נטפל באלימות במערכת הבריאות ביד קשה ובחומרה המירבית

(הכנס השנתי של חטיבת בתי החולים הממשלתיים, בית חולים איכילוב בת״א).

(תמונה: מח׳ פנימית, בי״ח נהריה).

רשת בתי החולים הממשלתיים היא נכס למדינת ישראל, ולמשרד הבריאות.

מאז כניסתי לתפקיד, וגם לפני כן, אני שומע את הביקורת שיש על בתי החולים שלנו, ועל משרד הבריאות כרגולטור של בתי החולים. אני לא שותף לביקורת הזאת, בעיני רשת בתי החולים הממשלתיים היא נכס למשרד הבריאות ונכס למדינת ישראל.

אתם החלוצים של שירותי הרפואה בכל הארץ – בפריפריה ובמרכז, ואתם חלק מרכזי ומשמעותי במערך הבריאות הלאומי, על כל שלוש חלקי מערך האשפוז: האשפוז הכללי, הפסיכיאטרי והגריאטרי. כל אחת מהצלעות הזאת מחזיקה נתח עצום מהפעילות בישראל, ומובילה את הסטנדרט לרפואה הציבורית.
אני רוצה לפתוח הבוקר בנושא האלימות במערכת הבריאות, לאור המקרה המזעזע שהיה שלשלום בהדסה, ולאור האלימות היום יומית שאתם וצוותיכם חווים על בשרכם. אין שום הצדקה ואין יכולת להכיל את האלימות הגואה במערכת שלנו. אתם נוגעים בציבור בזמנים הכי קשים והכי מורכבים שלו, ועושים זאת במקצועיות ובנאמנות אין קץ. עלינו להגביר את הביטחון האישי שלכם במקום העבודה שלכם, ולהחזיר את יראת הכבוד כלפי מערכת הבריאות. בעיני, יש לטפל במקרי האלימות האלה ביד קשה ובחומרה המירבית – פניתי ליועצת המשפטית לממשלה בנושא הזה, כי הגיעו מים עד נפש, ואי אפשר להמשיך להשלים עם המצב הקיים.

משבר נגיף הקורונה המחיש לנו את חשיבותה של מערכת בריאות ציבורית איתנה, שחזקה לכל אורך רצף הטיפול: בקהילה ובאשפוז, במצבת כוח אדם בכל מקצועות הבריאות, רופאים, אחיות, עובדי מנהל ומשק, דימותנים, עובדי מעבדות, ובמקצועות הפארא רפואיים. כל נקודת חולשה ברצף משפיעה על המערכת כולה.
אני כשר בריאות, מנסה ככל הניתן לייצר וודאות למערכת, ולחזק אותה. בעיני, הויה דולורוזה הקבוע לפתחו של משרד האוצר לסגירת בורות מסכן את המערכת. הוא גורם לקבלת החלטות שגויה, לתיעדוף שלא מתוך מדיניות, ולהחלשה של משרד הבריאות ומערכת הבריאות כולה.

לכן הנושאים הראשונים שקידמתי עם כניסתי לתפקיד, בתקציב המדינה הקודם היו מדדי עדכון קבועים לסל, בהתאם לגידול הדמוגרפי ולקיבוע העדכון הטכנולוגי, ומודל התקצוב אותו אישרנו ממש לאחרונה. נמשיך לפעול כדי לעגן מנגנונים קבועים כדי לייצב את המערכת ולאפשר לכם אוטונומיה ניהולית חזקה יותר. נמשיך ללכת בקו הזה גם בדיוני התקציב הקרובים – עם הדיונים על תוכנית המיטות החזקה, בה אנחנו שואפים להגדיל משמעותית את הקיים ולמנוע שחיקה.

לצד שני המהלכים הללו, אנחנו שמים דגש משמעותי במשרד על שני נושאים אסטרטגיים – משבר כוח האדם הרפואי ובמקצועות הבריאות, ומערך בריאות הנפש.

כולם מדברים על המחסור ברופאים, והמחסור בכוח אדם – האמת היא, שחסרים עובדים לכל אורך השוק הישראלי, אבל בבריאות זה קריטי. המערכת כולה מסתמכת על כוח אדם מיומן, מקצועי ומומחה כדי להתקיים. לכן השנה כבר הגדלנו את מספר כיסאות הלימוד בפקולטות לרפואה, ונמשיך להגדיל אותם באופן משמעותי גם בשנים הבאות. גם אתם שותפים למהלך הזה כי חלק משמעותי מההכשרה מתקיימת אצלכם – ואנחנו מצפים מכם להצטרף למאמץ הלאומי גם באופן ההקצאה של השדות הקליניים והרחבתם.

בתקציב הקרוב, אותו הממשלה שואפת להעביר כבר בחודש הבא, ועליו תלויה יציבות המערכת הפוליטית כולה, נמשיך להרחיב את המענים ונשים דגש, לצד מקצועות הרפואה והסיעוד, גם על מצבם של מקצועות נוספים, כגון עוזרי רופא, דימותנים, והמקצועות הפארא רפואיים.

הנושא השני, בריאות הנפש, היה לאורך שנים החצר האחורית של מערכת הבריאות. מערך האשפוז הפסיכיאטרי מתמודד עם פערים משמעותיים, צפיפות קשה, תשתיות רעועות, וצריך להגיד את האמת – עליו כרגע מושתתת רוב מערכת בריאות הנפש, לא רק האשפוזית, גם האמבולטורית. נושא בריאות הנפש נמצא היום בראש סדר העדיפויות של המשרד, והוא ימשיך להיות שם גם בעתיד. אנחנו צריכים לחזק את שלוש הרגליים של המערך: האשפוז, הקהילה, והשיקום, ואתם שותפים לכך.
מערך אשפוז בריאות הנפש לא צריך להיות נפרד ממערך האשפוז הכללי – אנחנו הולכים למהלך של סינוף ואיחוד מרכזים רפואיים כדי לקדם בדיוק את המטרה הזאת, להבין ששירותי בריאות הנפש הם שירותי בריאות לכל דבר, וצריכים להינתן באותו הסטנדרט ובאותו המקום של כל שירותי רפואי אחר. הפסיכיאטריה היא שירות רפואי לכל דבר ועניין – ולא ימשיך להיות אי בודד בים.
מבחינתי השותפות איתכם היא קריטית ליישום המדיניות שלי כשר, אבל חשוב מזה, לאיתנותה של המערכת הציבורית כולה. גם אתם צריכים לראות בחטיבה ובמשרד הבריאות כשותף אסטרטגי של בית החולים שלכם. אנחנו חזקים יותר ביחד, מאשר כל אחד לחוד, ורק כמערכת חזקה נוכל לצלוח את אתגרי היום יום, ולהתמודד עם אתגרי העתיד.
משרד הבריאות הוא הגורם היחיד שבאמת רוצה בטובת כלל מערכת הבריאות וכלל המטופלים, ומשרד בריאות חזק הוא אינטרס משותף לכולנו