כפייה של הפרדת נשים במרחב הציבורי היא חרפה וצריך להילחם בה

אני שומע כאלה שאומרים שמניעת הפרדה בין נשים וגברים במרחב הציבורי היא ״כפיה חילונית״, ובכלל זו לא אפליה, ״רק הפרדה״. אחרים אומרים לי ״אבל ככה החרדים רוצים״. ויש אפילו כאלה שטוענים (וטוענות) ״ככה נשים רוצות״.

אז תשמעו: הפרדה בין אנשים בכיכר העיר, בתור בדואר, בבית הספר, ובכל מקום אחר – על בסיס צבע, גזע, דת, מין, נטיה מינית, עדה, מוצא – היא חרפה וצריך להילחם בה. אסור להרשות הפרדה בין ילדות אשכנזיות לספרדיות במוסדות חרדיים, אסור לאפשר הפרדה בין נשים וגברים באוטובוס, אסור לעשות ״סלקציה״ לאתיופים במועדונים, ואסור בהחלט לקיים אירועים ״בהפרדה מגדרית״ בכיכר העיר.

כי הרי מה היא מבטאת, ההפרדה הזו? למה מישהו כל כך נבעת ונגעל ושונא ומזדעזע שמישהו שנראה אחרת ממנו, עומד לידו ומקבל יחד אתו את אותו שירות? למה בכלל שזה יפריע לו? כי אנשים למרבה הצער עמוסים בדיעות קדומות וסופגים חינוך גזעני, והם רואים בזה ״איום״.

זה מזכיר לי מישהו, איש טוב בסך הכל, שפעם אמר לי (ואני שומע את זה בערך פעמיים ביום) – ״למה ההומואים צריכים ללכת באמצע העיר, ולהפגין את הנטיה שלהם״? אז שאלתי אותו: ולמה זה בעצם מפריע לך, מה בעצם כל כך שונה בגבר ואישה שמחזיקים ידיים לעומת אישה ואישה שמחזיקות ידיים? ״כי קשה לי לראות את זה״, אמר. ולמה כל כך קשה לך לראות את זה? האיש חשב קצת, ואמר: ״אולי כי אני לא רגיל לזה״.

אז זהו, חברים. תמיד תמיד כל שינוי, כל התפתחות והתקדמות, נתקלו בהמון דיעות קדומות, ושמרנות, וגם שנאה ואלימות. ״אנחנו לא רגילים לזה״. עד לא מזמן גם הרעיון שאישה, כל אישה, היא אדם חופשי, היה רעיון מוזר מאוד. עד לפני שנתיים לנשים היה אסור לנהוג בסעודיה, ועד 1973, לנשים לא היתה זכות הצבעה בשווייץ. קשה להאמין, נכון? אבל בהרבה מאוד מקומות, עד היום, נשים שיוצאות מפתח הבית צריכות להיות מכוסות מכף רגל ועד ראש. ועד לא מזמן ממש היו כניסות נפרדות ומושבים נפרדים ללבנים ולשחורים בקולנועים בארה״ב, ועל אלה לאורך ההיסטוריה שלא רצו לראות יהודים מול העיניים, אני אפילו לא מדבר. זה הגעיל אותם לראות אנשים כמונו.

אז אין שום דבר מגעיל באישה או בגבר, בשחור או לבן, ביהודי או ערבי, בעני, הומו, מזרחי, איש שמן, רוסי או אדם חרדי. כולם כולם שווים, לכולם יש מקום במרחב הציבורי, כל עוד מתחשבים אחד בשני ופועלים ברצון טוב. זו מדינה חופשית. ומי שמפריע לו כל כך לראות מישהו ״אחר״ מול העיניים – שיטפל בעצמו, כי הבעיה היא אצלו בראש.