קיום פסיקת בג"ץ על הכנסת מזון לבתי חולים בפסח

לכבוד:
מנהלי בתי החולים הממשלתיים
מנהלי בתי החולים הציבוריים
מנכ"לית שירותי בריאות כללית
מנהלי המוסדות הגריאטריים, השיקומיים והפסיכיאטריים

מכובדיי,
הנדון: קיום פסיקת בג"ץ בעניין הכנסת חמץ או מזון אחר לשטחי בתי החולים בחג הפסח

לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה, אבקש להזכיר ולהקפיד על קיום פסיקת בית המשפט הגבוה לצדק מיום 30.4.2020 ולאפשר לציבור הרחב הכנסת מזון מכל סוג לשטח בית החולים, באופן שלא ימנע צריכת מזון לפי בחירת המטופל במרחב האישי העומד לרשותו.
כמו כן, אבקשכם להנחות את אנשי הביטחון במוסדותיכם להימנע מחיפוש אחר מוצרי מזון כלשהם בכליהם וחפציהם של המבקרים – גם זאת על פי פסיקת בג״צ לעיל.
המטופלים השוהים במוסדות הבריאות בישראל ובני משפחותיהם לבטח היו שמחים לבלות את החג ולסעוד עם יקיריהם בביתם, ולא בבית החולים. משום כך עלינו לשמור על רווחתם וכבודם של מי שמעוניינים לקיים את מצוות החג, וגם על רווחתם וכבודם של מי שאינם חפצים בכך. מחובתנו לאפשר לכל מטופל לנהוג על פי דרכו, ללא כפיה.
יש להדגיש כי בפסק הדין של בג"צ (תיקים 1550/18 ו1710/18 ) בעניין הכנסת חמץ או מזון אחר לשטחי בתי החולים בחג הפסח, נקבע כי על בתי החולים לאפשר הכנסת מזון, לרבות חמץ, לשטחי בית החולים בתקופת חג הפסח, לצד קביעת הסדרים שיאפשרו שמירה על כשרות לפסח של המזון המוגש על ידי בית החולים למטופלים במרחבים הייעודיים לכך. זאת, כפי שנעשה גם אשתקד, ובשים לב לאיזונים המורכבים שבין חופש הדת של החולים המבקשים לצרוך מזון כשר לפסח מזה, לבין עקרונות של חופש מדת, שוויון וכבוד האדם.
בהזדמנות הזו, אני מבקש להודות לכם מכל הלב על העשייה הפורייה והעבודה הקשה למען בריאות הציבור לאורך כל השנה, ולאחל לכם ולמשפחותיכם חג חירות שמח.

בברכה,
ניצן הורוביץ
שר הבריאות