הרכבבת הקלה – מה לא מספרים לנו על החפירות שבדרך?

הפקק מתחיל כבר בנתניה? הלחץ מורגש באשדוד? אז יש למה לצפות, כי זו רק ההתחלה. החסימות, החפירות, הזיהום, והפקקים, שמשפיעים על כל המדינה, בגלל קו אחד (!) של הרכבת הקלה בתל אביב, הולכים לעליית מדרגה דרמטית. החפירות של הקו האדום שהחלו לפני כמה חודשים הן רק הפתיח לטלטלה שתעבור על תל אביב בעוד כמה שנים עם הקו הירוק והקו הסגול. רק מעטים מבינים עד כמה היא תהיה קשה, משום שהמידע לא נחשף לציבור בצורה שקופה ומשתפת. אפילו תושבים שהרחובות והבתים שלהם יושפעו באופן ישיר, כולל פינוי הבתים, לא מודעים לזה.

בכתבה חשובה של גיא נרדי ב-Xnet, הדברים מוצגים בצורה אמיתית, והם קשים לעיכול.

הנה הנקודות העיקריות:

1. פארקים וגנים ייהרסו – העבודות כרוכות בהבאת כלים כבדים, אחסון ציוד, וערימות של פסולת עפר ובניין שירוכזו באתרי ״התארגנות״. האתרים האלה הם מקומות מרכזיים לתושבי הארץ שיופקעו ויגודרו למשך תקופה לא ידועה, והנוף המוכר ייהרס לתמיד. הנה האתרים המרכזיים: פארק הירקון באזורים ליד אבן גבירול, פארק שכונת התקווה, גן הכובשים ליד שוק הכרמל, כיכר רבין (!), גן וולפסון (פסל העיר הלבנה) ברמת הטייסים. מה יישאר מהם אחרי העבודות, בעוד שנים? אפשר רק לנחש.

2. כריתת עצים – אלפי עצים ותיקים וגדולים ייעקרו. למשל, רוב העצים הענקיים לאורך רחוב ארלוזורוב בתל-אביב ייעקרו, כן כן. גם מרבית העצים ברחוב אבן גבירול, שניטעו רק לפני כמה שנים במסגרת השיפוץ, שבו כבר נעקרו עצים ותיקים אחרים, ייעקרו גם הם.

3. רחובות יבותרו – בגלל שהרכבת הזו היא גם מתחת לאדמה וגם מעל, שני רחובות גדולים בתל אביב עומדים להיות מבותרים. ברחוב אבן גבירול, מנורדאו עד כיכר מילאנו, יהיה ״פורטל״, שבו הרכבת תיכנס ותצא מהאדמה, ולא יהיה מעבר בין הצדדים. כך יהיה גם בלווינסקי: ״פורטל״ שינתק את נווה שאנן שגם ככה היא מוזנחת ומנותקת.

4. התכניות מבולבלות ומבלבלות – רוב האנשים, כולל אנשי מקצוע, לא מכירים את התכניות, ומתקשים להבין אותן. זה לא מפתיע אותי. נוצר הרושם, שהרשויות לא מעוניינות שאנשים יבינו, כדי למנוע את הדיון הציבורי.

ולכל מי שאומר שצריך פיתוח וצריך לפתור את בעיות התחבורה, אני אומר – בהחלט כן. יש צורך דחוף בשינוי, אבל זו לא הדרך. הנסיון הכל כך מר שלנו עם הרכבת ״הקלה״, מבחינת עלויות מטורפות, זמני ביצוע אינסופיים, וסבל נורא לתושבים ולנוסעים, מחייבים פתרון מסוג אחר: מערכת תחבורה חשמלית, בלי חפירות, כמו שיש במאות ערים בעולם כמו אמסטרדם או ציריך. עם זמני ביצוע הרבה יותר מהירים, ועם עלויות קטנות בהרבה.