תחלופה, הזדמנות שינוי

בשלוש מערכות בחירות רצופות וקשות, הובלתי את המפלגה היקרה שלנו. בבחירות האחרונות, בניגוד לכל הסקרים וההספדים, הכפלנו את כוחנו. אני מאוד גאה בחלק של מרצ ושלי בהקמת ממשלת השינוי. הרכבנו ממשלה היסטורית שהצילה את הדמוקרטיה הישראלית. מרצ חזרה למעגל השלטון לאחר יותר מ-20 שנה באופוזיציה, וזכתה בתפקידים בכירים. הוכחנו כי אנו יודעים לקחת חלק בהנהגת המדינה ורשמנו הישגים רבים.

הקדנציה שלנו עוד נמשכת בראשות ראש הממשלה לפיד, שאני מעריך ומחבב. בקדנציה הזו הובלתי את מערכת הבריאות בשני גלי קורונה עוצמתיים, וגם כעת אנחנו בגל, ללא יום אחד של סגר, ללא השבתת לימודים, ללא פיטורים המוניים. מרגע כניסתי למשרד הבריאות הנהגתי מדיניות של חיים לצד הקורונה: מאבק נחוש במגיפה ושמירה על הבריאות, תוך מאמץ מקסימלי לקיים את שיגרת החיים. היינו ראשונים בעולם, בשימוש בכלים שונים למאבק בקורונה, והמדיניות שלנו בישראל הוכיחה את עצמה, על פי כל ההשוואות הבינלאומיות.


למרות המאבק היום-יומי בקורונה, לא זנחתי אתגרים מרכזיים במערכת הבריאות, וביצעתי שינויים גדולים, ברוח הסוציאל-דמוקרטיה והצדק החברתי של מרצ. השגתי תוספת ריאלית של 2 מיליארד שקל לתקציב הבריאות, שאיפשרה לי לקדם את השקפת עולמי. בראש סדר העדיפויות הצבתי את בריאות הנפש, שהופקרה במשך שנים. אנחנו נאבקים בסטיגמה עתיקת היומין על מתמודדי נפש, הקצנו מאות מיליוני שקלים לבינוי ושיפור התנאים במערך בריאות הנפש, שלעיתים הם קשים מנשוא. ואנחנו מחזקים בימים האלה ממש את החוליה החלשה ביותר במערכת שהיא הטיפול הנפשי במסגרת הקהילה. זו מהפכה.

גם במערכת הבריאות הכללית, ביצענו שינויי עומק, לאחר שנים ארוכות של קיפאון. דרשתי וקיבלתי את קיבוע אלפי התקנים הזמניים שניתנו למערכת בתקופת הקורונה – אחיות, עובדי משק, רופאים.


לאחר 4 שנים של שיתוק שבהם לא ניתנו כל מכשירים מיוחדים למערכת, הבאנו תוספת של עשרות מכשירי MRI, תאי לחץ, CT, ורובוטים לניתוחים – עם דגש חזק על הפריפריה. אנחנו מקצים את המכשירים החדשים הללו ממש בימים האלה.  גם במשבר כוח האדם הקריטי במערכת, התחלתי לטפל בצורה יסודית, וכבר הגדלנו באופן משמעותי את מספר הסטודנטים לרפואה וסיעוד, ונגדיל עוד. זה תהליך חשוב בצורה בלתי רגילה ואנחנו מקדישים לו מאמץ רב.
כל אלה הם זרעים שזרענו ואת פירותיהם נרגיש במערכת הבריאות למשך שנים רבות.


 אני גאה במיוחד במהלכים שהובלתי כשר בריאות ביחס לנשים ולהט"ב. בזמן קצר כל כך עשינו מהפכה, לא פחות. איסור על טיפולי המרה, פונדקאות בישראל לזוגות מאותו מין ולגברים יחידים, תרומות דם מהומואים, ושינוי גדול ביחס לטרנסג'נדרים. וכמובן – רפורמת ההפלות שלנו שממשיכה לעשות כותרות בעולם. אחרי יותר מ-40 שנה מאז הותר לבצע הפלות בישראל, עשינו שינויים גדולים, שמקלים בצורה ניכרת על יכולתה של האישה לקבל החלטות על גופה ועל חייה – והכל בצורה מכבדת, נגישה וזמינה. בדיוק ההיפך מהחשיכה שיורדת על ארה"ב בעקבות הפסיקה המחפירה של בית המשפט שם.


 יו״ר מרצ הוא ראשון בין שווים, ומרצ תמיד הצטיינה בעבודה הקבוצתית שלה. כיו״ר מרצ אני גאה שכך היה גם בכנסות האחרונות תחת הנהגתי. בזכות ההישג בבחירות והקמת הממשלה, מעבר לשישה המנדטים, נכנסו לכנסת חברות וחברים מעולים בתנועה שלנו – מיכל רוזין, גבי לסקי ועלי סלאלחה. סיעת מרצ, בהובלת יו"ר הסיעה, מיכל רוזין, היא סיעה מצטיינת, שהצליחה לקדם חקיקה פורצת דרך בהגנה על נפגעות תקיפה מינית, זכויות אדם, וצדק חברתי. אגב, מיכל עצמה העבירה יותר חוקים בקריאה שניה ושלישית מכל ח"כ אחר במשכן.
חבריי שרי מרצ, תמר זנדברג, עיסאווי פריג', וסגן השרה יאיר גולן, רשמו הישגים מרשימים במשרדיהם, במיוחד בתחומי הבריאות, הסביבה ויחסי יהודים-ערבים. מזכ"ל מרצ תומר רזניק פעל ופועל ללא לאות לחיזוק מרצ והבסיס הרעיוני שלה.

