הם לא יעברו

מדריד.

80 שנה עברו מאז שעמדו כאן אלפי יהודים עם נשק ביד וקראו בספרדית "נו פסראן" — "הם (הפשיסטים) לא יעברו". היהודים הללו באו מארה"ב ופולין, מצרפת וגם מארץ ישראל, כדי להתנדב בבריגדות הבינלאומיות לצד הרפובליקה הספרדית שנלחמה על חייה מול הפשיזם. זו היתה תופעה מופלאה: היישוב הזעיר בארץ ישראל הוציא מתוכו את החלק הגדול ביותר באופן יחסי של לוחמים בספרד. ובכלל, היהודים בלטו כאן מאוד — חמישית מתוך כ–40 אלף מתנדבים מרחבי תבל. ביחידות מסוימות, כגון אלה של הסגל הרפואי, מספר היהודים היה כה גבוה, ששפת העבודה היתה יידיש.

ספרד היתה יריית הפתיחה למלחמת העולם השנייה. הפשיסטים של פרנקו קיבלו סיוע עצום ממוסוליני והיטלר. תומכי הרפובליקה הבינו שבספרד יוכרע גורל אירופה. גם הנאצים ידעו זאת. רק מעצמות המערב עצמו עין ולא נקפו אצבע. ספרד נפלה קורבן לקוצר ראות מחפיר ולחשבונאות פוליטית עלובה. ואילו המתנדבים, רובם סוציאליסטים וקומוניסטים, לאחר שלחמו באופן הרואי ושבו לארצותיהם פצועים ונכים, נרדפו שנים ארוכות.

גורלם של הלוחמים הארצישראלים היה קשה במיוחד. לרובם לא התירו הבריטים לחזור לארץ, ואלה ששבו נאלצו לשנות זהות. מי שניסה למצוא מקלט בגוש הקומוניסטי נרדף שם עד חורמה על ידי הסטאליניזם, ואלה שנסעו לארה"ב הואשמו על ידי המקארתיסטים. מדינת ישראל, עד היום, לא טרחה להנציח את זכרם. בשום טקס — לא ביום השואה ולא ביום הזיכרון — לא מספרים עליהם ולא שרים את שיריהם היפים. שום רחוב לא נקרא על שמם, למרות שרשמו כמה מפרקי הגבורה המסעירים בתולדות העם היהודי והמאבק העולמי לצדק וחירות.

זכיתי להכיר כמה מוותיקי הלוחמים הללו — בישראל, בצרפת, ובארה״ב. אלה היו האנשים הבלתי־אנוכיים וגם המפוכחים ביותר שפגשתי מעודי. "הספרדים" ידעו היטב שהרשע לא פס מהעולם אחרי היטלר ופרנקו. היה מפעים לראות את הלהט היוקד שלהם במאבקים נגד גזענות וניצול בארצותיהם שלהם. הם הבינו שהדיון על ספרד ועל השואה איננו נושא "היסטורי", אלא אקטואלי מאוד, כי חיידקי הפשיזם נמצאים בכל מקום.

הגיע הזמן שגם אנחנו נפסיק להשלות את עצמנו. העובדה שאנו צאצאי הקורבנות, בני העם ששילם את המחיר הכבד ביותר על גזענות, איננה מחסנת אותנו בפני המחלה. בצלאל סמוטריץ', מייצג מובהק של הימין החדש, כתב ביום השואה כי "השואה נגרמה בשל אנטישמיות ושנאת ישראל. נקודה. לא בשל שום 'איבוד איזונים ובלמים' או 'שחיקת המנגנונים הדמוקרטיים ושלטון החוק'". קשה לי להאמין שהוא אינו יודע שכבר שנים לפני השמדת היהודים, הנאצים רצחו נכים ובעלי פיגור שכלי, עיקרו שחורים, וכלאו הומוסקסואלים; חולי נפש הושמדו באוטובוסים של גז. את כל זה עשו הנאצים באמצעות מערך שלטוני שלם לאחר רמיסה שיטתית של המנגנונים הדמוקרטיים. את מתנגדיהם הפוליטיים חיסלו באלפים. אם סמוטריץ' אינו יודע זאת הוא בור. אם הוא יודע, ובכל זאת כתב את דברי ההבל שלו, הוא איש מסוכן.

כבר במשפטי נירנברג התברר כי הרס המשפט סלל את הדרך להשמדה. עוד לפני אושוויץ הורשע ראש הקהילה היהודית של נירנברג "במגע אסור" עם נערה ארית. השופט שגזר את דינו למוות במשפט מפוברק טען לאחר המלחמה כי לא ידע על השואה ובשום אופן לא התכוון להוביל אליה. בסרט על נירנברג, עונה לו השופט האמריקאי במשפט בלתי נשכח: "אדוני, זה התחיל כאשר דנת למוות אדם שידעת שהוא חף מפשע". עיוות הדין היה הסדק בסכר. אחר כך זו רק שאלה של זמן עד שהכל מתמוטט. לידיעתך, בצלאל, ואולי בעצם אתה יודע.