עוצרים את רפורמת הולילנד

הנה מכתבו הנוקב של אבי דבוש, מפעילי הסביבה הבולטים בישראל, בעקבות פרשת השחיתות המזעזעת של פרוייקט הולילנד בירושלים:

"כולנו זקוקים לסיפור- אנחנו יכולים לשפוך הררי מילים, להאמין בכל ליבנו באידיאלים וערכים ולהשקיע במה שנכון וצודק. ועדיין, כולנו זקוקים לסיפור.
מאז התפוצצה פרשת השחיתות בהולילנד פנו אלינו גם אנשים שהיו  קשובים לנו עד היום, כולל חברי כנסת ומקבלי החלטות אחרים ואמרו: עכשיו הבנו.
תסלחו לי אם אני לא מסייג את השחיתות ב"לכאורה" המסורתי. השחיתות הפלילית היא אכן לכאורה, ולוואי ויתברר שכולנו צדיקים, אבל השחיתות המוסרית העולה מבנייני הפרויקט המכוער בירושלים, אם לא במדינה כולה (תשעה קבין?), זועקת לשמיים.
לצערנו, לא יכולנו לבקש אילוסטרציה טובה יותר. כמה אנשי מפתח החולשים על החלטה הרת גורל ונתונים ללחצים מצד בעלי ממון שמוכנים להשקיע סכומים גדולים, המשתלמים כלכלית מול הרווחים העצומים שיגרפו. ברפורמה, המכוונת להפחתת "בירוקרטיה" (קרי דיונים, שקיפות ופיקוח ציבורי) בוועדות התכנון יש אינספור סעיפים, העלולים להפוך את הפתלתל והבלתי חוקי לדרך המלך. להלן רק חלק קטן:
צמצום השקיפות- הרפורמה מבטלת את תמלול והקלטת דיונים בוועדות המחוזיות ובמועצה הארצית.
מצמצמת הליכי שיתוף ציבור- בניגוד למגמות במערכות תכנון מפותחות, הרפורמה מצמצמת, למשל, זכות של ארגוני חברה אזרחית להתנגד לתכניות.
"תכנית אחת בוועדה אחת"- עקרון הדגל של הרפורמה (הסלוגן, אגב, באדיבות התאחדות הקבלנים) מונע, גם בתכניות משמעותיות דיון נוסף ועררים. אגב, פרשה נוספת להולילנד הנדונה במסגרת החקירה המשטרתית היא של הבנייה בפארק איילון (חיריה). הבנייה נעצרה ברגע האחרון, בהחלטת וועדת משנה למועצה הארצי.
סמכויות מפליגות לשר הפנים ולדרג הפוליטי- ייצר מצב של ריכוז כח, ללא איזונים ובלמים.
חיזוק וועדות תכנון מקומיות- אשר, לצערינו, מהוות נקודת תורפה (ראו אינספור דו"חות מבקרי מדינה) בכל הנוגע לאפשרות לשחיתות ויחסי הון- שלטון. זאת, ללא יצירת איזונים מתאימים.
אמור מעתה: רפורמת נתניהו היא היא "רפורמת הולילנד". בחסותה "אלף הולילנדים יפרחו" ברחבי ישראל. המהלך החפוז של הרפורמה, שזכה לביקורת גורפת מצד בג"צ, חברי כנסת ומאות אנשי אקדמיה, מחזק את התחושה שמהדייסה שמבשלים לנו לא צפויה לנו הנאה מרובה.
אז מה ניתן לעשות?
להשקיע כמה דקות מול המחשב ולכתוב ליו"רי סיעות הכנסת בעניין, בהקדם. המכתב יכול להיות מורכב משני חלקים: חלק שנוגע בדורסנות וההליך הבלתי תקין ודורש לקיים דיון אמיתי ופומבי בחוק על כל משמעויותיו. החלק השני נוגע למהות ובו ניתן להעלות שניים- שלושה נושאים (סביבתיים, חברתיים, תכנוניים ועוד) נגד הרפורמה.

יו"רי הסיעות הרלונטיים:
חה"כ דליה איצק (יו"ר סיעת קדימה) – dizik@knesset.gov.il
חה"כ זאב אלקין (הליכוד- zelkin@knesset.gov.il (
שר החקלאות, שלום שמחון (העבודה – ssimhon@knesset.gov.il  (
חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה)  – umaklev@knesset.gov.il
חה"כ אורי אריאל (איחוד לאומי) – uria@knesset.gov.il
חה"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) – zorlev@knesset.gov.il
ניתן, כמובן, גם לכתוב ולשוחח עם חברי כנסת אחרים שאתם בקשר איתם.
כל זאת על מנת לייצר לחץ משמעותי על חברי הכנסת להצביע נגד הרפורמה