באנו חושך לגרש

הפגנה להארכת שעון הקיץ, ככר רבין ת״א - 22.9.12

אלי ישי עבד על כולם. למרות כל הוועדות וההבטחות, האיוולת נמשכת: החוק לא שונה, ושוב שעון הקיץ מסתיים חודש וחצי מוקדם מדי.

בלילה שבין שבת לראשון יוזזו מחוגי השעון שעה אחת אחורה, ויחל בישראל שעון החורף: כחודש וחצי לפני המעבר לשעון חורף ברוב המדינות. בכך שוב משתרכת ישראל בתחתית הרשימה העולמית של משך שעון הקיץ, זאת למרות שבישראל הקיץ ארוך וניתן לנצל את שעות האור הרבות כדי לחסוך בחשמל, לצמצם את תאונות הדרכים, ולזכות בעוד שעת אור אחר הצהריים.

 אלא שביום א' שוב תרד עלינו עלטה שעה אחת קודם: כבר בחמש וחצי אחר הצהריים. גם השנה הציבור הישראלי יפסיד שעות אור רבות בגלל גחמה בלתי מוסברת.

 למרות כל הדיבורים על הארכת שעון הקיץ והרושם שנוצר בציבור כאילו חל שינוי כלשהו, הרי החוק לא השתנה והמצב נותר בדיוק כפי שהיה בשנים הקודמות: סיום שעון הקיץ חל על-פי הלוח העברי, לפני יום כיפור.

אלי ישי עבד על כולם: גם זכה בקרדיט ציבורי על כך שהאריך כביכול את שעון הקיץ, אך התיקון החדש שהציג כמעט לא משנה דבר, ואפילו הוא נקבר בוועדת הפנים של הכנסת.

לפני מספר שנים, הגשתי הצעת חוק בת שורה אחת: "שעון הקיץ יסתיים בסוף אוקטובר". תאריך קבוע מדי שנה, בלי סיבוכים, בדיוק כפי שמקובל בעולם. 20 ח"כים מכל הסיעות הצטרפו אליה. בעקבות הצעת החוק שלוותה בלחץ ציבורי גדול – יותר מ-300 אלף איש חתמו על העצומה – נקט משרד הפנים בהתחמקויות וסחבת לאורך השנה. ארבע פעמים ביקשה ממני הממשלה דחייה בהצבעה, כדי לאפשר לה לקדם את העניין.

לאחר מכן הקים ישי "ועדת מומחים" שפירסמה דו"ח ארוך אך לא הגיעה למסקנה ברורה. לבסוף, הציג ישי תיקון לחוק הקובע כי שעון הקיץ יסתיים באופן קבוע בתחילת אוקטובר. זו היתה עבודה בעיניים, בגלל הלחץ החרדי: לפי התיקון החדש יהיה שינוי של ימים בודדים באורכו של שעון הקיץ, בממוצע רב-שנתי, ויהיו גם שנים בהן לא יוארך כלל.

אלא שאפילו התיקון הפעוט הזה לא אושר בכנסת, למרות הבטחה מפורשת של ישי, הוא תקוע בוועדת הפנים, והחוק הקודם נשאר בתוקפו.

הדבר חושף את דרך קבלת ההחלטות במדינת ישראל. זה בדיוק מסוג העניינים שגורם לתסכול המעמיק של הציבור מהמערכת הפוליטית.

הגיע הזמן לשים קץ לאיוולת. בכוונתי להמשיך ולקדם את הצעת החוק שלי אשר תאריך ביותר מחודש את שעון הקיץ, עד בוא החורף, כמקובל באירופה, אמריקה ומדינות רבות באזורנו. אנחנו נגביר את הלחץ הציבורי על הממשלה ועל הכנסת כדי שהחקיקה תושלם וייקבע סוף-סוף כי שעון הקיץ יסתיים בסוף אוקטובר.

 שעון קיץ ברוב ימות השנה ייטיב עם כלל הציבור – ילדים ומבוגרים, נהגים והולכי רגל, חילונים ודתיים. הממשלה צריכה לשמוע את קריאות הציבור, ולשים קץ לאיוולת הזו שעולה לנו עשרות מיליוני שקלים ופוגעת בהרגלי החיים של כולנו.