יד אחת מלטפת, השנייה מכה: חוק איסור אפלייה על רקע נטייה מינית

הגיע הזמן לשים קץ לאפליה אחת ולתמיד. אסור שבישראל של 2012 אדם יופלה על רקע נטייתו המינית או זהות המיגדר שלו. זאת למרות שאיסור אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדר, נקבע לאורך השנים בדברי חקיקה שונים, כגון: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק איסור אפליה במוצרים, שירותים ומקומות ציבוריים, החוק למניעת הטרדה מינית, חוק איסור לשון הרע, ועוד.

כדי להתמודד עם הבעיה אחת ולתמיד הגשתי הצעת חוק לתיקון חוק הפרשנות, כך שבכל מקום בדין הישראלי בו קיים איסור אפליה, יתווסף איסור על אפליה מטעמים של נטייה מינית או זהות מגדר. באופן זה לא יהיה צורך בעתיד לשנות כל חוק בנפרד, שכן הצעת החוק מאפשרת לשנות בצורה רוחבית וכוללת את כל החוקים העוסקים באפליה ובכך להגן על מאות אלפי אזרחים ישראלים החשופים להטרדות ופגיעה. כמו כן, הצעת החוק מבקשת להרחיב את הכללים שכבר קבועים כיום בחקיקה כדי שבכל מקום שבו אסורה או תיאסר בעתיד אפליה, יראו באפליה על רקע של נטייה מינית או זהות מגדר כאסורה גם אם לא צוין כך בפירוש.

לאור השינויים הגדולים שחלו בחוק הישראלי בשני העשורים האחרונים מאז קבלת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו,  ולנוכח הפגיעה התכופה בקהילת הלהט"ב עקב נטייה מינית או זהות מגדר, הגיע הזמן לתקן את חוק הפרשנות. כמי שמייצג קהילה ענקית שעדיין סובלת מהתנכלויות ומחוסר שוויון אזרחי מלא, אני מוביל את המהלך הזה כחוליה משלימה למאמץ המשפטי העצום של הקהילה הגאה בשנים האחרונות לקבוע ולהבהיר את איסור האפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדר. מעבר למשמעות המשפטית, בכוחו של שינוי זה להשפיע גם מבחינה חינוכית וחברתית.

במשך חודשים ארוכים חברים בתאים הגאים במפלגות ביקשו ממני לדחות את ההצבעה כדי שיוכלו לשכנע את חברי הכנסת והשרים ממפלגותיהם לתמוך בהצעת החוק. הסכמתי לכך כמובן, והעניין נדחה מספר פעמים, בתירוצים שונים של הממשלה. לנוכח התערבות ראש הממשלה נגד החוק, היה ברור כי אפסה התקווה להשיג את תמיכת הממשלה בו. החברים בתא הגאה בליכוד השקיעו מאמץ רב לגייס תמיכה בהצעת החוק, ואני מעריך זאת מאוד. אך השורה התחתונה עגומה: למרות שניסיתי כל דרך אפשרית, למרות הדחיות הרבות כל כך, למרות ההד הציבורי והתקשורתי – הממשלה והקואליציה מתנגדות לשנות את המצב החוקי המאפשר אפלייה על רקע נטייה מינית.

לנוכח עמדת הממשלה ולעומתה התמיכה הציבורית הנרחבת בהצעת החוק, החלטתי להביא אותה להצבעה במליאת הכנסת ולהעמיד את הדברים למבחן ברור. ההצבעה במליאת הכנסת מתקיימת בצורה גלויה ולא תאפשר התחמקות מהכרעה. כל חבר כנסת, מכל מפלגה, יכריע לפי מיטב שיקוליו ומצפונו. רק תמיכה בחקיקה ברורה המקדמת שיוויון זכויות ומאבק באלימות ובאפליה תקבל ציון עובר.

חשוב לציין שבמהלך התקופה הזו, זכתה הקהילה להכרזות חיבה ותמיכה מצד פוליטיקאים, אשר באותו זמן ממש הכשילו את הצעת החוק. ביד אחת מלטף וביד השנייה מכה. חמור במיוחד יחסו של ראש הממשלה: על בימות העולם הוא משתמש בקהילה הגאה כדי להראות לעולם עד כמה ישראל ליברלית וחופשית, אך בפועל הוא מאפשר לשותפיו בקואליציה לפגוע בקהילה פעם אחר פעם.

למרות שראש הממשלה חבר לכוחות החשוכים והקואליציה הפילה את החוק, בכוונתי להגיש את החוק מחדש ולהמשיך את המאבק הציבורי עד אשר ייכנס האיסור על אפלייה על רקע נטייה מינית לספר החוקים של מדינת ישראל. רק כך ניתן יהיה להבטיח את זכויותיה של הקהילה ולקבעם.