המחלה הזו רק ממחישה כמה אנחנו קרובים וחייבים לחתור לשלום ושכנות טובה.

חברות וחברים יקרים, הימים הבאים לא יהיו קלים. מגיפת הדלתא מכה בנו כמו בכל העולם עכשיו. התחלנו השבוע במבצע חיסונים לבני 60 ומעלה. החיסונים חיוניים למאמץ שלנו לבלום את המגיפה. אני שומע את כל המומחים ואת כל הדיעות, שומר על ראש פתוח, ומקבל החלטות אחרי התייעצויות רבות ושיקול דעת מעמיק. מלבד הבריאות וטובת החברה הישראלית, אין לנו שום אינטרס אחר – פוליטי, אישי, מגזרי. זו ההזדמנות לבקש מכם לפנות למי שעדיין לא התחסן כלל, גם במנה ראשונה, ויש לא מעט צעירים כאלה, ללכת להתחסן. זה הדבר הכי חשוב שכל אחד יכול לעשות כדי שנעבור את הקורונה. מהנסיון שלי – אין כמו פניה אישית מחברים כדי לעודד ולשכנע. בזה אני מאמין: בעידוד, בחינוך, בשכנוע.

יהיה קשה, אבל נעבור את זה ביחד.