לא הכל ורוד והדברים רחוקים מלהיות מושלמים. כסיעה פעלנו לקידום היחסים עם הפלסטינים ולמניעת הידרדרות בשטחים, מתוך דבקות בחזון שתי המדינות, שהוא הפתרון היחיד. הנושא הזה קרוב ללבי והוא קריטי לעתיד המדינה, ואני חייב לומר שזו בעיני החמצה של ממשלת השינוי.

אמנם לאחר רצף מתיש של מערכות בחירות, מדינה שסועה, שלטון משותק ללא תקציב וללא כנסת מתפקדת, וראש ממשלה שנאשם בעבירות חמורות – אין לי בכלל ספק שהקמת הממשלה והפעילות של מרצ בתוכה, הם הישג בלתי רגיל. הפסקנו את השיח המסית ("בוגדים/אוייבים") שהובילה הממשלה הקודמת נגד חצי עם. חזרנו לנהל את המדינה, ברוח ממלכתית, כשטובת הכלל לנגד עינינו. אבל בנושא המדיני והפלסטיני – לא עשינו די. חייבים לתקן את זה. זה יקבע את עתידנו כאן.

עכשיו אנחנו צועדים לבחירות, עוד בחירות. בנקודת הזמן הזו, אחרי יותר משלוש שנים כיו"ר מרצ, בהן הובלתי את המפלגה בשלוש מערכות בחירות וגם הכנסתי אותה לממשלת השינוי, החלטתי לא להתמודד הפעם על ראשות מרצ. אינני פורש ואינני עוזב את החיים הפוליטיים. אתמודד ברשימה לכנסת הבאה, ובוודאי שאמשיך בכהונתי כשר הבריאות, ויש עבודה רבה לפנינו. מרצ היא תנועה דמוקרטית, תנועה של חברים, של רעיון, לא של איש אחד. מנהיגי המפלגה, נבחרים על ידי חברי התנועה, ממלאים את תפקידם בנאמנות, ומתחלפים. התנועה שלנו יותר חזקה מכל יו"ר או חבר כלשהו. כך זה צריך להיות. תחלופה, הזדמנות, שינוי.

זו מרצ שאני גאה על הזכות להיות חבר בה ולהנהיג אותה.
נבחרתי למספר כהונות בכנסת, ולפני יותר משלוש שנים נבחרתי לראשות מרצ. הובלתי אותה בתקופה קשה, עברנו המון משוכות ומכשולים, תוך כדי מהלכים פוליטיים מפתיעים, וגם הצלחנו להקים ממשלה, אחרי 20 שנה באופוזיציה. ההישגים שלנו מדברים בעד עצמם. מרצ בממשלה הזו השפיעה והשיגה יותר מכל מפלגה אחרת.

מרצ תמיד נלחמת על דרכה וערכיה מול מכשולים לא פשוטים. אלא שהפעם יש לנו גם הישגים ממשיים להציג לציבור. בקרוב ייערכו פריימריז במרצ, בחירות דמוקרטיות, וכל אחד יוכל לבחור ולהתמודד על הזכות לייצג את התנועה. ואני קורא כאן לכל מי שרואים עצמם ראויים, להציג מועמדות. כיהנתי כיו״ר תקופה יפה ומכובדת, אני גאה בזה מאוד, ולאחר הפריימריז אחזור להיות חבר ברשימה ואייצג אתכם בכנסת הבאה.

כמובן שאני נשאר יו״ר מרצ עד שייבחר יו״ר חדש או חדשה, אנחנו מקימים את מטה הבחירות ומסתערים על הקמפיין. אני אתמוך ואסייע לכל מי שייבחר. אהיה חלק מהרשימה לכנסת, אתרום מנסיוני, אחזק, ואעבוד קשה כמו שאני יודע וכמו שאני עושה עכשיו. אני משוכנע שתהיה לנו רשימה מעולה, כמיטב המסורת שלנו, ונלך לבחירות בגאווה ובראש מורם.

מרצ היא תנועה ותיקה, שעתידה עוד לפניה. היו לה הישגים גדולים לאורך הדרך, ובוודאי בשנה האחרונה בה רשמנו פרק מפואר. התנועה הזו מניפה דגלים שרק היא מחזיקה בכולם יחד – שיוויון, חופש, שלום. זה אומר צדק חברתי סוציאל דמוקרטי, סיום הכיבוש וחתירה לשלום על בסיס פתרון שתי המדינות, והפרדת הדת מהמדינה.

בבחירות האלה יש למרצ תפקיד מפתח. היא חיונית לצורך הקמת ממשלה שפויה ומניעת ממשלת חושך של ביבי-בן גביר, והיא חיונית לחיזוק השמאל בקואליציה העתידית. ככל שנהיה גדולים יותר – נשפיע יותר. נעמוד לצדו של לפיד ונחתור להמשך קואליציית השינוי.

 אז חברות וחברים יקרים , אני לא פורש, אני כאן ואני נשאר יחד אתכם, ואמשיך למלא את כל התפקידים שלי בנאמנות וביושר, כפי שעשו כל היו״רים לפני, וכפי שעשיתי עד עכשיו.

כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְּרוֹר שׁוֹאֶפֶת
לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז,
כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.


חזק ואמץ!