מה למדתי מנצחונו ותבוסתו של טראמפ

ניצן הורוביץ, שליח ערוץ 2 לבחירות בארה״ב - 2016

בניגוד לכל התחזיות הפסימיות ולכל רואי השחורות, השבוע יתרחש ארוע דרמטי, במימדים היסטוריים: אמריקה תיחלץ מלפיתת החנק של אדם נקלה בעל שאיפות רודניות. רק אתמול עוד נועד האיש הזה עם מי שהציעו לו להכריז על משטר צבאי כדי למנוע את העברת השלטון. זאת לאחר כשלון הפוטש האלים בבניין הקונגרס.

כל זה מתרחש במקביל להשתוללות נוראה של המגיפה. 4,000 איש מתים כל יום מקורונה בארה״ב. עד עכשיו מתו שם יותר מ-400 אלף. המצב בבתי החולים מחריד. המספרים הם בלתי נתפסים. ארה״ב העשירה והחזקה מובילה את הנתונים העולמיים מבחינת מספר המתים והחולים.

טראמפ וסייעניו נושאים באחריות כבדה. עכשיו מתנהל נגדו הליך הדחה בעקבות המיתקפה של בריוניו על הקונגרס. בעיני, מחדל הקורונה הנורא שלו הוא הסיבה המרכזית להדחתו והוקעתו. הנשיא הבזוי הזה ביצע טבח בבני ארצו.

שתי מסקנות מהאירועים הסוערים בארה״ב:
1. שום מדינה לא חסינה מפני נגיף הרודנות. ובעתות משבר, במיוחד משבר חריף וקיצוני, גם הדמוקרטיה היציבה והחזקה ביותר עלולה להישבר. אבדן הדמוקרטיה באמריקה היה מטביע את העולם כולו במערבולת של רשע.
2. יש דרך להתמודד עם אויבי הדמוקרטיה. המסיתים ומפיצי השנאה והפייק ניוז, לא מנצחים תמיד. לשוחרי החופש ולעולם החופשי יש אמצעים רבים, חוקיים ופוליטיים, להדוף את הגלים המסוכנים הללו. חשוב להשתמש בהם, ולא להניח שהדברים ״יסתדרו״ מאליהם.

הלקח שלי מעידן טראמפ וממה שראיתי ולמדתי בשתי מערכות הבחירות שלו – זו שניצח וזו שהפסיד – הוא שצריך להגיד דברים ברורים ולהציג אלטרנטיבה ברורה וחדה – בכל הנושאים. כך גם מתחיל ג׳ו ביידן את נשיאותו ההיסטורית שעיקרה תיקון גדול ואיחוי הקרעים של טראמפ. המהלכים המהותיים של ביידן כמעט לא זוכים לסיקור בתקשורת הישראלית, ובמיוחד לא הצעדים החברתיים שלו, שהם מהפכניים ממש.

לקראת השבעתו השבוע, ביידן מציג את התוכנית הגדולה ביותר אי פעם בארה"ב להתמודדות עם משבר כלכלי – וכמובן הכי גדולה בעולם. 1.9 טריליון דולר שכוללים, בין היתר, טיפול בסדר גודל אדיר בעוני אצל ילדים. זו תכנית גדולה אפילו יותר מהניו דיל של רוזוולט בתקופת השפל הגדול. לשם השוואה – במפולת וול סטריט ב-2008 התוכנית של בוש היתה כ-150 מיליארד דולר, ותכנית החילוץ של אובמה ב-2009 – כ-800 מיליארד דולר. אגב, אובמה חילץ אז בעיקר את טייקוני וול סטריט, וכשלי התכנית ההיא היו זרע הפורענות לעלייתו של טראמפ. כל שוחרי החירות והצדק החברתי צריכים להחזיק אצבעות לביידן. הצלחתו – הצלחתנו.

למדנו הרבה ממערכת הבחירות בארה״ב. בעיקר ראינו שיש דרך להתמודד וגם לנצח פייק ניוז, שקרים והכפשות. לא צריך לחזור עליהם ולהדהד אותם. אלא להציג אלטרנטיבה לשינוי במדיניות ולטיפול נכון בכלכלה, בבריאות, ובמצב המדיני. לא להתמכר אך ורק לקמפיין לא ביבי, אלא לצד החתירה להחלפת השלטון (ומרצ היחידה שלא ישבה ולעולם לא תשב עם נאשם בפלילים), גם להציג אלטרנטיבה עניינית ורצינית בסוגיות השונות.

ברוח הזו אנחנו מובילים את קמפיין הבחירות של מרצ: דברים ברורים, אלטרנטיבה ברורה – חברתית, אזרחית, מדינית. זו הסיבה להתחזקותנו מול כל מפלגות הבועה שצצות כאן כל בוקר. אנחנו מפלגת השמאל היחידה, ולא רק שאנחנו לא חוששים לומר זאת – אנחנו גאים בכך. מרצ היא היחידה שמציגה אלטרנטיבה רעיונית ברורה לימין, על כל גווניו. אלטרנטיבה כלכלית סוציאל-דמוקרטית, אלטרנטיבה אזרחית של הפרדת דת ומדינה, אלטרנטיבה מדינית של סיום הכיבוש ופתרון שתי המדינות. וכל זאת על בסיס של שותפות יהודית-ערבית אמיתית ברשימה שלנו – מהלך שמרצ ביצעה כשכל השאר רק מגמגמים. זו אלטרנטיבה ברורה.

בבחירות האלה המעמד והתפקיד של מרצ ברורים וחשובים, אולי יותר מאי פעם. תופעת המפלגות החדשות היא הרסנית. מרצ היא מפלגת השמאל היחידה – כל השאר פחדנים. האמירה ״אין ימין ואין שמאל״ היא עלובה ושקרית. מרצ מתחזקת כי היא לא מתחפשת ולא מפחדת להגיד את האמת. לכן מרצ תרוץ עם המועמדות והמועמדים המשובחים שלה, ועם ערכי היסוד שלה. יש לנו את הרשימה הכי אידיאולוגית, ישרה ומנוסה. ואני לא צריך לגלח שום דבר כדי שיהיה ברור שאנחנו לא נמכור את הערכים שלנו בשוק בחצי לירה…

לסיום, חשוב לי לחזור ולהזהיר, וגם זה לקח ממה שמתרחש בארה״ב: חלק ניכר ממה שמתפרסם ברשתות החברתיות ולעתים מחלחל גם לתקשורת הממוסדת, ומובא כעובדה או ״דיווח״, איננו נכון או שהוא מוטה באופן קיצוני. זו אחת הבעיות הקשות ביותר שמעיקות על משטרים וכוחות דמוקרטיים בעולם כיום. תופעת טראמפ מבוססת בין היתר על שיטפון של תיאוריות קונספירציה, ידיעות שקריות, ונתונים כוזבים. לחובתה של התקשורת האמריקאית ייאמר שבמשך זמן רב היא שיתפה פעולה עם התרעלה הזו. לזכותה ייאמר, שבשלב מסויים היא התעשתה, והחלה לתפקד ככלב שמירה אמיתי על הדמוקרטיה.

גם בישראל אנחנו בשעת מבחן. גם כאן עומד בראש השלטון שקרן כפייתי שלא עוצר באדום. חובה על כולנו להיזהר, לבדוק בשבע עיניים, ובעיקר לא להיסחף אחר כל ספין וכל אמירה. יש לנו דרך ברורה, יש לנו ערכים מוצקים, ויש לנו חזון ברור – ועם זה נלך ונצליח.