ועידת ריו + 20

20 שנים אחרי אג'נדה 21, אותה תכנית מפורסמת של האו"ם שנחשפה בוועידת ריו בשנת 1992, זה יקרה שוב. ועידת ריו יוצאת לדרך. מאז קרחונים רבים כבר הפכו מזמן למים וכל ילד כבר יודע מה ההשלכות של ההתחממות הגלובלית. העולם עשה דרך משמעותית בשינוי התודעתי לצורך לצמצם פליטה של גזי חממה, אך הדרך עוד ארוכה. הוועידה שתעסוק בפיתוח בר קיימא ובנסיון להתהוות דרך לשנים הבאות, נתקלת עד כה בחומה בצורה של חוסר הסכמות על רוב הסעיפים בין המדינות השונות. הוויכוח וחוסר ההסכמות שליוו את ועידת קופנהגן לפני שלוש שנים בין המדינות המפותחות לעניות לא נפתר. המדינות המתפתחות מתנות את הסכמתן בהעברת סיוע כספי מהמדינות העשירות ואילו אלו האחרונות מתנגדות להתניית מעבר לאנרגיה ירוקה בסיוע. רק על דבר אחד אין ויכוח: בני האדם ממשיכים לערער את המערכות האקולוגיות על פני כדור הארץ.

נתונים שמפרסם האו"ם לא משאירים מקום לספק: העשור האחרון היה החם ביותר מאז החלו המדידות המטריאולוגיות ופליטת גזי החממה מגיעה בשנים האחרונות לשיא של כל הזמנים. המגוון הביולוגי ממשיך להצטמצם, האנושות עושה יותר ויותר שימוש במי תהום ומצוקת המים גדלה והולכת, יערות רבים ממשיכים להיכרת לטובת הפיכתם לשטחי עיבוד חקלאי והרשימה ממשיכה וממשיכה, אך הסכמה אין.

שני נושאים מרכזיים יידונו בוועידה: איך לבנות כלכלה ירוקה כדי להשיג פיתוח בר קיימא ולהוציא כמה שיותר אנשים מהעוני, כולל תמיכה במדינות עניות כדי לאפשר להן למצוא את הדרך הירוקה להתפתח. ואיך לשפר את התיאום ושיתוף הפעולה הבינלאומי בפיתוח בר קיימא.

המשלחת הישראלית תכלול עשרות נציגים ובראשה יעמוד השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. ישראל, כמו מדינות אחרות, החליטה לשלוח נציגות בדרך נמוך יותר שלא כולל את ראשי המדינה, מה שמוכיח יותר מכל על מעמדה הנשחק של הוועידה ועל הסיכוי הנמוך להגיע להסכמות משמעותיות.