טקס חילופי השרים במשרד הבריאות. הורוביץ: לא יעלה על הדעת שרופא ימנע טיפול מאדם בשל השקפותיו

טקס חילופי השרים במשרד הבריאות. מימין: פרופ׳ נחמן אש מנכ״ל משרד הבריאות, השר הנכנס ח״כ אריה דרעי, השר היוצא ניצן הורוביץ, סגן השר הנכנס משה ארבל.

הצוות המעולה שלי: מימין – אדם רינגל, שחר כהן, קסם רוזנבלט, ניצן הורוביץ, נחמן אש, רון קורמוס, נעה טריקי, מיכאל ימיני (יושב). נעדר – תבור להט, ראש הלשכה.

 

השר הנכנס ח״כ אריה דרעי, סגן השר הנכנס ח״כ משה ארבל, מנכ"ל המשרד פרופ׳ נחמן אש, עובדות ועובדי המשרד.

כשחשבתי מה אגיד לכם היום, חזרתי וקראתי את הדברים שאמרתי כאן, ביום שנכנסתי לתפקיד שר הבריאות. הוותיקים שבניכם בוודאי עדיין זוכרים את היום ההוא, לפני שנה וחצי (: (טוב אולי גם הצעירים)

אתם יודעים היטב איזו תקופה זו היתה. שני גלי הקורונה המשמעותיים והרחבים ביותר שידענו, ותחת המדיניות החדשה שהובלנו – בלי סגרים, עם משק, חינוך ותרבות פתוחים.

זה היה כנראה האתגר הבריאותי הגדול ביותר שהיה כאן, וזה לא שהמשברים האחרים המתינו בסבלנות שנסיים עם הקורונה. היה לנו גם מאבק גדול על התקציב, אחרי 3 שנים שלא היה תקציב בכלל, מאבקים, שינויים ורפורמות גדולות, בנושאים כבדים, בלו״ז צפוף, בקואליציה וכנסת מורכבות מאוד, וכל זה כשמערכת הבריאות מתוחה עד הקצה גם ככה – גם בלי מגיפה עולמית.

״אתגר״ זו מילה רכה למה שעברנו יחד בפרק הזמן הזה. ולכן המעמד הזה הוא עבורי קודם כל הזדמנות נוספת להסתכל אחורה על המאמץ וההצלחה הגדולה ולהגיד לכם – תודה. צלחנו את האתגר הזה בצורה מיטבית. לא רק ברמה הלאומית, אלא זו היתה הצלחה בקנה מידה עולמי- ושמענו את זה בצורה חד משמעית בכנס ארגון הבריאות העולמי שאירחנו לראשונה בישראל.

משרד הבריאות שלנו, בזכות היכולות של המערכת הציבורית, בזכות התיפקוד של אנשי הבריאות במאבק בקורונה – הוא שחקן מוביל בזירה הבינלאומית. מערכת הבריאות הישראלית היא מושא לשבחים ומודל לחיקוי למדינות העולם, והן היום מחזרות ומבקשות ללמוד, לשתף פעולה ולחזק את הקשרים עם מערכת הבריאות הישראלית. זה אתם חברות וחברים, זה שלכם וזה בזכותכם.

כשנכנסתי לתפקיד הדגשתי את הצורך שאני רואה במערכת בריאות ציבורית חזקה. לא פרטית. זה מרכיב יסודי בחוסן הלאומי של המדינה. מערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל-דמוקרטיים של מדינת הרווחה – היא זו שאיפשרה לנו לעבור בהצלחה את הקורונה, והיא זו שמאפשר לנו לדאוג לבריאות של כל אדם בישראל.

הדבר הזה עמד לנגד עיני כל הזמן, בכל החלטה, ועשינו צעדים משמעותיים מאוד שחיזקו את המערכת הציבורית, ויחזקו אותה עוד שנים רבות קדימה: תוספת התקציב, קיבוע המקדם הדמוגרפי שכל כך היה חשוב, טיפולי השיניים למבוגרים, הוספת כיסאות לימוד לרפואה וסיעוד, הרפורמה בבריאות הנפש כמובן, ועוד המון דברים חשובים.

השר הנכנס דרעי, אנחנו חלוקים בהרבה נושאים, אבל בעניין הזה אני יודע שאנחנו רואים עין בעין. ראיתי את הדרישות שלך בהסכם הקואליציוני לגבי מערכת הבריאות, וחלק מהתכניות שלך למשרד הזה ואני אומר ביושר שאני בהחלט שמח עליהן. חיזוק המערכת הציבורית (תוך ריסון הרפואה הפרטית) היא מטרה לאומית קריטית. אני מאחל לך בהצלחה בתכנית שלך להמשיך במאמץ הגדול להעצים את המערכת הציבורית לטובת כולם. בלי קשר למקום מגורים, מוצא או מעמד כלכלי.
עם דגש מיוחד על תחום הבריאות הנפש. חייבים להמשיך במאמץ לשפר את שירותי הבריאות הנפש ושיקום למתמודדי נפש, כי שם נמצא הפער הכי גדול במערכת הבריאות שלנו.

זו גם הזדמנות להגיד מילה על מאבק סופר משמעותי שהתחלנו, אבל לא סיימנו: קיצור תורנויות המתמחים. פרצנו את הדרך. השגנו תקציב, יש סיכומים, יש מתווה מקצועי וישים שבנינו – וחייבים להמשיך במהלך. אף אחד לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף. אני בטוח שבעזרתך השר דרעי, המהלך הזה יסתיים בקרוב. למרות המתנגדים מתוך ומחוץ למערכת, למרות הסירוב החצוף של האוצר להעביר את התקציב והתקנים עליהם סוכם – הדבר הזה צריך כבר לקרות, ויכול בהחלט לקרות במשמרת שלך. אחרת לא נוכל להחזיק את האנשים – הם כבר לא מוכנים לעבוד בצורה כזאת.

