המהפכה בבריאות הנפש – חנוכת המרפאה להפרעות אכילה בראשל"צ

בוקר טוב,
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, גב' אילנית הרוש, חברתי וחברת מועצת העיר, פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר דודו דגן, ראש חטיבת בתי החולים, ד"ר אסנת לב ציון רוקח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר, פרופ' אלי מזרחי, מנהל המרכז הגריאטרי, ד"ר גדי רייזר, מנהל המרכז להפרעות אכילה ומכובדי כולם.
אני נרגש להיות פה איתכם בחנוכת המרפאה להפרעות אכילה של המרכז הרפואי שמיר פה במר"ג ראשון, בבית חולים המלבן.
כתושב ראשון לציון בילדותי, אני מכיר היטב את המרכז הזה, את השירות המצויין שניתן פה לאזרחים ותיקים וקשישים, וגם את התוכניות ארוכות השנים שהיו לייבש את המרכז ולסגור אותו.
עם הגעתי למשרד הבריאות, הוצגה בפני האפשרות לסגור את המרכז הגריאטרי, ונדרשתי לקבל החלטה בנושא. לא יכולתי להעלות על הדעת לוותר על נכס כזה עבור מערכת הבריאות הישראלית.
הנחיתי את מנכ"ל המשרד ואת חטיבת בתי החולים לחשוב באופן יצירתי, ולפתח שירותי בריאות חשובים שישרתו את תושבי האזור. בעיני, המלבן מהווה הזדמנות ייחודית, של מקום כל כך נעים, קיבוצי, שיכול לשרת את הבריאות של כולנו.
לשמחתי, גם עיריית ראשון לציון ראתה בעין יפה את עמדתי, ואני מקווה ששיתוף הפעולה ביננו להשמיש ולפתח את המרכז הזה ילך ויפרח.
אני מודה על כך גם לחברתי, ד"ר לב ציון רוקח, שמיד קפצה על ההזדמנות, וכל כך שמח לחנוך איתכם היום פה את המרפאה לטיפול בהפרעות אכילה, שתשרת עשרות בנות נוער, בגילאים 12-18 מהאזור.
שיתוף הפעולה פה בין המרכז הרפואי שמיר למרכז הגריאטרי אינו מובן מאליו. זהו שיתוף פעולה ייחודי והזדמנות של כולנו לשפר את שירותי הבריאות פה באזור. אני מקווה שהמטופלות של המרפאה, וגם צוות העובדים, ינצל את מלוא הפוטנציאל שיש למקום להציע.
מגיפת הקורונה הציתה פה מגיפה נוספת, שכנראה היתה מתחת לפני השטח הרבה מאוד זמן. בריאות הנפש של כולנו התערערה בתקופת המגיפה, וילדים ונוער נפגעו במיוחד. אנחנו רואים עלייה דרסטית של עשרות אחוזים בשיעור המתמודדים עם הפרעות בתחום בריאות הנפש, חרדה, מצוקה נפשית, ובמיוחד הפרעות אכילה.
הדבר הזה מגיע ומעמיס על מערכת בריאות הנפש חנוקה, שהוזנחה עשרות שנים – בתשתיות, בכוח אדם, בתקציבים. אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחום הזה. כפי שאמרתי כשנכנסתי לתפקיד – בריאות הנפש עוברת מהחצר האחורית לקדמת הבמה. כבר הקצנו מאות מליוני שקלים, לשיקום המערכת, ביצענו מהלכים משמעותיים שמתקדמים, כגון, הליך סינוף בתי החולים הפסיכיאטריים למרכזים הרפואיים הגדולים. העומס עליכם אדיר אני יודע היטב. אבל אנחנו התחלנו להזיז את הספינה והמטופלים ירגישו את השינוי בשטח.
השירות שאתם מעבירים לפה, ומרחיבים אותו כעת, ייתן מענה כל כך נחוץ למטופלות רבות, המבקשות ככל הניתן להירפא ממחלתן לצד השמירה על עצמאותן והישארותן בבית – ומחוץ למערך האשפוז.
אנחנו מרחיבים היום את המרפאה מ12 עמדות טיפול יום ל18 עמדות, וזוהי רק ההתחלה מבחינתי. אנחנו כולם שותפים לצורך לפתח את המענים לכל אורך הרצף, כדי שכל אחד ואחת יוכלו לקבל את הטיפול הרפואי הנחוץ לו בזמן סביר ובאיכות גבוהה.
זהו צעד חשוב שמצטרף למהלך שאני מוביל במשרד הבריאות לבצע רפורמה מקיפה בשירותי בריאות הנפש, לשפר את ההיצע ואת רצף המענים על כל הצרכים: מטיפול בקהילה, טיפול ראשוני ומוקדם, דרך מערך של צוותי משבר ובתים מאזנים, כדי לשמור את מערך האשפוז למקרים האקוטיים ביותר.
תודה רבה לכל העוסקים במלאכה, אני מקווה שנתראה פה במלבן עוד פעמים רבות לפתוח עוד ועוד שירותי בריאות, ולראות את המקום הזה חי, שוקק, ומטפל כמו שרק מערכת הבריאות הישראלית יודעת, בתושבים כולם.