אות שר הבריאות למקדמי בריאות: ״הזכות לבריאות היא החשובה מבין זכויות האדם״

אני שמח להיות איתכם פה בכנס השנתי של האגודה לזכויות החולה, באירוע הענקת אות השר למקדמי בריאות. בעיני, הזכות לבריאות היא החשובה מבין זכויות האדם. היא הזכות לחיים עצמם – בלעדיה כל שאר הזכויות נפגעות. אנחנו יודעים כאן בחדר הזה שיש לציבור זכאויות רבות, זכויות שמגיעות לו, לנו, לפי חוק, אך שהן אינן נגישות לנו. כשצריך אותן, קשה לממש אותן. הזכות לבריאות לא יכולה להתממש אם הבריאות אינה מונגשת לכלל הציבור, בזמן סביר, באיכות טובה, בקלות. לכן, לקידום ומיצוי זכויות בריאותיות והנגשת מידע בריאותי יש חשיבות עצומה.

בשנה וחצי האחרונות במשרד הבריאות פעלנו רבות בדיוק בשביל זה – לצמצם את פערי הנגישות לבריאות הקיימים בישראל, בין מרכז לפריפריה, בין ערבים ליהודים, בין קהילות קצה, ובין השירותים שהציבור זקוק להם. שמתי דגש מיוחד על תחום בריאות הנפש, שבעיני מתמודד עם הזנחה רבת שנים והיה בתחתית סדר העדיפויות. השנה השקענו בו במיוחד, גם בתוספת תקציב משמעותית, וגם בקשב ניהולי נרחב לצרכי המערכת שרק הולכים וגדלים, בטח על רקע משבר הקורונה.

שמנו דגש גם על איתנות המערכת לעתיד – הגדלנו את תקציב סל שירותי הבריאות וקיבענו מנגנון עדכון דמוגרפי, כדי להתחיל ולעצור את שחיקת הסל ביחס לגידול באוכלוסיה והזדקנותה. העלנו את סכום העדכון הטכנולוגי בסל, נושא שנמצא בלב סדר היום בכנס החשוב הזה, וקיבענו אותו בנומרטור. קיבענו את תוספת התקנים שמערכת הבריאות קיבלה בקורונה לבסיס התקציב, והגדלנו את מספר כיסאות הלימוד בפקולטות לסיעוד ורפואה, כדי להתחיל להתמודד עם המחסור העצום בכוח אדם. הוספנו 28 מכשירים מיוחדים בפריסה ארצית, כך שכרגע, בכל אחד מהמכשירים בתקנות, הפריפריה נמצאת בקנה אחד עם המרכז, לשיפור זמינות ונגישות השירות ברחבי הארץ.

אבל אני ריאלי, מערכת הבריאות לא יודעת ולא תדע לתקן ולשפר את עצמה לבד, ולכן אנחנו צריכים אותכם – ארגוני החברה האזרחית, בודדים וקבוצות גם מתוך המערכת, שמאתרים נקודות תורפה ולוקחים יוזמה לאתגר את המערכת לטובת המבוטחים שלה, לטובת הכלל.

על כן, אני שמח במיוחד על ההזדמנות להעניק את אות שר הבריאות למקדמי בריאות לאנשים ולארגונים שהובילו את הדרך בתחום הקריטי הזה.

קובעי מדיניות ומחוקקים מגדירים זכאויות וזכויות, אבל הציבור צריך לדרוש ולממש אותם. רק כך ניתן ליישם את הפוטנציאל הגלום בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ולנצל את איכותה של מערכת הבריאות הישראלית. אנחנו, קובעי המדיניות, גורמי המקצוע, משרד הבריאות, מערכת הבריאות כולה והחברה האזרחית, צריכים לוודא כי הנגישות לבריאות היא נחלת הכלל וכי אנחנו מעודדים אנשים לממש את זכותם, במקום להערים עליהם קשיים ומכשולים.

אות השר למקדמי בריאות נועד לחגוג ולהעלות על נס את אלו שדוחפים, מאתגרים את המערכת, ופועלים להנגיש, להקל ולאפשר לציבור לממש את זכויותיו.

קיבלנו השנה עשרות מועמדויות מרשימות לקבלת האות בקטגוריות השונות. ארגונים, עמותות, מרכזים רפואיים ויחידים שמקדישים את מלוא מרצם לקידום ערכי השוויון והצדק החברתי – אותם ערכים שעומדים בבסיסה של מערכת הבריאות שלנו, שמושתתת על עקרונות מדינת הרווחה.

כשר הבריאות, המשימה המרכזית שלי היא להפוך את מערכת הבריאות לספינת הדגל של השוויון בישראל, וקידום נגישות לבריאות ומימוש זכויות הם חלק מרכזי בכך.

אני מלא הערכה לכל המועמדים לפרס, אלו שזכו וגם אלו שלא, ומבקש להודות לכל המועמדים על פועלכם החשוב למען המטופלים ולמען כלל החברה הישראלית. תודה רבה גם לוועדת אות השר, בהובלתה של גב' ורד סוויד, על העבודה המסורה, שהנחתה את בחירת הזוכים היום.

אות ההוקרה "מקדמי זכויות" הוא יוזמה משותפת של משרד הבריאות והאגודה לזכויות החולה, שנולד במטרה לחזק את אלו שלקחו על עצמם את המשימה הקריטית של הנגשת שירותי הבריאות, ולהעלות את המודעות לנושא החשוב הזה. מגיעה תודה גדולה לאגודה לזכויות החולה שמובילה את הפעילות בתחום ועושה עבודת קודש אמיתית ולתחום מיצוי זכויות באגף השירות שפועלים למימוש זכויות מטופלים במרכזים הרפואיים.

יישר כוח לכל המשתתפים בתחרות על העשייה החשובה וברכות לזוכים.
חזק ואמץ