בטקס החילופים הקודם דיברתי גם על הזכות לבריאות, בלעדיה אף אחת מזכויות האדם והאזרח האחרות לא מתקיימת. על החובה המוסרית שלנו להבטיח שירותי בריאות איכותיים ושוויוניים – לחרדי מבני ברק ולטרנסית מחיפה. למחמוד מסכנין וריקי מהרצליה. אני מסתכל אחורה על מה שעשינו ואני בהחלט גאה בקידום המטרה הזו – חברים, יחד הצבנו את משרד הבריאות כמגדלור של השיוויון וזכויות האדם בישראל.

הקצנו תקציבים תקדימיים לצמצום פערים בבריאות, ניגשנו וטיפלנו באוכלוסיות קצה שהודרו הרבה שנים וסבלו מנגישות נמוכה לבריאות. שזה אומר פגיעה קשה בחיים שלהם.

השינויים שעשינו למען השיווין בבריאות: עבור נשים, פליטים וחסרי מעמד, נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אוכלוסיות מוחלשות ומודרות, וגם עבור קהילה הגאה – המהפכות שעשינו, הן בעיני לא רק זכות, אלא חובתנו. זו בדיוק מהות תפקידנו כאן.

השיווין בבריאות הוא ערך עליון שעלינו לשמור עליו מכל משמר. אסור לנו להכניס פוליטיקה לטיפול הרפואי. חס וחלילה. זה יהיה אסון. הדברים ששמענו לאחרונה מאורית סטרוק – הם דברים שאסור אפילו להעלות על הדעת.
שרופא לא יתן טיפול לאדם כזה או אחר כי זה נוגד את אמונתו? זו סופה של מערכת הבריאות, של המוסר הישראלי וגם היהודי. זה לא יקרה לעולם.
– אני בטוח שתסכים איתי אריה – הרעיון הנורא הזה לא יחדור למערכת הבריאות. ״כל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא״. זה לא משנה אם זה נפש של ערבי או יהודי, גבר או אישה, הומו או סטרייט, עשיר או עני – במערכת הבריאות שלנו יש רופאים מכל מגזר מין ונטייה, זו המערכת הכי מעורבת בארץ, והם יתנו נותנים טיפול שווה לכולם – וכך זה ימשך.

אני כמובן חושב שנכון וטוב היה שהממשלה שלנו היתה ממשיכה, ואתם הייתם נשארים באופוזיציה, אבל אני באמת מאמין שאנחנו כאן לאותה מטרה, לשרת את הציבור כולו. לחזק את מערכת הבריאות לטובת כל אדם בישראל. אני בטוח שהצעדים שעשינו למען השיווין בבריאות – ישמרו.

שר הבריאות הוא בעיני התפקיד החשוב ביותר בממשלה, ובשנתיים האחרונות קיבלנו תזכורת חשובה. בלי בריאות אין לא חינוך ולא רווחה, לא אוצר ולא ביטחון.
לא סתם אומרים – העיקר הבריאות. אני מאחל לך ולמשרד הצלחה גדולה, ואני בטוח שאתה תעשה עבודה טובה, יחד עם האנשים המדהימים כאן.

אני רוצה לפנות לסיום שוב אליכם אנשי ונשות משרד הבריאות.
המנכ״ל פרופ׳ אש – נחמן – לא יכולתי לבקש אדם טוב יותר לתפקיד. המינוי שלך היה אחת ההחלטות הנכונות שעשיתי בקדנציה ( ויש תחרות קשה (; ) – גם מקצועי ברמה הכי גבוהה וגם איש עבודה כמו שלא ראיתי מימי – כבר שנתיים האיש הזה לא נצפה אוכל או ישן…
אבל התכונה הכי בולטת שלך היא דווקא האנושיות. אתה קודם כל ולפני הכל בן אדם ואין חשוב מזה. תודה נחמן, זכיתי במנכ״ל נפלא, אדם ללמוד ממנו, וחבר.
– תודה גדולה לצוות המצויין שלי – רון, תבור, קסם, אדם, שחר, ירין, מיכאל, צביה, טובית, ירדן, משה, פהים, מיכל, אביב, ועדי.

תודה לכם, אנשי ונשות ההנהלה, העובדים והעובדות, עובדי המנהל והמשק.
כבר כשנכנסתי לתפקיד ידעתי שאני נכנס למשרד של אנשי מקצוע ברמה גבוהה, אבל היום אני מבין עד כמה זה נכון. ההון האנושי המדהים כאן הוא הסיבה שמערכת הבריאות הישראלית, למרות החוסרים והקשיים, ויש לא מעט – היא מהטובות בעולם.
– תודה על השותפות לדרך, על העשיה האדירה שלכם. ראיתי אתכם משקיעים במקצועיות ומסירות אדירה, נותנים את הלב והנשמה כדי שהמשרד הזה ימשיך להצטיין, כדי שמערכת הבריאות תמשיך ותתעצם, כדי שכל אדם בישראל יזכה לטיפול ולמימוש הזכות לבריאות.
– בהצלחה רבה לך השר ולצוות שלך.

– תודה לכולם.