אלבמה זה כאן

אבא אונס את בתו הקטינה, היא נכנסת להריון. לפי החוק החדש באלבמה או מיזורי, אסור לה לעשות הפלה. אישה עשירה ומקושרת תוכל להסתדר ולארגן לעצמה הפלה. לנערה המבוהלת צפויה דרך יסורים, לפעמים לכל חייה. סיפורה של שפחה. אלה ״ערכי המשפחה״ של הימין הנוצרי בארה״ב. קו ישיר מחבר בינם לבין הדרישות של בצלאל סמוטריץ׳ במו״מ הקואליציוני. זה גל עולמי: בארה״ב עורכים מלחמה באמצעי מניעה, בטורקיה הארדואנית מכסים את האישה, באיחוד הלאומי מטפחים את ״חיזוק המשפחה״.

במחנה הכפייה הדתית יש חלוקת העבודה: אגודת ישראל מופקדת על ההשתמטות וסגירת המדינה בשבת, ש״ס על התקציבים ומשרד הפנים, ו״איחוד מפלגות הימין״ – חבורת הכהניסטים והחרד״לים – הם מופקדים עלינו, החילונים. להחדיר בנו ״אמונה וערכים״ ולחזק את ״החוסן המשפחתי״ שלנו. אנחנו, בעיניהם, ריקים, מופקרים. את תהליך ההמרה שלנו הם מתחילים מלמטה. משרד החינוך, מבחינתם, רשום על שמם בטאבו.

כמו לכל חשוכי העולם, יש להם אובססיה לענייני מין. חיים לווינסון דיווח כי בהסכם הקואליציוני הם תובעים שירות צבאי נפרד לחלוטין מנשים. ובכלל הם דורשים לבחון מחדש את שירות הנשים הלוחמות. הרי מה אישה צריכה להיות? מגישת קפה או פקידה, ועדיף שלא תהיה בכלל חיילת.

סמוטריץ׳ ההומופוב, מארגן ״מצעד הבהמות״, יילחם עד חורמה בכל קשר שאינו בין גבר לאישה בלבד. זה רק קצה הקרחון: הזוג ״הנכון״ חייב להיות מורכב משני יהודים כשרים על-פי מירשמי הרבנות, והוא חייב להתחתן – כמובן רק ברבנות. על-פי המסמך שהגיש לנתניהו, הממשלה צריכה לפעול לצמצום הגירושים. במשרד הדתות יוקם אגף ״לחיזוק החוסן המשפחתי״ שיפעל על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים – עניין בעל משמעות כבדה. זוגות שייפנו לייעוץ זוגי לתקופה שתקבע היחידה, יקבלו הטבות מס. במילים אחרות: הממשלה תשלם כדי לכפות ״שלום בית״ ולמנוע גירושים. הלחץ והסחטנות שמלווים את ההליכים בבתי הדין הדתיים, יקבלו גושפנקא כספית.

עולם האישות ((לנקד – ו׳ שורוק)) ההלכתי הוא מאגר בלתי נדלה של קיפוח והשפלת נשים. מה שנאמר שם על גויים, חילונים והומואים, קשה אפילו יותר. החוק הישראלי, היכן שהצליח להתרחק מהדין הדתי, ידע להעניק לנשים זכויות שוות, בניגוד מוחלט להלכה – בחוקי הירושה, למשל. כעת מבקשים להחזיר את המשפחה אל ימי הביניים, לשליטת הדין הדתי.

האמת, שאין מה לבוא בטענות אל סמוטריץ׳. אלה השקפותיו והוא נאבק עליהן. הבעיה היא ברוב החילוני והמסורתי העצום, בציבור ובכנסת, שנכנע לגל האפל הזה. הדתיות בישראל היא חלק מהמנגנון השלטוני. העירוב הבלתי נסבל של דת ומדינה יוצר לחץ קשה על הזהות החילונית. ישראל מבטיחה חופש דת, אך לא חופש מדת. משרדים ממשלתיים שלמים מוקדשים לכך, ובראשם מערכת החינוך שמשקיעה מאמץ עצום בקעקוע הזהות החילונית והצגתה כריקה ופוחזת. אי אפשר להבין בכלל את העולם המודרני ואת הישגי האדם, ללא השחרור מכבלי הדוגמות הדתיות. אבל את זה לא מלמדים אצלנו. אין פלא שחילונים רבים מגדירים את עצמם על דרך השלילה, כ״לא דתיים״, ומתקשים להציב את ערכי החילוניות והליברליזם אל מול ההדתה. רבים הפנימו את שטיפת המוח שחסרים לנו ערכים ואמונה, שאנחנו פגומים ונחותים בגלל שאיננו מקיימים מצוות.

הגיעה העת להתייצב למערכה הזו, כי אין עתיד בכפייה דתית – לא לחילונים וגם לא לדתיים המתונים, שהם הראשונים שסובלים מכל הקצנה. זו מערכה חילונית על קידמה, תבונה, שיוויון ומחשבה חופשית. כל עוד לא נכיר בגאווה ובבטחון עצמי בחילוניות שלנו, העמוסה להתפקע בערכי תרבות ורוח, הסמוטריצ׳ים ישליטו גם כאן את חוקי אלבמה וטהראן.

פורסם ב״הארץ״.