השדולה להצלת ים המלח

ים המלח הוא נכס טבע יחודי בעולם. מקום מופלא עם ערכי נוף וסביבה מרהיבים, משאב תיירותי וכלכלי בעל פוטנציאל אדיר ומשמעות היסטורית ובינלאומית ראשונה במעלה. אין פלא איפוא שים המלח הוא מועמד מוביל בתחרות "שבעת פלאי תבל".

לישראל אינטרס עצום בטיפוח אזור ים המלח. אך שלל מחקרים ודו"חות ובראשם דו"ח מבקר המדינה, חושפים תמונת מצב מזעזעת על התנהלות גורמי השלטון השונים, לאורך שנים. אוזלת יד, הזנחה, ואינספור מחדלים, הם שהביאו למצבו העגום של ים המלח. המפלס באגן הצפוני יורד בקצב מבהיל של יותר ממטר לשנה, מה שגורם גם לתופעה המסוכנת של הבולענים שהופכת את החיים באזור לבלתי נסבלים.

המשך המחדל השלטוני ביחס לים המלח, יביא לחיסול מהיר של אפשרויות התיירות, ההתיישבות, והפעילות הכלכלית באזור. לנוכח מסקנת המבקר כי הממשלה לא קבעה שום מדיניות ביחס להמשך הפיתוח באזור ים המלח, פועלת השדולה להצלת ים המלח להציב את הנושא בסדר עדיפות לאומי גבוה. השדולה פועלת בתיאום עם המועצות האזוריות והתושבים לחוף ים המלח, ארגוני הסביבה, גורמי התיירות והכלכלה, ומשרדי הממשלה השונים – במטרה להגביר את המודעות לבעיות ים המלח, לשמש פה לתושבים ולפעילים, ולקדם את הדברים בכנסת.

הדרך הנכונה להתמודד עם מיגוון הבעיות בים המלח, עוברת דרך חשיבה כוללת על מכלול הנושאים, ולוקחת בחשבון את כל החלופות האפשריות. ברוח זו, אין  לצאת מנקודת הנחה כי הירידה במפלס היא גזירת גורל שלא ניתן לשנותה. אחת החלופות, שיש לשקול, היא הגדלת כמות המים הזורמת לים המלח ממקורות טבעיים.

ביחס לבולענים, מסקנת המבקר היא כי המוסדות השונים לא עשו מאומה כדי לטפל בבעיה מבחינה הנדסית, בינוי, כבישים, וכו'. כך למשל הבולענים מתקרבים לתוואי הכביש הראשי ואף נפערים בכביש עצמו. משום כך קראה השדולה לממשלה להכיר בבולענים כ"אסון טבע", ולאפשר כיסוי ביטוחי הולם מפני נזקי הבולענים. תושבי אזורים המלח וגורמי התיירות לא צריכים לשאת בהוצאות כה כבדות עקב משבר שלא נוצר באשמתם.

ביחס לבעיית ההצפות באגן הדרומי, עקב הצטברות המלח בקרקעית כתוצאה מהאידוי שמבצעים מפעלי ים המלח, קיימה השדולה סידרה של דיונים מעמיקים, מהם עלתה מסקנה חד-משמעית: הפתרון המעשי היחיד הוא ביצוע קציר מלח מלא, כאשר מפעלי ים המלח ישתתפו במימון הפרוייקט, משום שפעילותם יצרה את המצב הקשה באגן הדרומי.

רעיון העיוועים של הרס מלונות ים המלח, המוצג כ"חלופה" לפתרון המשבר, איננו פיתרון ואיננו חלופה. בכל מקרה יהיה צורך לבצע בעתיד קציר מלח באגן הדרומי כתוצאה מפעילות מהפעלים, ולכן הריסת המלונות לא תפתור דבר, אלא רק תגרום לפגיעה אנושה ומיותרת לחלוטין בתיירות, בתעסוקה, ובתושבי האזור. פתרון הקבע היחיד מבחינה כלכלית, חברתית וסביבתית הוא קציר מלח מלא.

 בסדרת ישיבות וסיורים שקיימה השדולה להצלת ים המלח בשנה האחרונה, התברר כי כל הגורמים המעורבים בסוגיית ים המלח – ישובי האזור, המיגזר העסקי והתיירותי, וארגוני הסביבה והחברה – תומכים באופן נחרץ בביצוע קציר מלח מלא, במטרה למנוע את ההצפות ולהעניק יציבות לאזור.

חשוב להדגיש כי הערכות המחיר והאומדנים על עלות הקציר שנזרקים לחלל האוויר הם מופרזים ומנופחים, וזאת על-פי אינטרסים של גורמים שונים. כאשר תעמוד הממשלה באחריותה ותחליט סוף-סוף על הפתרון הנכון לים המלח, ניתן יהיה לבצע את קציר המלח, בהשתתפות מפעלי ים המלח, בעלויות נמוכות בהרבה.

הממשלה נדרשת כעת ליישם במהירות את ההחלטה על ביצוע קציר מלח מלא.

ים המלח שעשוי להיבחר כאחד משבעת פלאי הטבע בעולם, צריך ויכול להיות היהלום שבכתר התיירותי והסביבתי של ישראל – נוף, טבע, והיסטוריה שאין כמותם בשום מקום אחר בעולם – וככזה לספק תעסוקה באזור שאינו נהנה ממקורות תעסוקה רבים.

אנחנו נעשה הכל כדי שמדינת ישראל תקבל את ההחלטות הנכונות.