חולות סמר – רגע לפני שעולים הדחפורים

במרחק 20 ק"מ צפונית מאילת שוכנת לה דיונה מרהיבה מוקפת ברקע של הרים אדומים. הדיונה הזו היא האחרונה הטבעית באזור הערבה והיא בית גידול ייחודי למגוון רב של בעלי חיים וצמחים נדירים. לפנינת היופי הבתולית האחרונה באזור הערבה קוראים חולות סמר ויש מי שרוצה להמשיך להרוס אותה.

גוש חולות סמר השתרע בעבר על פני 11 קמ"ר ואילו היום נשארו ממנו 2.3 קמ"ר בלבד, כרבע משטחה ההיסטורי של הדיונה וגם את מה שנשאר יש מי שרוצה לחמוד ולהפוך למפעל לכריית יותר ממליון טון של חול שיספק את צרכי הבנייה של העיר אילת בסך הכל למספר שנים בודדות. חשוב להבין כי ישנן חלופות אחרות שהוצעו לכריית חול כמו הובלת חול ממישור רותם או מיחזור של חומרי בנייה ועלותם איננה גבוהה יותר ולא תוביל להתייקרות עלות הבנייה באילת.

לעומת פתרונות אחרים שבנמצא, פגיעה נוספת בחולות סמר תצמצם עוד יותר את שטח המחייה של חיות רבות ומגוונות שהדיונה היא בית הגידול הטבעי שלהן, ביניהן: שועלים, שממיות, גרבילים וקיפודי מדבר וזאת כשחלקן כמו הגרביל הדרומי הן חיות בסכנת הכחדה. תהליך הכרייה כבר גבה מחיר אקולוגי כבד ומן המרחב היפהפה והייחודי הזה נעלמו מינים שהחולות היו מפלטם האחרון.

על מנת למנוע את הפגיעה הבלתי נסבלת בדיונה פניתי למנהל רשות מקרקעי ישראל הנכנס מר בנצי ליברמן בבקשה לבטל את האישור שנתנה הרשות לכריית חול במאות דונמים נוספים בשמורה, זאת כחלק ממאמץ ציבורי משותף של ארגוני סביבה רבים על מנת לשמור על החלק הטבעי בדיונת סמר שעוד לא נפגע.

ביום שני 17.10 במהלך חול המועד סוכות ייערך הפנינג צבעוני ומסויקלי להצלת חולות סמר. מצורף לינק לאירוע:

http://www.ereverev.co.il/article.asp?id=11998