"פצחן מימן" מתקתקת במפרץ חיפה

ניצן הורוביץ בפעילות מרצ נגד המזהמים במפרץ חיפה - מערכת הבחירות לכנסת ה-18, ינואר 2009

בימים אלו מושלמת בנייתו של מיתקן חדש בבתי הזיקוק שבמפרץ חיפה: מתקן הפצחן המימני. מדובר בהרחבה נוספת של בתי הזיקוק אשר תכלול בנייה של מיכלי מימן, אשר בעזרתו יפצחו את הנפט הגולמי לסוגים שונים של דלקים. תהליך הפיצוח הוא אחד מהשלבים של זיקוק נפט גולמי ובמהלכו מפרידים חלק מהחומרים מהנפט הגולמי, מה שמאפשר להפיק תזקיקים בעלי ערך מוסף גבוה כמו סולר, דלק מטוסים וכיו"ב.

ניצן השתתף בסיור של ועדת הכנסת לסביבה ובריאות באיגוד ערים לאיכות סביבה בחיפה, אשר בחנה היבטים שונים סביב הפעלת המיתקן המדובר. הסיור העלה תמונה מדאיגה ובראשה הליך תכנוני חריג ותמוה שבמהלכו אף לא ניתן היה להגיש התנגדויות מטעם הציבור. התנגדותם של תושבי הסביבה וארגונים ירוקים כמו מגמה ירוקה להקמתו לא זכתה עד כה למענה ראוי מצד הרשויות. אין פלא שבמצב דברים זה התגלה עוד כי המיתקן הולך ונבנה ללא כל מעורבות, פיקוח או הכוונה מצד פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית וזאת למרות שמדובר במיתקן רגיש ביותר, שתקלה או פגיעה בו עלולים לגרום לסכנות רבות ואף לאירוע רב נפגעים שכמותו לא ידענו.

מפרץ חיפה היה במשך שנים רבות פח הזבל של ישראל וסובל מזיהומי אוויר, קרקע ומים, מהחמורים בארץ אשר משפיעים על אוכלוסיה של חצי מיליון איש. במקום ללמוד את הלקחים ולהסיק את המסקנות, חוזרים על השגיאות. לאור כל זאת קרא ניצן לשקול את הפסקת ההקמה של הפצחן עד אשר יתבררו סימני השאלה סביב המיתקן וסכנותיו כמו גם לערב את פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית שטרם נתנו דעתם להקמת הפצצה המתקתקת הנוספת במפרץ. במקביל ניצן דרש מנציגי משרדי הממשלה והרשויות בחיפה לפתוח בהידברות עם תושבי הסביבה והארגונים הירוקים אשר יושפעו מכל החלטה שתתקבל, כחלק משיח פתוח ושקוף שראוי שיתקיים.