קידום הנגישות לבריאות בכל הארץ, צמצום פערים וקידום השיוויון – זה מה שעשינו

בין הזוכים במגן השר - סלומון ביטון, נכה צה"ל שהתעוור ומאז מקדיש את חייו לחולי סרטן וחיילים.

(טקס הענקת מגן השר להתנדבות, י"ם).

משפחות יקרות וכמובן – אתם, מתנדבות ומתנדבים יקרים – איזו זכות לעמוד כאן לפניכם, האנשים והארגונים שעובדים יום יום בכל הארץ בשביל הבריאות של כולנו. נותנים את הלב הנשמה בהתנדבות למען אינספור ישראלים. האירוע החשוב הזה הוא ההזדמנות שלנו להוקיר ולהודות לכם על התרומה האדירה שלכם לחברה הישראלית.

 

אתם מחוללים שינוי של ממש בכל יום בפעילות ההתנדבותית המסורה שלכם, כדי לשנות, לשפר, ולהציל חיים, אתם האנשים שמקדמים ונלחמים על הזכות לבריאות והשיווין בבריאות.

 

הזכות לבריאות היא החשובה מבין זכויות האדם. בלי הזכות לבריאות – שאר הזכויות לא מתקימות, הזכות לבריאות היא הזכות לחיים. אתם מסייעים לחולים ופצועים, נכים, מתמודדי נפש, מאושפזים, נזקקים ומי שסובלים מהדרה ונגישות לקויה לשירותי בריאות. אתם נותנים תקווה ורוח של אופטימיות לרבים, ומוכיחים בכל יום את כוחה האדיר של הנתינה האנושית, והיכולת שלה לעשות שינוי.

אני שמח במיוחד על ההזדמנות להיות איתכם פה, ולהעניק את מגן שר הבריאות להתנדבות, לאנשים ולארגונים שהובילו את הדרך בעשיה גדולה, יוזמות והפעילות המבורכת הזו.

 

קיבלנו השנה 100 מועמדויות. נעניק היום 23 אותות הוקרה בקטגוריות: ״מגן השר להתנדבות״, ״מגן שר הבריאות על יוזמות חדשות בקורונה״, ו״מגן שר הבריאות ליחידה מקדמת התנדבות״ – נתן את הכבוד לארגונים, עמותות והיחידים שמקדישים את מלוא מרצם לקידום ערכי השוויון והצדק החברתי – אותם ערכים שעומדים בבסיס מערכת הבריאות שלנו, שמושתת על עקרונות מדינת הרווחה. אני מלא הערכה לכל המועמדים לפרס, אלו שזכו וגם אלו שלא, ומבקש להודות לכל מגישי המועמדות על פועלם החשוב למען המטופלים ולמען כלל אזרחי ישראל.

 

כשר בריאות, בשנה וחצי האחרונות, המשימה המרכזית שראיתי לנגד עיני היתה להפוך את מערכת הבריאות לספינת הדגל של השוויון בישראל. קידום הנגשות לבריאות בכל הארץ, צמצום פערים וקידום השיווין. זה מה שעשינו, זה מה שאתן ואתם עשיתם וממשיכים לעשות כל יום.

 

הקצנו בקדנציה האחרונה משאבים גדולים למטרה הזו, לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה ועבור אוכלוסיות שסבלו מהדרה ונגישות נמוכה לבריאות הרבה מאוד שנים.

 

  • קודם כל הגדלנו את התקציב הבריאות בצורה משמעותית מה שאפשר לנו להרחיב את היריעה

 

  • אחרי הרבה שנים של נסיונות – קיבענו בבסיס תקציב סל שירותי הבריאות מקדם דמוגרפי, כדי למנוע את המשך שחיקת תקציב הסל, ולעדכן את הסל בהתאם לקצב גידול האוכלוסיה והזדקנותה.

 

  • הגדלנו את התוספת הטכנולוגית לסל התרופות וקיבענו אותה.

 

  • הוספנו עשרות מכשירים מתקדמים מיוחדים לבתי החולים בכל הארץ, ואנחנו שמים דגש על הפריפריה.

 

  • אנחנו מתכננים הקמת 2 בתי חולים חדשים בישראל, בבאר שבע ובקריית אתא,

 

  • וכמובן, עשינו יחד מהפכה בתחום שהוזנח יותר מכל. בבריאות הנפש – חלק גדול מכם המתנדבים והארגונים בתחום הזה, ופגשתי אתכם במהלך השנה וחצי האחרונות. יחד העברנו את בריאות הנפש מהחצר האחורית של מערכת הבריאות והחברה הישראלית – לקדמת הבמה.

 

 

  • יש לנו השנה קטגוריה חדשה בטקס הזה, ואנחנו מעניקים את מגן שר הבריאות על יוזמות חדשות בקורונה. מערכת הבריאות הצטיינה בהתמודדות עם הקורונה וזה הרבה מאוד בזכותם, עשינו זאת בשני הגלים האחרונים בלי סגרים ובלי להשבית את המשק, החינוך והתרבות. זו היתה המדיניות שאפשרה לישראל להמשיך ולתפקד אבל זה בהחלט הגדיל עוד יותר את האתגר על מערכת הבריאות ועליכם. הייתי הרבה בשטח, ראיתי אתכם, את הפעילות המדהימה שלכם, אתם מרכיב קריטי לחוסן הלאומי שלנו. ההצלחה של ישראל בהתמודדות עם הקורונה היא ההצלחה שלכם.

 

 

מתנדבות ומתנדבים יקרים,

בשם משרד הבריאות בשם הציבור כולו, אני רוצה להודות לכם על הפעילות שלכם לאורך כל השנה. אתם עושים פשוט עבודת קודש, אין מילה אחרת. יישר כוח לכל המתנדבות והמתנדבים על העשייה החשובה, ברכות לזוכים, ותודה רבה לכולכם.