כבר שנה בבית הלבן – ומה עם הבייס האגדי?

כבר שנה הוא יושב שם, בבית הלבן בוושינגטון: צופה שעות בטלוויזיה, לוגם ליטרים של דיאט קולה, מצייץ בעצבנות, וממשיך להילחם בשלל יריביו, ובראשם הילארי קלינטון, כאילו הוא עדיין בעיצומו של קמפיין הבחירות. עם סיום השנה הראשונה שלו בנשיאות, זוכה דונלד טראמפ לציון הנמוך ביותר מהציבור בהשוואה לכל נשיא אחר בתקופה מקבילה: רק 35 אחוזים מרוצים ממנו. לשם השוואה, ברק אובמה בתום השנה הראשונה שלו בבית הלבן, זכה ב-51 אחוזי תמיכה, ואילו הנשיאים לבית בוש זכו בשיעורי אהדה עצומים בסוף השנה הראשונה שלהם.

נתוני הפתיחה של טראמפ לא היו מזהירים מלכתחילה. כאשר הושבע לנשיאות, היו לו 45 אחוזי תמיכה. אבל טראמפ לא רק שלא זכה לירח דבש ולפופולריות של השנה הראשונה ממנה נהנו כל קודמיו, אלא המשיך להידרדר בדעת הקהל.

ציוני סוף השנה של טראמפ ממחישים את הקיטוב הפוליטי החריף בארה״ב. כמעט כל אוהדיו באים מהימין: 77 אחוזים מהרפובליקאים, 31 אחוזים מהעצמאיים, ורק 7 אחוזים מהדמוקרטים. הנתונים הללו מבליטים שוב את נקודת המפתח בהתנהלותו של טראמפ: הבייס שלו נשאר נאמן לו. חסידיו עדיין מאמינים שהוא ״מבין את הבעיות של אנשים כמונו״, וההתרסה הבלתי-פוסקת שלו עדיין קוסמת לרבים. מדובר בעשרות אחוזים מהאמריקאים שמצהירים שישובו להצביע לו ויתנגדו לכל נסיון לפגוע בו.

טראמפ איבחן את הערצת הבייס כבר בשלבים הראשונים של הקמפיין. ״אני יכול לעמוד באמצע השדרה החמישית ולירות במישהו, ואני לא אאבד מצביעים״, הכריז בתחילת הפריימריז. הוא צדק.

במהלך הקמפיין הוא איפיין את הגרעין הקשה של תומכיו כחסין להשפעות מבחוץ. זה הפך לסוג של מנטרה בפי הפרשנים הפוליטיים בוושינגטון.

אלא שהנתונים החדשים מצביעים על ניצנים של שינוי. סקרי עומק שנערכו בחודש האחרון מראים שחיקה מסויימת בתמיכה בטראמפ גם בקרב מיגזרים אוהדים: מהאוונגליסטים ועד לבנים מבוגרים חסרי השכלה אקדמית. הבסיס האגדי שלו חושף סדקים. במחקר מקיף של אוניברסיטת מונמאות׳ בחודש אוגוסט, הצהירו 61% מתומכי טראמפ כי אינם יכולים להעלות בדעתם שום דבר שעלול לגרום להם להסיר את תמיכתם ממנו. לעומת זאת, במחקר דומה שפורסם החודש, רק 37% מתומכי טראמפ השיבו כך. מסקנה: הבייס של טראמפ, ברובו הגדול, עדיין תומך בו, אך הנאמנות והנחישות שלו נחלשות. לעומת זאת, בקרב מתנגדי טראמפ, רוב גדול מאוד מצהיר כי ידבק בעמדתו זו.

בעניין אחד לפחות טראמפ יכול למצוא נחמה. חברת הסקרים גאלופ עדיין בודקת, משום מה, את אחוזי התמיכה בהילארי קלינטון. אלה מגיעים כעת ל-36 – כמעט כמו השיא השלילי של טראמפ. כמו תמיד, הדמוקרטים הם עדיין הנכס הגדול ביותר שלו. כהמשך ישיר להתנהלות העקומה שלהם בקמפיין, הם עדיין לא מצליחים להציג חלופה ראויה. בסקר של ״וושינגטון פוסט״ אפילו רוב הדמוקרטים סבורים שמפלגתם לא מציגה רעיונות חדשים וטובים מול טראמפ.

יתכן מאוד כי השחיקה של הבייס, כבר באה לביטוי בשטח: בבחירות הסוערות למושב הסנאט של אלבמה ולבית הנבחרים של וירג׳יניה, בהן ספגו הרפובליקאים תבוסות כואבות. סקר חשוב מגלה כי מספר האמריקאים המגדירים עצמם כרפובליקאים או נוטים לרפובליקאים ירד מ-42 אחוזים בנובמבר ל-37 אחוזים כעת: הנתון הנמוך ביותר של המפלגה מזה עשרות שנים. הירידה הזו מעלה את השאלה האם יש לטראמפ תמיכה מספקת כדי להמריץ את נאמניו להצבעה למועמדים הרפובליקאים בבחירות מחצית התקופה, כאשר מאות חברי קונגרס וסנטורים יעמדו לבחירה מחדש. שאלה אחרת, מעניינת אפילו יותר, היא האם יש לו מספיק תמיכה ציבורית ופוליטית כדי להדוף את איומי ההדחה, שעלולים להתגבר ככל שיצטברו החקירות והראיות בעניין קשריו עם רוסיה.

פורסם ב״ליברל״.