מכתב לרה"מ: הדמוקרטיה מתגוננת על נפשה ואתה במשחק כפול

 אדוני ראש הממשלה,

אני פונה אליך במכתב אישי לאחר יום נוסף של טרור חוקתי שהקואליציה בראשה אתה עומד משליטה בכנסת מתוך תחושה של שכרון כוח מסוכן והרסני לדמוקרטיה בישראל. למרות שמספר שרים וחברי כנסת אמיצים ממפלגתך עמדו מול הפאשיזם-הפייגליני והביעו קול ברור כנגד הצעות החוק המסוכנות – קולך שלך, ראש ממשלת ישראל ומי שעומד בראש הקואליציה לא נשמע וחסרונו צורם ובולט עד מאוד.  הנערים אינם משחקים לפניך כמאמר אבנר אל יואב אלא מתפרעים בידיעתך ובהסכמתך, ובדרך רומסים כל עקרון דמוקרטי ברגל גסה. כפי שהתבטאת בנאומך בכנסת על חוק החרם לפני מספר חודשים, החוק לא היה מגיע לכנסת לולא היית מאשר אותו ובטח שלא היה עובר. 3 פעמים חזרת על המשפט הזה בביטחון גמור מעל בימת הכנסת ולכן האחריות לגל הצונאמי העכור של הצעות חוק לא דמוקרטיות נמצאת כולה בידיך ולא תוכל לומר שידיך לא היו במעל.

הגל האנטי דמוקרטי שמולו אנו ניצבים כולל התקפות חסרות תקדים על בית המשפט העליון, השתקה והפחדה של אמצעי תקשורת מרכזיים ופגיעה אנושה בפעילות ארגוני החברה האזרחית. מערכת המשפט, התקשורת החופשית ופעילות המגזר השלישי מהווים את כלבי השמירה של הדמוקרטיה. פגיעה באלו מסרסת את הדמוקרטיה הישראלית, מרוקנת אותה מתוכן והופכת אותה לדמוקרטיה פורמאלית בלבד. דמוקרטיה אמיתית אינה מפחדת להתמודד עם קולות ביקורתיים על שלטון הרוב ובטח שלא משנה את חוקי המשחק הדמוקרטים לפי מצב רוחו של רוב מזדמן כדי להגדיל את שליטתו.

דווקא מנחם בגין, ראש הממשלה הראשון ממפלגתך, היה דמוקרט אמיתי שידע להציב גבולות ברורים לשלטונו של הרוב. כמי שישב שנים רבות כמיעוט באופוזיציה הוא ידע לכבד את זכותו של המיעוט להביע את דעתו ושמר על זכות זו מכל משמר כמו גם על התהליכים הדמוקרטיים שתפקידם לא יסולא בפז במדינה חסרת חוקה כמו ישראל.  "יש שופטים בירושלים" הכריז בגין, ובכך ביטא את הכבוד העמוק שהוא רחש לבית המשפט העליון ולשופטיו מתוך ההבנה בחשיבותם במדינה דמוקרטית ליברלית שבה יש מגבלות לכוחו של הרוב. אדוני ראש הממשלה, אמירה זו מהדהדת בימים אלו במסדרונות האפלים של הכנסת הנוכחית ונראה כי איננה חודרת מבעד לשריון מכונת הדורסנות של הרוב האוטומטי בכנסת החשוכה הזו.

 דמוקרטיה היא מושג נזיל ואיננה מתפוגגת לה ביום אחד. אין קו אדום אחד שממנו עוברים ממשטר דמוקרטי למשטר אחר. מדובר בתהליך ואנו בעיצומו. מדינת ישראל נמצאת היום בתקופת דמדומים בה הדמוקרטיה מתגוננת על נפשה. הרגע הזה אליו הגענו דורש מצידך שאר רוח וממלכתיות יתרה ואין להמעיט בחשיבותו.  ואם לא למען הדמוקרטיה אז לפחות למען זכרו של הדמוקרט הגדול ההוא ממפלגתך אני קורא לך להפסיק את המשחק הכפול והמסוכן שאתה נוקט בו, להביע עמדה ברורה ונחרצת ולדחות את ההצעות הנלוזות האנטי דמוקרטיות שחבריך למפלגה ולקואליציה חובטים איתן בכנסת פעם אחר פעם.

בברכה,

ח"כ ניצן הורוביץ, מרצ.