המאבק בהפרטת הבריאות

דברים לפתיחת ועדת אש בעניין הרפואה הפרטית.

מאז כניסתי לתפקיד, אני בתהליך של למידה והכרה לעומק של מערכת הבריאות הישראלית. בשנתיים האחרונות, מערכת הבריאות הישראלית היתה בראש סדר היום הציבורי בישראל, שגרת חיינו היתה ועדיין תלויה ביכולת של מערכת הבריאות להתמודד עם חולי מגיפת הקורונה ולנהל את המגיפה במציאות משתנה. אבל האמת היא, שגם בלי מגיפה עולמית, מערכת הבריאות הישראלית היא נכס עצום והיא אחראית ומשמעותית בשגרת החיים הישראלית ובשלום הציבור.

מערכת הבריאות בישראל מספקת שירותי רפואה מהמעלה הראשונה, באופן שהוא בעיקרו ציבורי. מערכת הבריאות מלווה את תושבי ישראל עוד לפני לידתם ועד אחרי מותם: מחיסוני ילדות בטיפות החלב הוועדה להעצמת שירותי הבריאות בישראל, דרך המענה הרפואי השגרתי של קופות החולים, וכלה בהנגשת טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך במסגרת הסל.

לצד המערכת הציבורית, פועלת גם מערכת פרטית, חלקה בממשק עם קופות החולים באמצעות השב"נים, חלקה תחת הסדרים ביטוחיים פרטיים לגמרי, וחלקם Out of Pocket, ללא כל כיסוי ביטוחי, סבסוד או מימון. כל שירותי הבריאות האלו ניתנים במקביל, ובמערכת שפועלת תמיד תחת חוסר מסוים ומגבלות, קריטי לאזן בינן ולוודא שהן פועלות באופן שמייצר שירותי בריאות מיטביים לאנשים שחיים פה, ולא משתוללים, אחד על חשבון השני.

כבר היום, ההוצאה הפרטית על שירותי בריאות בישראל היא גבוהה מהממוצע במדינות ה-OECD. בשנת 2019, טרם פרוץ מגיפת הקורונה, ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל עמדה על כ-7.5%, מתוכה שיעור ההוצאה הפרטית על שירותי בריאות עמד על כ-34%. ב-OECD הממוצע עומד על כ-26%.

במציאות אנחנו רואים את חוסר האיזונים האלו יום יום. ישראל מתמודדת עם מצוקת כוח אדם רפואי בכל מקצועות הבריאות והרפואה, והמערכת הציבורית נאנקת למצוא ולאייש כוח אדם ראוי. במקביל, המערכת הפרטית, שאינה מוגבלת בהכרח בהסכמים קיבוציים ובאותם מגבלות תקציב, יכולה להילחם על כל עובד, להציע פרנסה מתגמלת יותר, ולמכור שירות שעל אף שהאדם זכאי לו במימון ציבורי לפי חוק, הוא נדרש לקנות אותו בעלות גבוהה, בגלל שלא הצליח לממש את זכאותו באופן ציבורי או אפילו לא הכיר את הזכויות שלו. אנחנו רואים את זה בשירותי בריאות הנפש, בשירותי התפתחות הילד ובמקצועות הפארא-רפואיים ולכל אורך המערכת.

במקביל, האזרח, שמנסה להיות אחראי ולבטח את עצמו ומשפחתו לעת הצורך, רוכש בכ40% מהמקרים לפחות 2 פוליסות ביטוח נוספות על הביטוח הממלכתי, ללא הבנה מספקת של המוצר הביטוחי שהוא קנה, בלי להיות מודע לכפלים בכיסויים המוצעים, ועם יכולת מימוש נמוכה של ההחזר הביטוחי.

בחוק ההסדרים האחרון, ניסינו לנקוט בצעד משמעותי לריסון המערכת הפרטית לטובת חיזוק המערכת הציבורית ולהטיל היטל על הביטוחים הפרטיים. המהלך עצמו לא צלח בשעתו, ולא ביצענו אותו, אך הוא לא נגנז והצורך ממנו הוא נבע לא נעלם, אלא רק המשיך והחריף.

לשם כך התכנסנו כאן היום.

אני סומך עליכם לנתח את המערכת, ללמוד אותה לרוחבה ולאורכה, להתמודד עם סוגיות מורכבות כמו שמירה על חופש הפרט ובחירת המטופל לצד ניהול המשאבים המוגבלים במערכת, ולגבש המלצות מדיניות סדורות להתמודד עם כשלי השוק הקיימים. לייעץ לי כיצד לנהל את הקצאת ההיתרים, הזיכיונות, הרישיונות והמכסות במערכת, וכיצד לפקח על הביצוע והעמידה בהנחיותיי, וכיצד לבצע אכיפה במקרים בהם גוף כזה או אחר חרג או פעל בניגוד לכללים אלו.

אני מודה לכם מאוד על המחויבות שלכם, הרצינות והמחויבות, ומודה לכם מראש על החוסן שלכם שאותו לבטח תצטרכו להפגין במהלך עבודת הוועדה בחודשים הקרובים. יש כוחות חזקים מאוד שלא חפצים בשינוי, ואני משער שאתם תחוו זאת על בשרכם.

תודה רבה לכולכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.