עזיבה מרצון לשוהים בלתי חוקיים

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת במספרם של מהגרי העבודה אשר איבדו מסיבות אלו ואחרות את רישיונות ישיבתם והפכו לשוהים בלתי חוקיים. רבים מהם מעוניינים לעזוב את ישראל. יש להם משפחות בארץ מוצאם או בארצות אחרות, והם מבקשים לאפשר להם להתארגן באופן כזה שיוכלו לעזוב את ישראל בצורה מסודרת.

מטרת הצעת החוק לאפשר למהגרי עבודה השוהים בישראל ללא רישיון, לעזוב את ישראל מרצונם החופשי ללא צורך במעצרים וגירוש. מהגרי עבודה אשר יבחרו להצטרף להסדר זה, יקבלו רישיון ישיבה, הכולל רישיון עבודה, לשנה אחת, אשר תאפשר להם להתארגן לקראת עזיבתם (להסדיר את ענייניהם כאן, לחסוך כסף, למצוא מגורים בחו"ל וכדומה), וכן להגיש בקשות להגירה ליעדים אחרים בעולם. כתנאי להכללתם בהסדר, משרד הפנים יקבל ממשתתפי התוכנית בטחונות וערבויות להבטחת עזיבתם, וכן הפקדת פיקדון כספי, שיוחזר רק בעת היציאה מישראל.

דרך פעולה כזו תביא לכיבוד זכויותיהם של מהגרי העבודה השוהים בישראל שנים רבות, וגם תחסוך כסף רב. בתום שנה, ניתן יהיה לבחון את אחוז העזיבה כתוצאה מהוראת השעה, ובהתאם לכך להרחיבו לאוכלוסיות נוספות ולתקופות נוספות.

במסגרת הניסיונות לאתר פתרונות חלופיים ותמריצים לעידוד העזיבה מרצון, מן הראוי לבחון פתרון ייחודי לקהילת מהגרי העבודה הותיקים, משפחות ויחידים, אלה השוהים בישראל תקופות ארוכות והגיעו לישראל טרם החלטות ממשלת ישראל על מדיניות הגבלת ההגירה וטרם הקמת משטרת ההגירה על גלגוליה השונים.