ההונגרים היו חלק ממכונת הרצח, זאת האמת

ממשלות ומפלגות לאומניות באירופה, משקיעות מאמץ בטיפוח ״הנראטיב״ הלאומי, או במילים פשוטות: בשכתוב ההיסטוריה. דגש מיוחד הן שמות על המעטת חלקם של בני הארצות הללו בשואה. זה הרקע לפרשת מוזיאון השואה בהונגריה – עוד חוליה בשורה של נסיונות הלבנה של שיתוף הפעולה ההונגרי עם הנאצים. עכשיו מתברר, כפי שדווח בחדשות עשר, שלשכת נתניהו מנהלת מו״מ עם הונגריה כדי ״לייצר קונצנזוס לגבי הנרטיב״. נרטיב? קונצנזוס? מה לישראל ולטיוח הזה?

אין שום ״נרטיב״. יש אמת היסטורית שלא נתונה למיקוח. אלה העובדות: שנים רבות לפני השואה כבר זכו האנטישמים בהונגריה לתמיכה רחבה. עם עליית הורטי ב-1920, הוגבל מספר היהודים בחינוך הגבוה. הורטי כרת ברית עם היטלר, ואהד בגלוי את המשטר הנאצי. ב-1938 נחקק "החוק היהודי הראשון" שקבע מכסות ליהודים במקצועות שונים, ולאחר שנה "החוק היהודי השני" שהגדיר יהודי על פי המוצא של אחד מהוריו – צעד מכריע בדרך לאסון. עם הצטרפות הונגריה למתקפה על ברית-המועצות ב-1941, היא מסרה לנאצים כ-18 אלף פליטים יהודים. הם נרצחו בקמנץ-פודולסק. במקביל, נחקק "החוק היהודי השלישי", שאסר נישואי תערובת בין יהודים ונוצרים: בוטל שוויון הזכויות שקיבלו היהודים בסוף המאה ה-19׳, והושלמה הגדרתם כגזע נחות. הופקעו גם קרקעות חקלאיות של יהודים, בנימוק שהיהודים הם גזע זר שלא קשור לאדמת הונגריה. הורטי גייס בכפייה מאה אלף גברים יהודים לפלוגות עבודה שבהן נספו כ-40 אלף. עם זאת, הוא סירב למסור לגרמנים את היהודים כולם.

במרץ 1944, לאחר השתלטות הנאצים על הונגריה, הגיע אדולף אייכמן בראש צוות אס-אס (״קומנדו אייכמן״) שמנה בין 150 ל-200 איש. תוך חודשיים רוכזו כחצי מיליון יהודים מערי השדה בגטאות. ב-15 במאי החלה ההשמדה. בתקופה קצרה להדהים, 56 יום, נשלחו ברכבות 424 אלף יהודים לתאי הגז בבירקנאו. זה היה הגירוש האינטנסיבי ביותר בשואה כולה. הצוות הקטן של אייכמן לא היה יכול לעשות זאת ללא עזרת הרשויות והאוכלוסייה. ואכן ההונגרים שיתפו פעולה. במהלך ההשמדה ההמונית, איים הנשיא רוזוולט על הורטי, כי אם לא יופסקו המשלוחים, ארה״ב תפעל בכוח. לאחר מספר ימים בודפשט הופצצה על ידי 600 מטוסים אמריקאים. ב-6 ביולי, לפני המועד המתוכנן לגירוש יהודי העיר, עצר הורטי את המשלוחים. זו ההוכחה לכך שכאשר הממשלה ההונגרית רצתה בכך, היא יכלה להפסיק את הגירוש. אלא שעבור רוב יהודי הונגריה זה היה מאוחר מדי: מחוץ לבירה כבר לא היו יהודים -“יודנריין”.

בבודפשט עדיין נותרו יותר מ-150 אלף יהודים. הורטי החזיק בהם כקלף מיקוח מול בעלות הברית. באוקטובר הוא הודח על ידי הנאצים, ובמקומו מונה הפשיסט האנטישמי פרנץ סלשי, ראש מפלגת ״צלב החץ״. אייכמן, שלא הצליח להשיג רכבות, שלח רבבות יהודים בצעדות מוות לכיוון אוסטריה. היהודים שנותרו רוכזו בגטו בתנאים מחרידים. אלפים נרצחו על ידי כנופיות "צלב החץ” בחייתיות שלא נפלה מזו של הנאצים. בינואר 1945 שוחרר הגטו על ידי הרוסים.

תוך פחות משנה נטבחו 564,500 מיהודי הונגריה. את עיקר השחיטה ביצעו הגרמנים. אך ללא שיתוף פעולה עמוק של ההונגרים, והכשרת הקרקע של השלטון, הנאצים לא היו מצליחים לבצע את ההשמדה במלוא היקפה. ההונגרים היו חלק ממכונת הרצח. האמת הזו איומה, אבל זו האמת. האם דווקא ישראל תתן יד לסילוף שלה? שום אינטרס, כלכלי או מדיני, לא מצדיק זאת. אם בנימין נתניהו ישתף פעולה עם הטיוח, זה יהיה מעשה בלתי נסלח.