סוד ההצלחה של מערכת הבריאות הישראלית: מדינת הרווחה

(דברים בפתיחת מחזור קרן וקסנר).

(תמונה: ביקור בבית החולים השיקומי רעות, ת״א).

מערכת הבריאות הישראלית בנויה על עקרונות מדינת הרווחה, וזה סוד ההצלחה שלה. מגיפת הקורונה העולמית הוכיחה שוב – מדינות עם מערכת ציבורית חזקה, מוגנות יותר בשגרה, וחזקות יותר בשעת משבר. המערך המדהים, התשתית הסוציאל דמוקרטית, היא זו שניצחה את הקורונה שוב ושוב והביאה את ישראל להצלחות חסרות תקדים.

אבל שנים מנסים לחנוק ולפגוע במערכת הציבורית. והמערכת הפרטית רוכבת על המדיניות של הממשלות האחרונות.

המשימה הגדולה שלי כשר הבריאות היא להחזיר את מערכת הבריאות לעקרונותיה הסוציאל-דמוקרטיים, לחזק את הרפואה הציבורית, לחתור לצמצום פערים ולהפוך את מערכת הבריאות לספינת הדגל של השוויון בישראל. זאת השליחות שלי.

במשך 20 שנה ממשלות הימין בישראל הרעיבו את מערכת הבריאות והשאירו אותה על סף קריסה בכוונת מכוון. ראו בבריאות עול כלכלי במקום שירות לאזרח. את ההשלכות כולנו מרגישים בשגרה ועוד יותר בזמן משבר. מאז כניסתי לתפקיד אני עוסק במרץ בניסיון להפוך את הגלגל ולבנות מחדש מערכת בריאות סוציאל-דמוקרטית מתקדמת.

תקציב המדינה שהעברנו אחרי יותר מ3 שנים ללא תקציב, הוא מהלך היסטורי מבחינת מערכת הבריאות. ראשית, עצם העברת התקציב מאפשר לתכוניות רבות שנותרו תקועות לצאת לפועל. אבל חשוב מכך, התקציב הזה מציג גידול היסטורי בתקציב הבריאות, אשר יאפשר להזרים חמצן לחלקים רבים במערכת שנותרו חנוקים.

תוספת המשאבים הזאת מאפשרת לנו להתמודד סוף סוף עם משבר כח האדם האדיר במערכת הבריאות, ולהגדיל משמעותית את מספר התקנים, הן בקיבוע תקני הקורונה והטמעתם לכל אורך המערכת: ברפואה, בסיעוד, במקצועות הפרא-רפואיים ובעובדי המנהל והמשק. בנוסף, אנחנו פועלים להגדלת מספר הסטודנטים במקצועות הרפואה והסיעוד כדי לייצר עתודת כח אדם בטווח הארוך, כאשר כבר השנה יש הגדלה משמעותית של מספר הסטודנטים לסיעוד שיתחילו בלימודיהם ממש בשבועות הקרובים.

קיצור תורנויות המתמחים שהוצאנו לדרך, גם הוא מהלך הסטורי שלא נגעו בו שנים, והפך את בתי החולים ליותר עמוסים, יותר לחוצים, ופגיעה בלתי סבירה בזכויות העבודה של הרופאים המתמחים – הדבר הזה יגמר.

העקרון המוביל את תפיסת עולמי הפוליטית הוא עיקרון השוויון ובהתאם לכך, חלק ניכר מהמאמצים שלי מופנים למשימה הקריטית של צמצום פערים בבריאות. הזכות לבריאות היא זכות אדם בסיסית ועלינו להבטיח שהבריאות נגישה לכל אדם ללא קשר למוצאו, מקום מגוריו, מינו או נטייתו המינית.

לצערי הרב בשנים האחרונות הפערים בבריאות בין פריפריה ומרכז רק הולכים וגדלים, ואת המגמה הזאת חייבים להפוך. לכן, הבאנו תקציב גדול לצמצום פערים בחברה ערבית, לתכנון והקמת שני בתי חולים חדשים בנגב ובצפון, הקצנו מכשירי MRI נוספים כדי להתמודד עם המחסור החמור שגורם לזמני המתנה בלתי נסבלים עבור בדיקות.

בנוסף לאפליה על בסיס מוצא או מקום מגורים, קיים במערכת הבריאות אי שוויון מובנה גם כלפי הקהילה הגאה. גם את העוול הזה אני פועל לתקן עם שורה של הישגים משמעותיים למען זכויות הקהילה: ביטול האיסור המפלה על תרומות דם להומואים, פונדקאות שווה לזוגות גאים, קיצור זמני ההמתנה לניתוחים להתאמה מגדרית עבור טרנסג'נדרים והקצאת 90 מיליון ₪ בתקציב לצרכי הקהילה.

כמובן שאי אפשר לדבר על שוויון בבריאות בלי להתייחס לקהילות המוחלשות ביותר שחיות כאן. לכן, התחלתי ביישום מהלך היסטורי של מתן הסדר ביטוחי למבקשי מקלט השוהים בישראל. בנוסף, הודעתי על מתן הקלות לפלסטינים השוהים בישראל מתוקף "חוק איחוד משפחות" בזכאות לביטוח בריאות ממלכתי. הזכות לבריאות היא זכות אדם בסיסית ועלינו להבטיח שכל אדם שנמצא כאן נהנה ממנה.

וכמובן, יש עוד נושא אחד שקרוב לליבי במיוחד ומקבל עדיפות מאז כניסתי לתפקיד – בריאות הנפש. יותר מדי שנים שהנושא החשוב הזה היה החצר האחורית של מערכת הבריאות, סבל מסטיגמה קשה ומהתעלמות – לא עוד. אנחנו מזרימים תקציבים משמעותיים למוסדות בריאות הנפש, לפיתוח קהילות משקמות ומענים הולמים במסגרות קהילתיות, לקיצור זמני ההמתנה לשירותים פסיכותרפיים ולמאמצי הסברה שיעזרו להילחם בסטיגמה הנוראה שכל התחום הזה סובל ממנה.

כל אלו כאמור ככרוכים יחד, תחת מחנה משותף ברור של שיוויון, זכויות אדם ומערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל-דמוקרטיים של מדינת הרווחה, שתפיסת הצדק החברתי מגולמת בה.