התקדמות גדולה במאבק בסרטן

(דברים בפתיחת מבצע ״הקש בדלת״ בבית הנשיא). אני שמח להיות איתכם הערב הזה באירוע פתיחת מבצע ׳הקש בדלת׳ של האגודה למלחמה בסרטן לשנת 2022.
האגודה למלחמה בסרטן כבר מאז שנות החמישים מסייעת לחולים מטופלים, באבחון, במחקר ובהעלאת המודעות בציבור. מבצע ׳הקש בדלת׳ הוא כבר ממש מסורת ארוכת שנים ומסייע לא רק במימון פעילות האגודה, אלא גם בהעלאת המודעות בבתי הספר, במערכת החינוך כולה, וכלל ציבור המתרימים והתורמים.
המבצע משלב גם השנה אמנים ויוצרים שונים שמתנדבים ומשתתפים במאמץ הקבוצתי כדי להילחם במחלה שעדיין נחשבת לגורם התמותה הראשון בשכיחותו בישראל.
המאבק בסרטן, לבקרה וניטור המחלה, גילוי מוקדם שלה, מניעה וכמובן טיפול, הוא מהמשימות החשובות ביותר שעומדות בפנינו במשרד הבריאות, והאגודה למלחמה בסרטן היא שותף חשוב ומוביל במאבק לניצחון מול המחלה.

מחלת הסרטן אמנם עדיין גורם התחלואה המשמעותי בישראל, אך אנחנו רואים בשנים האחרונות מגמת שיפור בהיארעות, בטיפול ובאחוזי התמותה.
בישראל מאובחנים מדי שנה כ-27,000 אנשים כחולי סרטן וכ-12,000 איש ואישה נפטרים מדי שנה. נתונים אלו אמנם מפחידים אך מגמות התחלואה והתמותה מסרטן בישראל נמצאות בירידה מתמדת מדי שנה, גם תודות לעבודה המצוינת שנעשית במשרד הבריאות ולעבודה המסורה של האגודה למלחמה בסרטן.
סוגי הסרטן העיקריים הם סרטן הערמונית, סרטן השד, סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן בלוטת המגן, לימפומה, סרטן הרחם וסרטן כיס השתן.

הסיבות למגמות הירידה שאנו רואים בכל הנתונים הן תזונה נכונה, אימוץ אורח חיים בריאים יותר, וירידה בתופעות עישון, אך גם הטיפול והאבחון המתקדמים, שמשתנים באופן מהפכני בשנים האחרונות.
וועדת הסל הקדישה 258 מיליון שקלים לאישור תרופות וטיפולים משמעותיים שניתנים בשלבים המוקדמים של המחלה, מה שעד לא מזמן כמעט ולא נראה.
הטיפולים מתכווננים מטיפולים כימיים לטיפולים ביולוגיים ונהיים אישיים יותר, ספציפיים, מוכוונים ויעילים יותר. גם השנה הזו אנחנו רואים המשך מגמה זו – ובוועדת הסל שמתכנסת בחודש הקרוב, יעלו לדיון אף יותר אופציות לטיפולים חדשניים מסוג זה שמטפל בשלבים המוקדמים של הסרטן.
בנוסף, משרד הבריאות מוביל מזה מספר שנים תכנית התערבות לאומית לקידום הרגלי בריאות מיטיבים – "אפשריבריא" ומנטר את מצב בריאות האוכלוסייה בהקשר לתזונה ולהרגלי חיים באמצעות סקרי בריאות טלפוניים וסקרי בריאות ותזונה.
כל זאת, מתוך הכרה בחשיבות האדירה של המאבק במחלה ותוך התבססות על עקרונות השוויון וצמצום הפערים והחובה שלנו לדאוג גם לבריאותם של החלשים ואלו שאינם יכולים להרשות לעצמם רפואה פרטית יקרה.

המשרד מפעיל תוכניות חדשות לאבחון וגילוי סוגי סרטן שונים שמקבלים מודעות גבוהה בקרב כלל האוכלוסייה, בניהם תוכנית לגילוי מוקדם של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה, של סרטן המעי הגס והחלחולת באמצעות בדיקות דם סמוי בצואה, בדיקות לגילוי סרטן צוואר הרחם והשנה גם פיילוט לגילוי מוקדם של סרטן הריאה.
השנה גם נכנס לראשונה מדד איכות לאונקולוגיה במשרד הבריאות. המדד מכתיב בקרת איכות ברמה מתקדמת, מה שיבטיח את איכות הטיפול בכל מוסדות הרפואה בארץ.

לצד ההתקדמות בהעלאת המודעות, בגילוי, באבחון ובטיפול המתקדם, אנחנו עדיין זקוקים למשאבים נוספים, להגדלת מערך כוח אדם והצוותים הרפואיים במחלקות ושיפור טכנולוגי שיסייע לנו להמשיך את המגמה ולהקטין את התחלואה הגבוהה של סרטן בכל הארץ.
האגודה למלחמה בסרטן היא רכיב משמעותי מזה 7 עשורים במאבק המשותף מול התחלואה ובלעדיה ובלי התרומות שלי, שלך ושל כלל הציבור, ספק אם היינו מצליחים להגיע למקום שבו אנחנו נמצאים כיום בתחום.

אני מקווה שגם השנה, כבשנים עברו, המבצע יהיה מוצלח ופורה כדי שנוכל כולנו לאבחן את המחלה, לסייע לחולות ולחולים, לקדם את המחקר, לשפר את הטכנולוגיות ולשים סוף למחלה הנוראית הזו.