בריאות שווה – מהפכה בזכויות להט"ב בבריאות

(פתיחת כנס "בריאות שווה" על ההישגים בזכויות להט"ב בבריאות, ת"א).

 

מכובדי, איזה כיף לראות את כולכם כאן,

 

אני רוצה לפתוח בהחלמה מהירה לרופאה שהותקפה באלימות בקופת חולים בבאר יעקב. שוחחתי איתה אתמול ארוכות. היה קשה לשמוע את מה שעברה. לא יפתיע אתכם שזו לא הפעם הראשונה שהיא נתקלת באלימות. כולנו כאן יודעים – זו מכת מדינה, וזה חלק ממגמה רחבה של אלימות מילולית ופיזית, של הסתה ובריונות נגד אנשי הבריאות.

 

אלימות נגד צוותים רפואיים לא תעבור בשקט. מי שמעז לתקוף צוות רפואי, מאיים לא רק עלינו, אלא על כל אדם בישראל. זו מערכת הבריאות של כולם – והמאבק הזה הוא מאבק של כולם.

 

נציב יותר עמדות שיטור ואבטחה אבל לא מסתפקים בזה. אנחנו נאבקים גם על מיצוי הדין עד תום. לצערנו זה לא קורה בהרבה מהמקים. מי שמעז להרים יד על צוות רפואי חייב לדעת שישלם מחיר – שיענש במלא החומרה. בריאות שלמה לרופאה שהותקפה – כולנו איתך, כולנו מאחוריך.

 

מנכל משרד הבריאות נחמן אש, מנהלים, יושבי ראש, בכירי משרד ומערכת הבריאות כולה, ארגוני הקהילה הגאה – שלום לכולם חג גאווה שמח.

לקראת המפגש הזה נזכרתי בסיפור, שחשבתי עליו גם ביום שנכנסתי לתפקיד. לפני כמה שנים, כשהייתי חבר כנסת בתחילת הדרך, היה בכנסת כמו בכל שנה יום התרמת דם. עברתי שם בקומת חדרי הסיעות שהוקדשה לתרומות. פונה אלי איש מד״א וקורא לי בוא אדוני בוא תתרום דם. אמרתי לו – הייתי שמח לתרום אבל אני לא יכול. ״למה?״ הוא שאל. ״כי אתם לא מקבלים תרומות דם מהומואים״.

 

באותן שנים, גם, כחבר כנסת, הייתי צריך לעשות בדיקות דם. בדרך ליום עבודה בכנסת, נכנסתי לסניף קופת חולים בירושלים שיקחו לי דם. הייתי יחסית מוכר, אנשים כבר זיהו אותי. כחלק מהבדיקות שביקשתי מהרופא מראש היתה גם בדיקת HIV, הפקידה ראתה את זה, התחילה שם התלחשות, מבטים.. נו.. זה ההומו הזה מהכנסת, מגיע לבדיקות.. מחלות.. שלא נדע.

 

תראו אני אדם בוגר, שיצא מהארון בתקופה שכל דבר שרצית לעשות דרש מאבק. כבר פיתחתי עור עבה אחרי הרבה שנים מחוץ לארון. הייתי עיתונאי, חבר כנסת, אני שר. אז כן, נכנסתי למרפאה לקחו לי דם, יצאתי חזרה ככה בין המבטים הנועצים – והמשכתי ביומי. ובכל זאת, אני זוכר את שני האירועים הלא נעימים האלו עד היום.

 

עכשיו תחשבו שזה לא אני, תחשבו על הנער ההומו בארון, או על הנערה הטרנסית שנכנסת לקבל טיפול במרפאה בחיפה, בבאר שבע, במעלה אדומים או כפר קאסם. זה מה שעובר לי בראש כשר הבריאות מתחילת הדרך – שכל מי שפוגש את מערכת הבריאות, כל שמגיע לקבל טיפול רפואי במערכת שלנו, לא משנה איפה הוא גר, במה הוא מאמין, מה דעותיו, כמה כסף יש לו בחשבון הבנק – וגם מה נטייתו המינית ומה מגדרו. שלכל אחד – מגיע מענה ראוי, מכבד וסובלני. שכל אחת ואחד מקבל מענה שיוו-יו-ני.

 

מערכת הבריאות הציבורית היא מקום לכולם, אתם האנשים שמובילים אותה שנים, מייצרים ושומרים באדיקות על מרחב יחודי מאוד – בבית החולים, בקופות החולים, בלשכות בריאות במרכזים רפואיים – מרחב אולי יחיד מסוגו – שיש בו מקום לכולם, מרחב שלא מפריד בין אנשים, ולא מתייג אותם. בסלקציה בכניסה למערכת הבריאות יש רק קריטריון אחד – להיות אדם, באשר הוא אדם.

 

בריאות שווה. זה שם המפגש שלנו היום, לכבוד חודש הגאווה, אבל זה נוגע לכל אדם וכל אוכלוסיה. לא רק להט״ב. ובריאות שווה זה אומר הכל. אני חושב שכבר הוכחנו, ואנחנו מוכיחים יחד שוב ושוב שזו לא רק סיסמה.

 

בריאות שווה אומרת קודם כל שהדם שלנו שווה. שאין הבדל בין דם לדם. אחרי כל כך הרבה שנים של מאבק של הקהילה הגאה, יחד עם מד"א וידידי המנכ"ל אלי בין שמנו סוף לשריד הארכאי והמשפיל בשאלון תרומות הדם – הפסקנו את האיסור על הומואים לתרום דם.

