ברני האדום מסתער על הבית הלבן

ליברל – גיליון ינואר 2016

״סוציאליסט״ היא מילה כמעט גסה באמריקאית. שמאלנים בארה״ב מעדיפים לכנות את עצמם ״פרוגרסיבים״, מתקדמים. אבל ברני סנדרס הוא סוציאליסט גאה. מי שחושב שמיצוב כזה יוצר קוריוז פוליטי, טועה באופן עמוק. חודש לפני תחילת הפריימריז, אפשר כבר לקבוע שהסנטור סנדרס הוא המועמד המפתיע והבולט ביותר במירוץ לנשיאות, אחרי דונלנד טראמפ. הוא גם ההיפך המוחלט ממנו מכל בחינה.

ברני האדום הוא מהפוליטיקאים המצליחים והפופולריים באמריקה. הוא נבחר פעם אחר פעם לראש עיר, חבר קונגרס וסנטור, ללא כל תבוסה, במשך 34 שנים. כאשר היה ראש עיר, דורג כאחד מראשי העיר הטובים בארה״ב. במהלך כהונתו בוושינגטון נחשב לסנטור הפופולרי ביותר בקרב ציבור הבוחרים שלו.

הפוליטיקאי הנערץ עליו הוא יוג׳ין דבס, מנהיג פועלים מיתולוגי, שהיה מועמד לנשיאות חמש פעמים מטעם המפלגה הסוציאליסטית האמריקאית (כן, יש דבר כזה). סנדרס אפילו עשה סרט עליו. מאה שנה אחרי שיוג׳ין דבס ניהל את הקמפיין שלו מקרון רכבת עטור דגלים אדומים, מושך סנדרס קהלים עצומים לכל הופעה שלו. הוא עושה שימוש מופלא ברשתות החברתיות, שעוד יילמד בקמפיינים פוליטיים. אגב, הוא טוען שהוא כותב בעצמו את הפוסטים שלו.

סנדרס הוא דור ראשון באמריקה להורים מפולין שמשפחתם נרצחה בשואה. הוא נמשך לפוליטיקה עוד מהבית. ״בחור בשם אדולף היטלר זכה בבחירות ב-1932, ו-50 מיליון איש מתו בגלל זה, ומה שלמדתי כבר כילד קטן זה שהפוליטיקה היא בעצם מאוד חשובה״. סנדרס הוא כמעט קלישאה של דמוקרט מהחוף המזרחי. הוא נולד וגדל בברוקלין, חי בוורמונט הליברלית, והוא יהודי גאה. אבל שום דבר בקריירה שלו ובקמפיין שהוא מוביל עכשיו, לא דומים למשהו שהמפלגה הדמוקרטית הכירה עד כה. 

יש לו עבר פלילי. כאשר היה סטודנט ופעיל בתנועה לזכויות האזרח, הוא הועמד לדין עקב התנגדות למעצר בהפגנה נגד הפרדה גזעית בבית ספר, ונקנס ב-25 דולר.

הוא פוליטיקאי עצמאי. סנדרס הצטרף למפלגה הדמוקרטית רק השנה. לאורך קריירה של עשרות שנים, הוא היה עצמאי. למעשה, סנדרס הוא הנבחר העצמאי עם תקופת הכהונה הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקאית בבית הנבחרים ובסנאט.

הקיבוץ שינה את חייו. החווייה המכוננת שלו, לדבריו, היו החודשים שהתנדב בקיבוץ בישראל בשנות ה-60׳. כל הנסיונות של עיתונאים אמריקאים וגם של התנועה הקיבוצית לאתר את הקיבוץ המדובר, עלו בתוהו. אחיו טוען כי זה היה קיבוץ ״עם הרבה ארגנטינאים, כנראה בדרום״. בירורים באור הנר, מפלסים, ומגן, העלו חרס והתעלומה נותרה בעינה.

הוא אשף בגיוס כספים. בניגוד לכל המועמדים, סנדרס הצהיר כי יגייס מימון רק מתורמים קטנים. תוך 24 שעות מכניסתו למירוץ, גייס מיליון וחצי דולר. לאחר ארבעה ימים גוייסו שלושה מיליון. ביולי כבר גייס 15 מיליון, ובספטמבר הגיע ל-26 מיליון, ושבר את השיא של ברק אובמה מ-2008 בקצב גיוס הכספים. עד כה, יותר משני מיליון אמריקאים תרמו לברני סנדרס.

* יש מצב שהוא מנצח. אוניברסיטת מערב אילינוי היא תיכון בליך של אמריקה. בחירות דמה  באוניברסיטה הזו הצליחו לחזות מי ינצח בכל מערכת בחירות ב-40 השנים האחרונות. לפי ההצבעה שם הפעם, ברני סנדרס יהיה הדייר הבא בבית הלבן. הכיצד? הרי סנדרס מפגר באחוזים ניכרים אחרי הילארי קלינטון במפלגה הדמוקרטית? ובכן, מתברר שלפני 8 שנים, ברק אובמה היה בדיוק באותו מצב, מול אותה הילארי קלינטון. גם אז חזתה האוניברסיטה כי הסנטור השחור, האלמוני כמעט, הוא שינצח בסופו של דבר. יתרון אחד כבר יש לסנדרס: ממוצע הסקרים בהתמודדות שלו מול טראמפ, מצביע על יתרון לסנדרס. נשמע דמיוני? לא יותר דמיוני מהעובדה שכריש נדל״ן מתכנית ריאליטי הוא המועמד הרפובליקאי המוביל.