השנה המאתגרת ביותר במערכת הבריאות

דברים לראש השנה בכנס עובדי משרד הבריאות.

(בתמונה: עם ד"ר איריס לייטרסדורף, ראש ועד הרופאים במשרד הבריאות). השנה האחרונה הייתה עמוסה ומאתגרת מאוד. מערכת הבריאות, גם השנה עמדה בחזית. התמודדתם עם אתגרים אדירים, בגל אחרי גל של קורונה, בתוך מערכת מלאת אתגרים ומשברים גם בלי מגיפות עולמיות.

התמודדתם עם מצב חירום, בנוסף לשגרה שהיא במשרד הזה מצב חירום תמידי, ועשיתם את זה המקצועיות כל כך מרשימה. בראש השנה הקודמת עוד לא ממש הכרנו. השנה, ראיתי אתכם, פגשתי אתכם, עברנו כמה דברים יחד ובהחלט אפשר להגיד שאנחנו מכירים די טוב. ראיתי אתכם, באמת, נותנים את הלב והנשמה בעבודה, למען הבריאות של כולם במקצועיות ובמסירות ומסביב לשעון.

בשבוע שעבר אירחנו את כנס ארגון הבריאות העולמי בתל אביב. עשרות שרים ומשלחות מכל אירופה הגיעו וביקשו להיפגש, ולחזק את הקשרים ושיתופי הפעולה עם ישראל ועם משרד הבריאות. שמעתי מהם שוב ושוב הוקרה והערכה אדירה למשרד הבריאות הישראלי, למערכת הבריאות למקצועיות, לחדשנות וליכולות שלה. בכל הכנס ומכל העולם, מי מכם שהיה שם בוודאי שמע, פשוט אי אפשר היה לפספס את זה – אז אחרי הכנס הענק הזה אני אומר בביטחון עוד יותר גדול – משרד הבריאות הישראלי הוא שחקן מוביל לא רק בזירה המקומית, גם בזירה הבינלאומית. משרד הבריאות זה כמובן האנשים שמרכיבים אותו. זה אתם, אלו הישגים שלכם. יש לנו הרבה במה להתגאות, וקודם כל בכם.

השנה הייתה שנה של עשיה גדולה. שנה עם המון הישגים מדהימים – בצמצום פערים והנגשת שירותי הבריאות לאוכלוסיות שהרבה שנים הרגישו מודרות, בשוויון בבריאות, ויציבות המערכת.

השנה למשל, לראשונה משרד הבריאות הכיר בכל בתי החולים בישראל כשווי ערך במערך האשפוז הכללי. המהלך הזה מאפשר לכל בתי החולים ודאות תקציבית מתחילת השנה, וגם בקרה ופיקוח שיווניים. מודל התקצוב החדש הזה הוא יוזמה חשובה שצמחה מתוך המשרד, והגיעה לכל המערכת. סוף סוף השנה, אחרי הרבה שנים שמדברים זו המציאות בשטח היום. עבודה קשה שלכם, שהביאה בשורה חשובה ליציבות של בתי החולים בישראל. וזו כמובן רק דוגמה אחת.

גם בבריאות הנפש. כשנכנסתי לתפקיד ביקשתי לשים את הנושא הזה בקדמת הבמה. בעזרתכם, עם הידע המקצועיות והעבודה הקשה שלכם, בכל אגפי המשרד שעושים עבודה לא פחות ממדהימה, אנחנו מוציאים לפועל מהלך ענק לשיקום מערך בריאות הנפש. חידוש תשתיות לא ראויות, הוצאת מאושפזים מבתי החולים לטיפול בקהילה. זה מהלך שישנה את חייהם של כל כך הרבה מטופלים ובני המשפחות שלהם, ואתם עושים זאת בצורה מעוררת השראה.

גם בתחום זכויות האדם, השוואת האפשרות להעזר בפונדקאות באמצעות משרד הבריאות, גם לזוגות גאים וגברים יחידנים כבר חוללה מהפכה בשטח, העבודה הנפלאה שלכם על רפורמת ההפלות תקל על המון נשים ותחזק את זכותן על גופן וחייהם. אלו ועוד המון, באמת המון פרויקטים שאתם הובלתם כל אחד בתחום שלו, שעשו את החיים של כולנו טובים יותר ובריאים יותר. אני לא חושב שיש עוד משרד ממשלתי עם אנשים איכותיים, אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ועם כזו תחושת שליחות כזו גדולה – כמו משרד הבריאות.

אז לכבוד ראש השנה אני רוצה לאחל לכם עובדים יקרים ולכל בני משפחותיכם חג שמח ושנה טובה, שנה של צמיחה, הצלחות, התחדשות והעיקר בריאות טובה. החג הוא זמן טוב לנוח ולבלות עם המשפחות והאהובים שלכם, זמן טוב לקצת רוגע ושלווה, נצלו זאת כמו שצריך, מגיע לכם.