 

בריאות שווה זה גם אומר, שאם מדינת ישראל, אם משרד הבריאות מאפשר לסטרייטים הליכי פונדקאות בישראל – הוא חייב לתת יחס שווה גם לקהילה הגאה. גם כאן, אחרי מאבק של יותר מעשור, הפסקנו את האפליה בפונדקאות.  זוגות להט״בים ראשונים כבר נמצאים היום בהליכי פונדקאות מתקדמים בישראל. אמרנו לבג״צ בתשובה חריגה בכנסת זה לא יעבור – העתירה צודקת, אנחנו מוכנים לתקן מייד – וכך היה, ועשינו הסטוריה.

 

בריאות שווה זה גם אומר שאף אדם לא צריך המרה. כולנו טובים יפים ושווים בדיוק כפי שאנחנו. זה אומר שלאף אחד, בטח לא לאיש טיפול אסור להתעלל בבני נוער בארון ולהגיד להם שהם צריכים להשתנות. הדבר הזה שנקרא ״טיפולי המרה״ לא רק שלא עובד – הוא סכנת מוות. זה מוביל לקושי נפשי עצום, לאובדנות. באמצעות חוזר המנכ״ל של פרופ׳ אש הבהרנו בצורה ברורה – הדבר הזה אסור. הצלנו נפשות, הצלנו חיים של נערות ונערים. ממש כך.

 

בריאות שווה זה הבנה שניתוחים להתאמה מגדרית זה טיפול רפואי חיוני לכל דבר, זה אומר קיצור התורים לניתוחים זה לא פריוולגיה – אלו ניתוחים משפרי ומצילי חיים. בריאות שווה אומרת גם טיפולים ותרופות שנוגעים לקהילה הגאה בסל התרופות, זה אומר הגברת המודעות לצרכים של הקהילה, רפואת להט״ב, זה אומר מרפאות גאות חדשות שנפתחות כעת. זו בריאות שווה. ומה שקורה חברות וחברים אלו צעדים ענקיים למען השייווין, צעדים היסטוריים.

 

יש עוד הרבה דברים שאנחנו צריכים לעשות ועוד כמה נושאים שאנחנו כבר מקדמים ממש בימים אלו ואני שמח לבשר עליהם כאן:

 

לראשונה במשרד הבריאות, מינה מנכ״ל המשרד ממונה על תכלול תחום בריאות להט״ב, שיקדם את צרכי הקהילה במערכת הבריאות. גידי פרץ שכאן איתנו – מי שלא מכיר עדיין כדאי להכיר הערב.

 

בבית החולים שיבא מתווסף יום ניתוח רביעי להתאמה מגדרית. כפי שהתחייבנו – הכפלנו את מספר הניתוחים בתוך פחות משנה. זה לא מספיק, ומנתחת נוספת נמצאת כעת בהכשרה כדי לקצר את התורים עוד יותר. משרד הבריאות מבצע "טרנפורמציה" ועמל על יישום כל מסקנות הצוות הבינמשרדי לקידום האוכלוסיה הטרנסית בראשות המשנה ליועמ"ש לשעבר דינה זילבר.

 

בנוסף, הקצנו כעת תקנים חדשים, תקן עובד סוציאלי לטובת המרפאה הגאה באיכילוב – וגם אני שמח לבשר על תקן נוסף של אח מתאם, והקמת מרפאת להט״ב חדשה – במומחיות בתחום הטרנסג׳נדרים  – בבית החולים שיבא תל השומר.

 

הוועדה בראשות ד״ר בעז לב עובדת במרץ על שיפור הטיפול שניתן לטרנסים בבואם לבצע התאמה מגדרית, בקרוב נציג חוזר מנכ״ל חדש ושיהיה שינוי משמעותי ונדרש בתחום.

 

אנחנו נצא גם למהלך ארצי של הכשרות מיוחדות לצוותים רפואיים למפגש עם הקהילה הגאה בכל מערכת הבריאות כדי שכל אחד שנכנס למרפאה ירגיש שמקבלים אותו כמו שהוא וירגיש שווה – בלי הדבר הבסיסי הזה – לא נוכל להעניק לו את הטיפול הרפואי המיטבי.

 

אני אומר בצורה ברורה וישירה – זו שעת כושר, שנים ישבו פה שרים שלא העיזו להגיד את המילה הומו ולא ידעו מה זה טרנסג׳נדר. הקהילה הגאה לא רק שלא קיבלה עדיפות – היא הודרה והופלתה בכוונת מכוון. מתוך אג׳נדה חשוכה. אם לא נתקן עכשיו, ומהר מי יודע מתי תהיה לנו עוד הזדמנות לצעדים כאלה למען השיוויון.

 

מכובדי, מערכת הבריאות הישראלית, על כל הבעיות והקשיים שיש בה, ומי כמוכם מכיר את הקשיים, היא מקור לגאווה גדולה. המערכת הציבורית שלנו היא גולת הכותרת של זכויות האדם והשיווין. לא מבדילה בין עני ועשיר, ערבי ויהודי, גבר או אישה, להט״ב או סטרייט.

 

עם המהלכים שאנחנו עושים בנושא הלהט״בי הפכה מערכת הבריאות הישראלית, לדוגמה ומופת לסובלנות ושיווין לקהילה הגאה לא רק בישראל – אלא למובילה עולמית. מערכת הבריאות הישראלית היא המתקדמת ביותר בעולם ביחס לקהילה הגאה, וזו עבורנו גאווה גדולה.